Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom eller photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Farnqvist

Medlem
Är i princip nybörjare inom digital bildbehandling.
Har påbörjat en prenumeration av adobes fotopaket, lightroom och photoshop.
Sitter och testar lite i båda programmen men inser att jag bör koncentrera mig på ett av dom för att jag ska lära mig ordentligt.
Vilket av dessa är det bästa att lära sig i första hand och då för själva bildbehandlingen?
/Markus

Jag gör mycket av min bildbehandling i Lightroom och när vill ta det ett steg längre, när jag behöver retuchera eller manipulera bilder på något sätt så använder jag Photoshop. Så jag föreslår att du använder båda.

Jag skulle säga för att framkalla dom bilder du tar så är Lightroom det du bör ägna tid åt i första hand.
Du kan ju förvisso framkalla bilderna vi Camera Raw i Photoshop också men jag anser nog att Lightroom är bättre lämpat i sin helhet för just det arbetet.

Jag arbetar i bägge men för olika ändamål precis som föregående beskriver det.
Men nu var ju frågan vilket du bör lägga energi på i första hand.

LR var en dörröppnare för mig, ett fantastiskt intuitivt program som självklart har sina trösklar, tycker att LR tar tag i hela bilden på ett väldigt användbart sätt. PS är enastående men lite mer klurigt och ställer högre krav än LR, också pga att det finns mer att göra i programmet.

Som bild och redigeringsprogram är PS helt överlägset och båda programmen kompletterar varandra ypperligt. Så vill du börja med hela bilden, ta LR, vill du börja retuschera och jobba med lager (PS styrka) välj stora Photoshop.

Är du på noll, börja med LR...:)

/Ulf

Är i princip nybörjare inom digital bildbehandling.
Har påbörjat en prenumeration av adobes fotopaket, lightroom och photoshop.
Sitter och testar lite i båda programmen men inser att jag bör koncentrera mig på ett av dom för att jag ska lära mig ordentligt.
Vilket av dessa är det bästa att lära sig i första hand och då för själva bildbehandlingen?
/Markus

Tveklöst Lightroom.

En röst till för att börja i Lightroom, man kan visserligen göra samma sak vad gäller bildbehandling i Camera Raw men jag har alltid tyckt att Lightrooms utvecklingsmodul varit mer intuitiv att jobba med.

Min röst faller också på Lightroom. Du får inte glömma att Lightroom är ett ypperligt verktyg för att organisera dina bilder, ffa när du till slut får många bilder!

tack så mycket för alla svar :)
Det lutar nog åt att det blir lightroom först.
Har hört att Moderskeppet har bra kurser.
Är det någon som har ett bättre förslag?
/Markus

Lightroom är mer användbart för grundjusteringar så det är där du kommer att ägna mesta tiden, om det inte är avancerad bildbehandling du vill ägna dig åt.
Själv har jag använt LR så mycket de senaste åren att jag hamnat på fel sida inlärningströskeln för PS igen.
Det tar verkligen emot att öppna PS de få gånger jag skulle behöva...

tack så mycket för alla svar :)
Det lutar nog åt att det blir lightroom först.
Har hört att Moderskeppet har bra kurser.
Är det någon som har ett bättre förslag?
/Markus
Vad gäller bildbehandling på raw-nivå, så allt du kan göra i Lightroom, kan du göra i Camera Raw. CR kan dessutom lite till, eftersom de senaste uppdateringarna i CR ännu inte finns i LR. Vad som är bäst att jobba med är en vanesak. Photoshop är något helt annat. Inlärningströskeln är hög för en nybörjare. Å andra sidan kan du göra i princip vad du vill, iallafall när du väl lärt dig hur man gör det. Blanda inte ihop LR/CR på ena sidan och PS på den andra.

Det påståendet är jag mycket tveksam till. Menar du att nuvarande version av Lightroom skulle bygga på en äldre version än aktuell Camera Raw-version?

Vad jag vet brukar Adobe uppdatera Lightroom och Camera Raw samtidigt.
CR för PS CC får nya funktioner direkt eftersom den betalar du för via prenumerationen. CR för PS CS6 får bara buggfixar och ny kamerasupport på samma sätt som LR:s dot-uppdateringar. Nya funktioner kommer i LR 6 som blir en betalversion.

Du får läsa mer här:
http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/

Här är t ex en i mitt tycke användbar finess som ännu inte finns i LR:
http://blogs.adobe.com/jkost/2014/0...sh-feature-in-camera-raw-in-photoshop-cc.html

CR för PS CC får nya funktioner direkt eftersom den betalar du för via prenumerationen. CR för PS CS6 får bara buggfixar och ny kamerasupport på samma sätt som LR:s dot-uppdateringar. Nya funktioner kommer i LR 6 som blir en betalversion.

Du får läsa mer här:
http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/

Här är t ex en i mitt tycke användbar finess som ännu inte finns i LR:
http://blogs.adobe.com/jkost/2014/0...sh-feature-in-camera-raw-in-photoshop-cc.html

Skulle bli förvånad om det kommer någon LR 6 som betalversion om du inte med betalversion menar prenumerationslösning. Det är idag mer eller mindre omöjligt att hitta LR som betalversion på adobes site. Senast jag tittade var enda sättet att söka efter en uppgradering av LR4 till LR5, kryssa i att man vill köpa den och sedan ändra till att man vill ha fullversionen istället innan man slutligen betalar.
Tror inte den genvägen kommer att finnas kvar så länge till.

Skulle bli förvånad om det kommer någon LR 6 som betalversion om du inte med betalversion menar prenumerationslösning.
Jag tror du får börja förbereda dig på att bli förvånad...

Det är idag mer eller mindre omöjligt att hitta LR som betalversion på adobes site.
Gå till adobe.se och skrolla längst ner på sidan. Klicka på "Produkter". Klicka på köplänken till höger om "Lightroom" i listan och köp den version du vill ha.

Den LR som ligger i bundle med PS som hyrköp, har den sämre CR än PS? Kommer nämligen slå till på erbjudandet LR/PS före den 29 augusti.

/Ulf

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto