Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom före/efter på en och samma bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

nelsing

Aktiv medlem
Hej, har en liten fråga om det finns något enkelt sätt att spara en före och efter jämnförelse i en bildfil på ett enkelt och smidigt sätt direkt från lightroom ist för att behöva spara 2 bilder och fixa till det i photoshop. För att förtydliga så vill jag ha tex vänstra halvan av bilden oredigerad och högra halvan med det redigerade resultatet så man kan visa upp vad som gjorts med bilden på ett enkelt sätt.

Tack på förhand, Tomas.

Hej, har en liten fråga om det finns något enkelt sätt att spara en före och efter jämnförelse i en bildfil på ett enkelt och smidigt sätt direkt från lightroom ist för att behöva spara 2 bilder och fixa till det i photoshop. För att förtydliga så vill jag ha tex vänstra halvan av bilden oredigerad och högra halvan med det redigerade resultatet så man kan visa upp vad som gjorts med bilden på ett enkelt sätt.

Tack på förhand, Tomas.

Hejsan,
Det finns säkert många sätt men här är mitt förslag: Du kan göra en virtuell kopia av bilden innan du gör ändringar och sen sätta dessa dikt an i printmodulen. Du får göra en mall som passar dessa 2 foto. Därefter exportera i valfritt format som vanligt.
mvh
Jens

Klicka på ikonen nere till vänster som ser ut som Y:n i fyrkanter...funkar med. =)

Bilagor

• Skärmavbild 2014-08-12 kl. 13.31.24.jpg
    Skärmavbild 2014-08-12 kl. 13.31.24.jpg
    59.4 KB · Visningar: 165
Hejsan,
Det finns säkert många sätt men här är mitt förslag: Du kan göra en virtuell kopia av bilden innan du gör ändringar och sen sätta dessa dikt an i printmodulen. Du får göra en mall som passar dessa 2 foto. Därefter exportera i valfritt format som vanligt.
mvh
Jens

Jag kör vidare med min photoshop variant jag har nu, hoppades på att det skulle finnas ett enkelt knapptryck i lightroom för att få samma resultat bara. Men tackar så mycket för tipset.

Klicka på ikonen nere till vänster som ser ut som Y:n i fyrkanter...funkar med. =)

Funktionen i programmet känner jag till, det var att jag vill ha en sparad bild på halva redigerat och andra halvan oredigerad för att enkelt kunna skicka över för att visa förändringarna via tex epost. Men tack iaf :)

Om du inte behöver göra det med bilderna i full upplösning så är väl det smidigaste att bara ta en printscreen och beskära. :)

För att snabbt växla mellan redigerad bild och oredigerad trycker jag på ⇧ + S.
För att se hur bilden såg ut vid import (obeskuren) trycker jag ⇧ + ⌘ + R (Inställningar -> Återställ alla inställningar). Det kommandot kan man ångra med ⌘ + Z.

Vill du ha ut bildfiler där halva är oredigerad så hade jag exporterat alla redigerade bilder, skapat en samling med virtuella kopior, återställt virtuella kopiorna med ⇧ + ⌘ + R och exporterat. Sen blir det lite pyssel i PS, eller med ImageMagick i terminalen (beskär vänstra delen på bild A, beskär högra delen på bild B, lägg ihop A+B sidledes).

För mig duger ⇧ + S i LR, går mycket snabbare. Dessutom vill jag inte visa upp mina "nakna" oredigerad bilder mer än nödvändigt :).

För att snabbt växla mellan redigerad bild och oredigerad trycker jag på ⇧ + S.
För att se hur bilden såg ut vid import (obeskuren) trycker jag ⇧ + ⌘ + R (Inställningar -> Återställ alla inställningar). Det kommandot kan man ångra med ⌘ + Z.

Vill du ha ut bildfiler där halva är oredigerad så hade jag exporterat alla redigerade bilder, skapat en samling med virtuella kopior, återställt virtuella kopiorna med ⇧ + ⌘ + R och exporterat. Sen blir det lite pyssel i PS, eller med ImageMagick i terminalen (beskär vänstra delen på bild A, beskär högra delen på bild B, lägg ihop A+B sidledes).

För mig duger ⇧ + S i LR, går mycket snabbare. Dessutom vill jag inte visa upp mina "nakna" oredigerad bilder mer än nödvändigt :).

I mitt fall handlar det mest om att kunna visa för vänner som inte förstår sig på processen, om man nu skulle jobba för en kund eller liknande så får man ju hoppas att det är för dom gillar hur jag arbetar både med tagningen av bilderna och redigeringen. Jag är dock ny på båda fronterna så har inga förväntningar där direkt. ;)

Verkar vara åtskilliga som känner sin LR dåligt. Det är enkelt att jämföra före och efter.
Det är bara gå till developmodulen och trycka på y/y symbolen under bilden.
Det visar hur bilden såg ut före och efter.
Här ett exempel. Vänstra sidan ren raw och högra redigerad till min smak.
Det går också zooma i bilden till vald förstoring.
Tror detta är precis vad du söker.
Här ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3209681.htm

I exemplet zoomat till 100%.

Verkar vara åtskilliga som känner sin LR dåligt. Det är enkelt att jämföra före och efter.
Det är bara gå till developmodulen och trycka på y/y symbolen under bilden.
Det visar hur bilden såg ut före och efter.
Här ett exempel. Vänstra sidan ren raw och högra redigerad till min smak.
Det går också zooma i bilden till vald förstoring.
Tror detta är precis vad du söker.
Här ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3209681.htm

I exemplet zoomat till 100%.

Som jag sagt tidigare känner jag till den funktionen, vad jag undrade var om man enkelt kunde spara en färdig bild med den jämnförelsen som tex jpeg för att snabbt kunna maila över till en vän för att visa vad man gjort med bilden. Just nu använder jag photoshop o klipper ihop 2 bilder vilket funkar, försökte bara hitta en genväg till resultatet om det fanns.

Tackar, då kör jag vidare med klipp o klistra i photoshop när behovet uppstår, det tar ju inte mer än 1 minut och så kan jag behålla kvaliten på det viset.

Eller så använder du funktionen i Lightroom och gör en skärmdump på den bild du får, som några andra föreslagit. Det är ett knapptryck och du behöver inte klippa och klistra. Om du har Dropbox sparas din skärmdump som en fil direkt och den filen kan du mejla. Att gå via Photoshop när du har Lightroom känns onödigt omständligt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto