Annons

Lightroom fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

redalert

Aktiv medlem
Hej

Har testat lightromm ett tag nu och funderar på att köpa för det verkar fylla mina behov. Nu är det dock så att jag brukar spara mina bilder på en extern hårddisk som jag sedan säkerhetskopierar över till en annan extern hårddisk. Detta gör att jag brukar köra in ett antal bilder på den interna hårddisken först och sedan när jag har tid brukar jag köra över dem till externa hårddiskarna. Nu till frågan. Finns det möjlighet att övervaka en mapp på en externhårdisk så att varje gång den kopplas in söker lightroom efter nya bilder?

Mvh

//Fred

Uppdatering

Jag använder själv inte Lightroom, tycker inte om det... jag har försökt ett flertal gånger.. men har ännu inte fastnat för programmet.
Jag kör Picasa för katalogisering (gratisprogrammet) och Photoshop istället.
Picasa har funktionen, så snart en ny bild läggs på någon av diskarna uppdateras Picasa.
Jag har svårt att tro, att inte det betydlig mer kompetenta Lightroom har det:)

Jag använder själv inte Lightroom, tycker inte om det... jag har försökt ett flertal gånger.. men har ännu inte fastnat för programmet.
Jag kör Picasa för katalogisering (gratisprogrammet) och Photoshop istället.
Picasa har funktionen, så snart en ny bild läggs på någon av diskarna uppdateras Picasa.
Jag har svårt att tro, att inte det betydlig mer kompetenta Lightroom har det:)
Att du inte gillar lightroom är väl inget bra svar på hans fråga? :)

Att du inte gillar lightroom är väl inget bra svar på hans fråga? :)

Och du svarade på hans fråga?:) Jag syftade till att Lightroom absolut måste ha funktionen... vet du kanske... om du använder det (och samtidigt ville jag tipsa om ett bra gratis alternativ)

Tack för många

och snabba svar. När jag försöker så står det dock "Mappen för automatisk import måste vara tom vid första installationen. Välj en tom mapp."

Vad menas med det? Är det mappen som dom skall importeras till eller den som skall övervakas?

Mvh

//Fred

Ja. Hittas i file-menyn under auto-import..

Har engelsk version.

Jag tycker Lightroom är lite rörigt här. Själv vill jag inte att Lightroom ska gå igång och börja skanna av exv USB-diskar och minnen automatiskt. Ska jag stänga av det så inte hjälper det att leta under "AutoImport" inte utan för att få stopp på detta eller slå på funktionen (på by default), så ligger dessa saker under "Edit" (Redigera) - "Preferences" under fliken "General" där "Show import dialogue when a memorycard is detected" styr detta irriterande beteende.

Under "Auto Import" finns "Enable auto import" som kryssruta men i min LR är den inaktiverad ( och det oavsett om "show import dialogue ...." är på eller ej. Jag har inte behov av autoimport själv men jag antar att den funktionen inte enbart öppnar en importdialog utan istället automatiskt importerar alla bilder som läggs i det bibliotek man specificerat under "Auto Import" - Auto Import Setting" - "Watched folder" och det kan säkert vara användbart för många som ett smidigt sätt att låta bilder rinna direkt in i databasen utan handpåläggning..

Hej

Har testat lightromm ett tag nu och funderar på att köpa för det verkar fylla mina behov. Nu är det dock så att jag brukar spara mina bilder på en extern hårddisk som jag sedan säkerhetskopierar över till en annan extern hårddisk. Detta gör att jag brukar köra in ett antal bilder på den interna hårddisken först och sedan när jag har tid brukar jag köra över dem till externa hårddiskarna. Nu till frågan. Finns det möjlighet att övervaka en mapp på en externhårdisk så att varje gång den kopplas in söker lightroom efter nya bilder?

Mvh

//Fred

Det är bättre att när du vill flytta dina bilder från den interna disken så koppla in den externa först och sedan flyttar du hela mappstrukturen innefrån lightroom till den externa. Då behöver du ingen övervakning och har full kontroll över situationen,

Filerna flyttas fysiskt från hårddiskarna och ändrar enbart sökvägen i Lightrooms bibliotek.

Jag gjorde som du förr innan jag skaffade en ny dator med större hårddiskkapacitet.

/Stefan

"Show import dialogue when a memorycard is detected" är till för att import-rutan ska dyka upp så fort LR känner att ett minneskort finns anslutet. Man sparar alltså in ett musklick... :)

"Auto import" är nåt annat. Det är en funktion som konstant övervakar en utvald mapp för att se om det kommit in några bilder i den. Isåfall importeras de automatiskt enligt de val du gjort i inställningarna för auto import. Den primära tanken med detta är väl att det ska kombineras med s.k. tethered shooting, d.v.s att man har kameran direktansluten till datorn via USB. Så fort du tar en bild så läggs den i en specifik mapp och LR kan se övervaka denna mapp för automatisk import.

Hej igen

Det är bättre att när du vill flytta dina bilder från den interna disken så koppla in den externa först och sedan flyttar du hela mappstrukturen innefrån lightroom till den externa. Då behöver du ingen övervakning och har full kontroll över situationen,

Filerna flyttas fysiskt från hårddiskarna och ändrar enbart sökvägen i Lightrooms bibliotek.

Jag gjorde som du förr innan jag skaffade en ny dator med större hårddiskkapacitet.

/Stefan

Nu har jag i runda slängar 30 000 bilder på den externa hårdisken av vilka jag har importerat cirka 5 000 manuellt. Problemet är nu att jag inte vet vilka bilder och mappar som är importerade och skulle vilja att Lightroom höll koll på att alla bilder fanns med i Lightrooms trädstruktur. Ett par mappar som Lightroom säger att det inte hittar har jag styrt om till den externa hårddisken. Men problemet är att jag inte vet vad jag har importerat. Nu när jag testade autoimport så står det att mappen man skall övervaka måste vara tom första gången, det låter lite knöligt i mina öron. Skulle inte vilja göra om strukturen på den externa hårddisken eftersom jag har Picasa att övervaka den...

//
Fred

Hallå

"Show import dialogue when a memorycard is detected" är till för att import-rutan ska dyka upp så fort LR känner att ett minneskort finns anslutet. Man sparar alltså in ett musklick... :)

"Auto import" är nåt annat. Det är en funktion som konstant övervakar en utvald mapp för att se om det kommit in några bilder i den. Isåfall importeras de automatiskt enligt de val du gjort i inställningarna för auto import. Den primära tanken med detta är väl att det ska kombineras med s.k. tethered shooting, d.v.s att man har kameran direktansluten till datorn via USB. Så fort du tar en bild så läggs den i en specifik mapp och LR kan se övervaka denna mapp för automatisk import.

"Show import dialogue when a memorycard is detected" har jag funderat på men jag har ju inte alltid den externa hårddisken med mig eftersom jag sitter på en laptop och tömmer minneskortet emellanåt när jag inte är hemma.

//Fred

Nu har jag i runda slängar 30 000 bilder på den externa hårdisken av vilka jag har importerat cirka 5 000 manuellt. Problemet är nu att jag inte vet vilka bilder och mappar som är importerade och skulle vilja att Lightroom höll koll på att alla bilder fanns med i Lightrooms trädstruktur. Ett par mappar som Lightroom säger att det inte hittar har jag styrt om till den externa hårddisken. Men problemet är att jag inte vet vad jag har importerat. Nu när jag testade autoimport så står det att mappen man skall övervaka måste vara tom första gången, det låter lite knöligt i mina öron. Skulle inte vilja göra om strukturen på den externa hårddisken eftersom jag har Picasa att övervaka den...

//
Fred

Du krånglar till det för dig själv. Då finns det inga program i världen som kan hålla koll på det åt dig.
Gör om gör rätt.

Skapa en ny katalog. Detta är den katalog som du ska använda i framtiden.
Exportera ut katalogen som har alla bilder i den externa disken.
Exportera ut katalogen som har alla bilder i den interna
Importera båda biblioten i den nya katalogen.

Lightroom kommer kontrollera dubletter. Detta är det värsta som finns. Man låter flera program hantera alla filer, Några i Photoshop CS, några i Elements, Några i Picasa och några i Lighroom.

Som jag skrev, gör om gör rätt. Det tar tid, men det lönar sig.

Jag ägnade en hel helg (36 timmar) att sortera, dvs radera, bilder, möblera om och tagga dom i Lightroom när jag först började med Lightroom. Ångrar inte en enda minut. 40.000 bilder blev 15.000 st och alla fick, taggar med personer, plats, evenemang och en logisk struktur i både katalog och Lightroom interna struktur.

/Stefan

Det är lite det jag befarade... :)

Du krånglar till det för dig själv. Då finns det inga program i världen som kan hålla koll på det åt dig.
Gör om gör rätt.

Skapa en ny katalog. Detta är den katalog som du ska använda i framtiden.
Exportera ut katalogen som har alla bilder i den externa disken.
Exportera ut katalogen som har alla bilder i den interna
Importera båda biblioten i den nya katalogen.

Lightroom kommer kontrollera dubletter. Detta är det värsta som finns. Man låter flera program hantera alla filer, Några i Photoshop CS, några i Elements, Några i Picasa och några i Lighroom.

Som jag skrev, gör om gör rätt. Det tar tid, men det lönar sig.

Jag ägnade en hel helg (36 timmar) att sortera, dvs radera, bilder, möblera om och tagga dom i Lightroom när jag först började med Lightroom. Ångrar inte en enda minut. 40.000 bilder blev 15.000 st och alla fick, taggar med personer, plats, evenemang och en logisk struktur i både katalog och Lightroom interna struktur.

/Stefan

Får väl ta mig en funderare om/när jag har tid att göra om strukturen. Det är bara det att det ser ju likadant ut på den andra externa hårddisken som jag har som backup på den första :)

Sedan tror jag inte att sambon blir så glad om alla 300 personer som hon taggat i Picasa försvinner... Svårt val

Tack för alla svar

//Fred

Du kan ju högerklicka på en mapp i Lighroom och välja "Synchronize folder". Lightroom går då igenom den mappen (och undermappar tror jag) för att se vad som diffar.

Nu vet jag inte hur du lagt upp dina mappar i filsystemet, men jag har alla mina undermappar samlade under en enda huvudmapp:
foto\ÅÅÅÅ\MM\DD

Jag kan helt enkelt högerklicka på foto-mappen, och LR kommer då skanna igenom hela strukturen för att se om det finns bilder som inte är importerade.

Tack så jättemycket

Du kan ju högerklicka på en mapp i Lighroom och välja "Synchronize folder". Lightroom går då igenom den mappen (och undermappar tror jag) för att se vad som diffar.

Nu vet jag inte hur du lagt upp dina mappar i filsystemet, men jag har alla mina undermappar samlade under en enda huvudmapp:
foto\ÅÅÅÅ\MM\DD

Jag kan helt enkelt högerklicka på foto-mappen, och LR kommer då skanna igenom hela strukturen för att se om det finns bilder som inte är importerade.

Det var precis vad jag behövde, jag har också en huvudmapp med olika undermappar. Fungerade riktigt bra.

//Fred

Nej, "Tethered Shooting" finns som eget menyval med undermeny där man kan specificera var bilderna ska hamna. AutoImport gör väl att bilder som hamnar i en övervakad map flyttas till den mapp man vill placera dem och att bilden importeras i Lightrooms Metadatadatabas. Med Tethered shooting är väl kameran bildkälla men det är den nödvändigtvis inte med Auto Import. Auto Import är väl mer för att man ska slippa gå igenom processen med att klicka sig runt bland källa, destination och välja ut de bilder som ska importeras. Med Auto Import så specar man ju det i Auto Imports Settings. Show Import dialogue ... öppnar som sagt automatiskt importdialogen. För mig är detta tre olika funktioner som på olika sätt försöker automatisera delar av importprocessen - men olika delar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto