Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom classic

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramstacity

Aktiv medlem
Jag har använt Lightroom i flera år. Använder ofta förinställningar/presets dels sådana jag laddat ner eller sådana jag gjort själv. När jag nu uppdaterat till senaste LR Classic 7.3 så går det inte att ska mappar för förinställningar och installera dom där. Det finns ett plustäcken där man installerar FI men förinställningarna som installeras syns inte vet inte vart dom tar vägen. Frågan är om någon annan har samma problem?
 
Jag har använt Lightroom i flera år. Använder ofta förinställningar/presets dels sådana jag laddat ner eller sådana jag gjort själv. När jag nu uppdaterat till senaste LR Classic 7.3 så går det inte att ska mappar för förinställningar och installera dom där. Det finns ett plustäcken där man installerar FI men förinställningarna som installeras syns inte vet inte vart dom tar vägen. Frågan är om någon annan har samma problem?

Efter skapat en preset måste du starta om LR för den skall synas.

Själv hade jag problem att hitta profiler för kameran samt mina egna colorchecker passport profiler.

Fast efter lite sökande hittade jag svaret på nätet. De brukade ligga under fliken Calibration men det gör de inte längre.
Nu finns de högst upp i fliken Basic. Nog en bättre placering. Det är nu också lätt att se vad olika profiler ger för resultat. En klar förbättring.
 
Efter skapat en preset måste du starta om LR för den skall synas.

Själv hade jag problem att hitta profiler för kameran samt mina egna colorchecker passport profiler.

Fast efter lite sökande hittade jag svaret på nätet. De brukade ligga under fliken Calibration men det gör de inte längre.
Nu finns de högst upp i fliken Basic. Nog en bättre placering. Det är nu också lätt att se vad olika profiler ger för resultat. En klar förbättring.

Tack för snabbt svar men tyvärr använder inte jag dom här profilerna du förklarar. Jag är mer intresserad av vart förinställningarna/presetsen tar vägen och varför det inte går att göra en ny mapp där som man kunde göra tidigare i menyn när man högerklickade. Det hjälper tyvärr inte att starta om LR.
 
Jag har använt Lightroom i flera år. Använder ofta förinställningar/presets dels sådana jag laddat ner eller sådana jag gjort själv. När jag nu uppdaterat till senaste LR Classic 7.3 så går det inte att ska mappar för förinställningar och installera dom där. Det finns ett plustäcken där man installerar FI men förinställningarna som installeras syns inte vet inte vart dom tar vägen. Frågan är om någon annan har samma problem?

Ser nu att det är en bugg i Lightroom 7.3 och att många har samma problem. https://feedback.photoshop.com/phot...rd-shortcut-for-presets-new-group-not-working
 
Nu uppdatering på LR idag.
Snabbtestat och nu är mina bilder inte längre underexponderade från start (som de blev mellan 7.2 och 7.3). Dessutom är alla mina presets i rätt ordning nu.

/Stefan
 
Jag har installerat uppdateringen, men märker ingen skillnad. Fast jag hade i och för sig inte några problem innan heller ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.