Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

SM7TKS

Avslutat medlemskap
Hej!

har säkert funnits frågor innan i "tråden" men kastar ut ett par funderingar...
Har bilder sprida lite här och var och tänkte lägga alla på en nätverksdisk och sedan sortera med lightroom.
Frågorna som finns i "första hand".

- Om jag importerat alla bilderna och nätverksdisken skulle vara "offline" kommer jag ändå åt bilderna?
- JPEG/RAW kommer dom att "synas" dom 2 olika bilder i LR?
- Med risk att det kommer finnas "dubbletter" av bilder på nätverksdisken, finns det något enklet sätt att hitta dom efter LR import och sedan ta bort dom?
- Skall man försöka kategorisera bilderna på något sätt på nätverksdisken (vet ju att det är ju "styrkan med LR) eller skall jag bara samla alla bilder under en mapp på nätverksdisken som heter bilder typ?
- Hur gör ni med nytagna bilder lägger dom på disk och sedan importerar in i LR eller gör ni import direkt från kamera/minneskort? (då finns väl ingen kopia i och för sig på nätverksdisken) lite koppling till första frågan


Börjar med dom här frågorna för att komma igång
 
  1. Ja, om du har smarta förhandsvisningar skapade för bilderna
  2. Beror på hur du ställt in i inställningarna.
  3. Nej, det finns ingen funktion för att hitta dubletter. Men Lightroom kan hitta bilder efter andra kriterier, tex "visa alla JPG".
  4. Ja, du bör skapa ngt system. Inte för att själva Lightroom, utan för andra program. Tex ett backupprogram så att du ser vilka mappar som är säkerhetskopierade. Eller om du vill dubbelkolla importen från lördagens bilder, då kan du med datum hierarki snabbt gå in i Finder/Utforskaren och kika på filerna, räkna antalet och jämföra med minneskortet. Jag kör med ÅR/MÅNAD/DAG i en mapp som heter bilder.
  5. Importerar alltid med Lightroom direkt från minneskort. Det är det snabbaste sättet.
 
  1. Ja, om du har smarta förhandsvisningar skapade för bilderna
  2. Beror på hur du ställt in i inställningarna.
  3. Nej, det finns ingen funktion för att hitta dubletter. Men Lightroom kan hitta bilder efter andra kriterier, tex "visa alla JPG".
  4. Ja, du bör skapa ngt system. Inte för att själva Lightroom, utan för andra program. Tex ett backupprogram så att du ser vilka mappar som är säkerhetskopierade. Eller om du vill dubbelkolla importen från lördagens bilder, då kan du med datum hierarki snabbt gå in i Finder/Utforskaren och kika på filerna, räkna antalet och jämföra med minneskortet. Jag kör med ÅR/MÅNAD/DAG i en mapp som heter bilder.
  5. Importerar alltid med Lightroom direkt från minneskort. Det är det snabbaste sättet.

en "dum" fråga, om jag importerar via LR kommer det då att även lagars kopia på hårddisken? ;)
 
en "dum" fråga, om jag importerar via LR kommer det då att även lagars kopia på hårddisken? ;)
hmmm här saknas nog lite grundkunskap. Frågan är lite konstigt ställd.
Skickar med en kort beskrivning.
jag rekommenderar att du köper en utbildning på Moderskeppet.se. Det är mig veterligen det mest effektiva du kan investera dina pengar i för att lära dig. Värt varenda öre.
Funktionerna i LR lär du dig på ca en helg. Sen har du PS också.
LR in an extremely short text.,
read them, try understand them, if you need to know more, simply ask about a bullet.
1 LR does not touch your originals, never.

2 LR is a database that keep track of where your imported files are.

3 When you import to LR, what you REALLY do is showing LR where the file are by links kept in catalogs.

4 Because of 2 & 3 you never move/rename/delete a file outside of LR. All changes shall be handled from within LR.

5 If you still have moved or renamed a file outside of LR you will have to relink to that file.

If you moved a whole top folder, relink the top folder and the rest is given automaticly.

6 At import LR creates at preview, a LR-copy, that is hidden in a catalogs preview file, your file with extension lrdata.

6,5 Catalogs is your file with extension lrcat.

7 You do not SAVE in LR. Every change you do is saved automaticly by LR in your catalogs.

You can also save changes in an XMP-file.

XMP has 2 advantages:

a Your changes to a picture is also saved in this sidecar file and the XMP is readable to other programs(read not Adobe).

b If, and god forbid, your lrcat is damaged on the disc you will still have your changes saved in the XMP.

Disadvantage is:

More files which take more space and time to backup.

DNG, instead of raw, can, sort of, replace XMP.

8 Virtual copies is never saved in XMP, only in catalogs.

9 A lot of people with laptops has files on External Hard Drives, EHD.

If you save your lrcat on your internal disc you are always able to make changes to your picture. It requires that you use smart previews which came with LR5.

Even if your EHD is connected or not.

What you really do see is the preview, the LR-copy.

All your changes will be stored in the lrcat.

After reconnecting your EHD, you are then able to make exports.

10 You CAN have multiple catalogs.

The normal reason is that you want to separate private pictures from work or one client from another or keeping discs data separately.

The normal user use ONLY 1 catalog. More than one is going to complicate your work.

11 LR does NOT backup your original files. That is done by YOU no one else.

12 LR does backup catalogs. Where to is controled by YOU.

13 A good way to organize your files is one top library per disc.
I use years below to simplify my backup routines. Easy to find what pictures that is on which disc.

Picture
Picture/2014
Picture/2015

14 LR never remembers exported files. An Exported file is a copy. Normally your original+edits you have done. You CAN export the original file and that is the same as making a copy outside of LR.

If you want to keep them or not does not LR care about. You can always export a new one.

15 LR remembers published Pictures.
 
Det finns gratis videokurser också.
Julianne Kost på Adobe är mycket bra.
Lightroom Queen, Morganti är två till men de har jag aldrig tittat på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.