horvendile
Aktiv medlem
Hej! Jag har länge använt Lightroom CC. På min stationära, välspecade dator har jag inga nämnvärda prestandaproblem med det. På min laptop har det däremot blivit nästintill outhärdligt långsamt på sistone, åtminstone när jag jobbar med 45-Mpixelfiler. Det gäller främst att gå mellan bilder och att redigera dem (alltså dra i reglagen), men också i viss mån export. Det går med en ryckighet som för tankarna till minnesbrist.
Relevanta specar på laptopen:
* i7-8550U
* 16 GB RAM
* SSD med ganska gott om plats
* GeForce MX150 med 2 GB minne, används i LR
* WIndows 11
Vad jag undrar:
Har du också märkt av tilltagande kass prestanda vid redigering av pixelrika bilder? Om ja, hur mycket RAM har du i datorn?
Jag är sugen på en ny laptop, men det är bra att veta om man numera måste norr om 16 GB. För några år sedan var 16 GB tillräckligt för det mesta i LR men så kanske det inte är längre.
Relevanta specar på laptopen:
* i7-8550U
* 16 GB RAM
* SSD med ganska gott om plats
* GeForce MX150 med 2 GB minne, används i LR
* WIndows 11
Vad jag undrar:
Har du också märkt av tilltagande kass prestanda vid redigering av pixelrika bilder? Om ja, hur mycket RAM har du i datorn?
Jag är sugen på en ny laptop, men det är bra att veta om man numera måste norr om 16 GB. För några år sedan var 16 GB tillräckligt för det mesta i LR men så kanske det inte är längre.