Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom: flyttat bilder, uppdatera lokation i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!
Den här frågan ligger under en liknande tråd, men överskriften här kännns lite mer lättförstålig.

Jag har precis flyttat över en massa bilder till en extern disk för arkivering.

Jag vill fortfarande ha kvar bilderna i lightroom, men nu hittar programmet inte orginalfilerna längre

hur gör jag för att uppdatera programmet utan att välja varje enskild mapp? (alla bilderna ligger i en rotmapp "2007" och sedan i massa mappar för varje daturm. Vilket är ett par 100 mappar för mig.
 
Om du flyttat hela 2007 så bör ju den mappen dyka upp med röd text i LR. Då kan man högerklicka (om jag minns rätt) och tala om var mappen är flyttad till så skall alla bilder lokaliseras.

Om du däremot har lagt alla mapparna "högst upp" i trädet, ja då måste du manuellt lokalisera varme mapp.

Av din begrisvning låter det ju dock inte så, det borde alltså vara lätt att få ordning på det.



Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.