Annons

Lightroom färgerna skiljer mellan framkalla och bibliotek

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Om jag tittar på en bild i Lightroom och växlar mellan bibliotek och framkalla, varför ändras färgerna. Just dom bilderna jag tittar just nu får i bibliotek läget en blåare ton. Bilden är inte redigerats.

Här är exempel, har använd printscreen från lightroom och klistrad in i Photoshop. Högra bilden är från framkalla modulen och vänstra från bibliotek.

Bilagor

• nasin.jpg
    nasin.jpg
    17.7 KB · Visningar: 36
Lyckades fixa det. Hittade på en engelsk sida att man skulle ändra färgprofilen på skärmen till sRGB, och det verkar funka. Nu ser bägge två ut som i framkalla modulen.

Lyckades fixa det. Hittade på en engelsk sida att man skulle ändra färgprofilen på skärmen till sRGB, och det verkar funka. Nu ser bägge två ut som i framkalla modulen.

Då lyckas du få samma felaktiga utseende på båda sidorna. Du ska ju inte använda sRGB på din skärm, utan den profil som beskriver din skärms färgegenskaper. Antingen använder du den som din skärmtillverkare har gjort, eller (mycket bättre) skaffar du en skärmkalibrator och kalibrerar din skärm på riktigt.

Men då är ju frågan varför det skiljer sig annars i bibliotek och framkalla modulen?

Har du klickat i rutan om soft proofing kanske? Kommer inte ihåg vad det heter på svenska men kanske något i stil med granska för utskrift.

Har testat med korrektur på skärmen, men det gör ingen skillnad. Men när jag sökte på engelska color difference in library and develop, så fick jag många träffar. Nu kommer jag inte ihåg allt, men någon skrev något att i bibliotek, så skapas bilden som 8 bitars, och att det hade nåt med det att göra. Här är en sida, men det fanns fler: http://www.dpreview.com/forums/thread/3855275

Har testat med korrektur på skärmen, men det gör ingen skillnad. Men när jag sökte på engelska color difference in library and develop, så fick jag många träffar. Nu kommer jag inte ihåg allt, men någon skrev något att i bibliotek, så skapas bilden som 8 bitars, och att det hade nåt med det att göra. Här är en sida, men det fanns fler: http://www.dpreview.com/forums/thread/3855275

Har inte med om bilden är i eller 16 bitar att göra. Av någon anledning använder Adobe olika färgrymder i dessa två moduler, som ger vissa färgskillnader. Men de ska inte alls vara så stora som du visar. Har du en kalibrerad skärm.

Nej, skärmen är inte kalibrerad. Men när jag ändrade skärmen till sRGB så blev färgerna lika, men har nu ändrat tillbaks till standard, och då är skillnaden tillbaks.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar