Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom för iPad släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Första intrycket -> Äntligen

Andra intrycket efter att läst följande:

"Lightroom mobile utilizes cloud services to sync Smart Previews and changes between Lightroom desktop and Lightroom mobile. Lightroom mobile requires a qualifying Creative Cloud or Photoshop Photography Plan subscription:"

Då jag har ett fristående Lightroom fungerar det alltså inte för mig - Tack, men nej tack :(

Tveklöst är det mycket intressant. Dock verkar det i nuläget vara så att enbart de som använder Lightroom CC (alltså inte den fristående licensen) kan använda iPad-versionen. Det har kommit en version 5.4 av Lightroom men den finns inte tillgänglig för mig som har den fristående licensen. Däremot har jag Adobe CC. Dock har jag valt att inte använda CC-versionen av Lightroom.

För mig visar detta tyvärr att Adobe - trots att andra påstår annat - vill styra över användare av Lightroom till Lightroom CC, något jag redan tidigare kritiserat.

EDIT: Jag ska korrigera mig. Det som inte fungerar är "Check for updates" i Lightroom. Där fick jag beskedet att jag hade den senaste versionen, trots att jag har version 5.3. Däremot finns version 5.4 att ladda ner som vanligt från Adobes sajt.

Första intrycket -> Äntligen

Andra intrycket efter att läst följande:

"Lightroom mobile utilizes cloud services to sync Smart Previews and changes between Lightroom desktop and Lightroom mobile. Lightroom mobile requires a qualifying Creative Cloud or Photoshop Photography Plan subscription:"

Då jag har ett fristående Lightroom fungerar det alltså inte för mig - Tack, men nej tack :(

Det fungerar inte heller för den som prenumererar på Adobe CC (som jag) men som valt att använda den fristående licensen för Lightroom (som jag). Inte bra.

EDIT: Jag ska korrigera mig. Det som inte fungerar är "Check for updates" i Lightroom. Där fick jag beskedet att jag hade den senaste versionen, trots att jag har version 5.3. Däremot finns version 5.4 att ladda ner som vanligt från Adobes sajt.

Jag tycker det, som vanligt, är trist att man fokuserar enbart på iOS. Jag förstår delvis, men att det konstant är så enkelriktat är lite anledningen till att man tror att iOS är det enda som finns.

Android har egentligen fler fördelar för fotografer. På high-end plattor och telefoner är skärmen bättre, men upplösning biter inte på Apples "retina". Retina=bäst har de lyckats sälja in bra. Ovanpå det har Android ett bättre hårdvarostöd, går utmärkt att plugga min DSLR direkt in i plattan. Lite utanför vad "vanliga dödliga" mäktar med så ger det öppna systemet och filsystemet flera fördelar. Kommer det till Android tvivlar jag inte en sekund på att jag inte kommer kunna ordna så att Lightrooms mapp på Android synkas i realtid mot min Dropbox. Och där slipper man vara beroende på Adobes molntjänst.

Det där sista är väl lite anledningen till att man går mot Apple, inlåsning ger mer pengar....

Nu när jag gjort det klassiska gnället får jag ändå tillstå att det är UNDERBART att företagen gör det lättare för fotografer att arbeta mobilt. Heja, heja - full fart mot framtiden! =D

Tja, det blev iaf inte ytterligare 99$ om året som det ryktades om. Helt klart vill Adobe låsa upp oss i pren-modellen. Nu har jag iofs paketet med PS och LR så för mig var det en glad överraskning att LR Mobile ingår i den kostnaden.
Hur som helst så ska det bli spännande att följa debatten på olika forum världen över. Kan nog bli lite hett här och var.....

Och några kul dagar att testa detta nya verktyg.

Jupp. Håller med så långt. Men nu är det ju v 1 så vi kan nog förvänta oss att konceptet utvecklas över tid. Hur det sedan påverkar var och ens arbetsflöde kan nog vara lite olika. Spännande och kul är det iaf. Och intressant att följa reaktionerna i fotovärlden.

Var ju en väldig skillnad i färg mellan din externa skärm och plattans. Är det så illa eller är det fotot som ger orättvisa?

Som jag förstått så går det numera att profilera plattorna och en iPad Retina skall ju dessutom ha nästan 100% sRGB, så färgerna borde inte skilja så mycket.

Var ju en väldig skillnad i färg mellan din externa skärm och plattans. Är det så illa eller är det fotot som ger orättvisa?

Som jag förstått så går det numera att profilera plattorna och en iPad Retina skall ju dessutom ha nästan 100% sRGB, så färgerna borde inte skilja så mycket.

Du kan skapa en profil med X-rites nya verktyg. iPad kan dock inte hantera färgprofiler.
Så det program som skall använda profilen måste ropa på den. X-rite har skapat någon form av programmeringsstöd för detta.
Vad jag ser är Adobe Mobile en bildvisare i dagsläget. Fast eftersom den bara kan hantera en collection så haltar den ordentligt.
Varför man skall redigera på en icke profilerad padda och med en verktygslåda som är ungefär lika begränsad som den man får med när man köper en gräsklippare vet inte jag.
Jag kör sedan tidigare Photosmith som har mycket mer funktionalitet. Här kan man lägga till keywords och annan metadata. Dessutom kan man ha så många collections man vill tills minnet tar slut i paddan.
Lightroom Mobile kommer jag nog inte använda till något annat än en första test.
Jobbar betydligt hellre t.o.m på en Macbook Air 11 än att sitta och fippla på en iPad med begränsad funktionalitet.
Detta verkar vara en av de produkter som tagits fram bara för det går. Inte därför det finns ett behov hos fotografer generellt.

vad är användningsområdet för LR på ipad när man inte kan få någon färgsäkerhet överhuvudtaget?

vad är användningsområdet för LR på ipad när man inte kan få någon färgsäkerhet överhuvudtaget?

Kan bara hålla med dig.
Där verkar Photosmith tänkt till betydligt bättre. Appen kan visa bilder på olika sätt. Det går att hantera metadata för bilderna och sedan synka tillbaka till datorn. Det går däremot inte redigera bilderna, och varför skull man vilja det i dagsläget?
Adobe gjorde tvärtom. Det går redigera bilder men inte lägga till metadata.

Min iPad2 är inte kalibrerad och det går inte heller att göra för den här appen (och de flesta andra) i nuläget. Därav skillnaden.

Lite mer för den som är intresserad. Det har redan kommit ut en del videos på YouTube. Gå in där och sök på "lightroom mobile". Både Terry White och Julieanne Kost bidrar med kunskap.

Otroligt spännande!
Som jag förstår det så går det även att synka mellan olika datorer exempelvis mellan sin stationära och bärbara...

Man synkar katalog och inte kollektioner. Du kan bara ha en katalog kopplad till Lightroom Mobile. Därför går det inte att ha två datorer synkade mot Lightroom Mobile.

Det hade onekligen varit intressant om man kunnat synka kollektioner. Kanske framöver?

Lokala raw?

Någon som lyckats importera några andra lokala filer än jpeg till applikationen?
Hade varit intressant om man kunde använda appen till att göra småjobb då man inte av någon anledning inte orkar släpa med sig sin bärbara dator.
Har testat med raw-filer från min D800, men dessa dyker inte upp när jag försöker lägga till bilder från iPadens kamerarulle...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar