Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom för iPad släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som lyckats importera några andra lokala filer än jpeg till applikationen?
Hade varit intressant om man kunde använda appen till att göra småjobb då man inte av någon anledning inte orkar släpa med sig sin bärbara dator.
Har testat med raw-filer från min D800, men dessa dyker inte upp när jag försöker lägga till bilder från iPadens kamerarulle...

Den fungerar lite skumt. Om man har en gammal kollektion, alltså med bilder i, så kan man använda högermus val och välja synka med "Lightroom Mobile.
Kollektionens namn dyker upp men inga bilder.
Drar man sedan in en fil så dyker den snart upp men inte de gamla som redan fanns där.
Verkar vara en bugg.

Raw-filer från både en Fuji X-PRO1 och 5DMK!! & III fungerar utan problem för mig.

Har du alltså importerat filerna lokalt i iPaden?
Synca RAW från datorn funkar för mig med.

Jodå, iPaden kan importera RAW och det finns några enstaka program som idag kan behandla dessa.
T.ex PhotoRAW som jag testat lite.
Men öppnar du en RAW i t.ex iPhoto, så kommer bara den inbäddade jpeg-filen användas.

Stor miss att det bara fungerar för de som prenumererar på LR. Hade appen gått lös för 300 spänn hade jag köpt den direkt...

Stor miss att det bara fungerar för de som prenumererar på LR. Hade appen gått lös för 300 spänn hade jag köpt den direkt...

Du är nog inte ensam om att tycka så. Googlar du runt i ämnet så är det mycket tyckande. Jag tror att Adobe kan komma att erbjuda andra köp. OM man nu inte bestämt sig för att cementera fast kunderna totalt i prenumerationsmodellen......

Edit; här till exempel. En del kloka åsikter.....
http://connect.dpreview.com/post/58...ource=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_3

Jodå, iPaden kan importera RAW och det finns några enstaka program som idag kan behandla dessa.
T.ex PhotoRAW som jag testat lite.
Men öppnar du en RAW i t.ex iPhoto, så kommer bara den inbäddade jpeg-filen användas.

Det visste jag faktiskt inte. Har å andra sidan aldrig sett något behov av att ha raw-filer i paddan.
Anser den för begränsad både vad gäller minne, profilering av skärm samt redigeringsmöjligheter av en raw-fil.

Så i mitt fall blir paddan enbart en bildvisare. Det som eventuellt skulle kunna vara intressant är att hantera metadata som sedan kan synkas tillbaka till datorn.

Jag vet inte om du provat appen. Den är i mina ögon inte värd 300 kronor idag. Möjligen 9 kronor.

Man får väl se det som ett första steg på vägen mot någonting.
Att Adobe har starka band med Apple är ju inte okänt.
Processorkraften i A7 processorn är inte långt ifrån en Core 2 processor.
Däremot sätter storleken och interfacet gränser för vad man kan åstadkomma.
Att redigera bilder på en MacBook Air är inte särskilt kul. Det går och alla funktioner är tillgängliga.
Det är inte kraften som saknas utan skärmytan. Det blir som att redigera bilder i miniatyr.
Kopplar man upp den mot en 30" skärm fungerar det riktigt bra. Den har inte processorkraften av en Mac Book Retina 15 men fungerar alldeles utmärkt.
För tillfället är det nog bara att se som ett försök att visa att vi är också med på tåget.

Installerade precis appen, men för bildvisning vet jag inte om den direkt tillför något jämfört med flickstackr som jag använder nu, och för redigering är den lite för klen. Om den kunde användas för att lägga på metadata skulle den vara trevlig, för att få ordning på alla osorterade bilder (t.ex. när man sitter på muggen) :)

På min iPad Mini Retina blir färgerna väldigt annorlunda jämfört med på mina profilerade Dellskärmar (förstås), så det vore trevligt om Adobe inför stöd för t.ex. Xrites kalibreringsmodell.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar