Annons

Lightroom färgförändring

Produkter
(logga in för att koppla)

ISBjörnen

Aktiv medlem
Hej

När jag laddar in nya bilder i LR så ser dem bra ut men när man klickar på en ny importerad bild så är den i dem färger jag vill men när LR har läst in bilden färdig så har den blekts.

kolla på bilderna nedan en är innan inläsningen är klar o en efter.

btw de gäller lr 4. märkte inte av de i trean men jag kan ha missat det.

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    22.1 KB · Visningar: 320
  • bild1-2.jpg
    bild1-2.jpg
    22.2 KB · Visningar: 289
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    25.5 KB · Visningar: 293
  • bild2-2.jpg
    bild2-2.jpg
    25.3 KB · Visningar: 293
Hej

När jag laddar in nya bilder i LR så ser dem bra ut men när man klickar på en ny importerad bild så är den i dem färger jag vill men när LR har läst in bilden färdig så har den blekts.

kolla på bilderna nedan en är innan inläsningen är klar o en efter.

btw de gäller lr 4. märkte inte av de i trean men jag kan ha missat det.
Den första bilden du ser är kamerans jpeg-bild med kamerans inställningar. När LR byggt en egen preview ser du hur bilden ser ut med de intällningar du har i LR.

Rekommenderar kursen i lightroom som moderskeppet.se har att sälja på skiva. Bara att stoppa i datorn, titta o lyssna. Kostar bara någon hundralapp och det e det väl värt. Under ca 8 timmar tar dom upp allt som e värt att veta om programmet. Mkt bra! Har du lightroom 3 kan du få köpa min skiva för en billig peng :)

sRGB

Eventuellt är det så... att din första bild är just en Jpeg med färgprofilen sRGB samt de justeringar kameran gjort i färg, kontrast etc. Vid importen till Lightroom ser du din bild (RAW?) eventuellt i Adobe RGB? På sRGBinställd skärm upplevs färgerna då mattare och blekare, som i ditt exempel.

Det kan mycket väl vara så att den första bilden(med mycket färg) är kamerans jpeg och den andra är raw(NEF) bilden. det är ingen skillnad om jag ställer kameran på sRBG eller Adobe RGB.

Varför är raw bilden inte likadan som jpeg bilden?

Det kan mycket väl vara så att den första bilden(med mycket färg) är kamerans jpeg och den andra är raw(NEF) bilden. det är ingen skillnad om jag ställer kameran på sRBG eller Adobe RGB.

Varför är raw bilden inte likadan som jpeg bilden?

RAW-formatet är "ointelligent" och innehåller bara en massa data om den exponering du gjort. För att det ska bli en bild krävs att den tolkas, och en bild kan tolkas på många sätt. En av tolkningarna är den JPG-bild som skapas som förhandsvisning i kameran när du tittar på den tagna bilden.

För att RAW-filen ska se likadan ut som den JPG-tolkning du ser först måste Lightroom kunna göra en likadan tolkning. Det kan delvis åstadkommas genom att du väljer en kameraprofil i "Develop module". Där finns din kameras olika profiler med men Lightrooms förinställning är att använda en av Adobes profiler.

Om vilken bild som är mest korrekt verkligheten går att tvista, men jag har fått känslan av att många kameratillverkare "poppar-till" JPEG-bilden för att kameran ska verka bättre.

De som fotar JPEG vill antagligen inte behöva redigera den, därför lägger kameratillverkarna på en inte helt neutral redigeringsmatris på RAW->JPEG konverteringen.

Och som många har nämnt innan så är det en JPEG-Preview du ser innan du markerat bilden i Lightroom. Även Previewn har gått genom samma redigeringsmatris.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto