Annons

Lightroom CC - prestanda på modesta datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! Jag har länge använt Lightroom CC. På min stationära, välspecade dator har jag inga nämnvärda prestandaproblem med det. På min laptop har det däremot blivit nästintill outhärdligt långsamt på sistone, åtminstone när jag jobbar med 45-Mpixelfiler. Det gäller främst att gå mellan bilder och att redigera dem (alltså dra i reglagen), men också i viss mån export. Det går med en ryckighet som för tankarna till minnesbrist.
Relevanta specar på laptopen:
* i7-8550U
* 16 GB RAM
* SSD med ganska gott om plats
* GeForce MX150 med 2 GB minne, används i LR
* WIndows 11

Vad jag undrar:
Har du också märkt av tilltagande kass prestanda vid redigering av pixelrika bilder? Om ja, hur mycket RAM har du i datorn?

Jag är sugen på en ny laptop, men det är bra att veta om man numera måste norr om 16 GB. För några år sedan var 16 GB tillräckligt för det mesta i LR men så kanske det inte är längre.
 
Jag hade ganska exakt den där specen förut, förutom trång SSD. Den avled, så det problemet löste sig självt. :rolleyes: Den nya har 32 GB. En stationär hade jag nog tryckt i åtminstone 64 GB i om jag slängt ihop en.

8550U är en processor med begränsad TDP, så den brukar krokna om man belastar den länge. Den är mer gjord för korta toppar, men sedan blir den inhalad i effektledet. Ibland i den gamla buggade dock något ur så att den blev ännu långsammare än den borde och fastnade på för låg klockfrekvens.

Huruvida minnet är fullsmockat är väl inte så svårt att se efter? Ctrl+shift+Esc och rätt flik. Just LR kan jag inte uttala mig om, då jag har C1. Jag kan dock notera att jag har lite över 10 GB uppätet, utan att ha C1 igång... Förvisso kan Windows trycka undan lite annat (och jag kan fimpa några GB genom att stänga webbläsaren) vid behov, men ändå. Dock har jag inget minne (höhö!) av att jag hade några riktigt stora problem med 16 GB. Däremot den bärbara burken innan den med 8 GB kunde förvandlas till total sirap då det verkligen blev helt igenslammat.
 
Tack för utförligt svar! Jag kanske borde titta på det där med att den är låst på låg frekvens, det borde också synas i aktivitetshanteraren.

Mycket riktigt ser det ut som att nästan allt - men inte allt - minne är taget i anspråk, men just LR tar inte så jättemycket. Det skulle i princip kunna vara något annat som ligger och äter minne men jag lyckas inte hitta det. Tror inte heller jag (med flit) installerat andra saker på sistone som skulle äta minne.

På min stationära hade jag förvisso för några år sedan ett virus som åt minne, men då såg jag i alla fall processerna det skapade.

Tillägg: min förra laptop hade 8 GB (och två CPU-kärnor), det var stor skillnad att gå över till denna. Jag har inte tidigare haft problem med att CPU (8550U) låser sig på låg prestanda och jag har haft 45 Mpixels sedan D850 kom, men det kan ju vara något som gått åt skogen i min installation på sistone.
 
Har en laptop med i7-10510U med 16GB RAM och SSD. Har inga problem att redigera mina 45Mpix bilder men LR DeNoise tar en 8min. Tidigare satt jag väntade när datorn skulle skala om när jag importerade i standard, jag har gått över till 1:1, det snabbare upp hanteringen när man sitter vid datorn, nackdelen är att när man importerar så är det inte en kaffe som gäller, mer en trerättersmiddag. Har förstått att grafikkortet har ökat i betydelse med DeNoise så vid nästa dator så blir det nog ett bättre grafikkort samt att man troligen tar 32GB arbetsminne.
 
Har en laptop med i7-10510U med 16GB RAM och SSD. Har inga problem att redigera mina 45Mpix bilder men LR DeNoise tar en 8min. Tidigare satt jag väntade när datorn skulle skala om när jag importerade i standard, jag har gått över till 1:1, det snabbare upp hanteringen när man sitter vid datorn, nackdelen är att när man importerar så är det inte en kaffe som gäller, mer en trerättersmiddag. Har förstått att grafikkortet har ökat i betydelse med DeNoise så vid nästa dator så blir det nog ett bättre grafikkort samt att man troligen tar 32GB arbetsminne.

Bra info, tack! Det låter som att 16 GB inte är hopplöst ändå.

LR:s egen DeNoise tar nio sekunder för en 45 Mpix-bild på min stationära dator med ett RTX 3090, så ja, grafikkortet blir viktigt... jag har inte ens vågat prova på laptopen.
 
Har du uppdaterat grafikprogrammet. Det har jag behövt göra efter varje Lr-uppdatering.

Bra poäng, jag har nog faktiskt inte uppdaterat drivrutinerna på ett tag. Jag brukar tänka att mitt grafikchip är så gammalt att det nog inte är några förändringar i nyare drivrutiner. Men nu har jag uppdaterat. Får se om det är någon skillnad vid nästa Lightroom-vända.
 
Särskilt LR + PS öppet och med stora bildfiler krävs mycket RAM, kollade på min PC; 28GB. Även dagens Grafikkort används så nytt och högprestanda behöv. Processorn likaså behöver vara typ 12:e gen och högt inom den.
OBS! Ha aktivitetshanteraren medan du jobbar så du ser VAR prestandan slår i taket.
Slutligen har vi moderkortet som står för logistiken. Glöms ofta bort....
Och så har vi drivrutinerna! HP varskor mig när dom behöver uppdateras.
Hårdvara och mjukvara
Hårdvara och mjukvara utvecklas paralllelt. På jobbet sa vi ny dator var tredje år. Hemma kör jag var 4-5:e..... kollar runt noga och lägger 15-16 tkr var gång
 
Nejmen vet ni vad.
Pro primo: import av ca 300 bilder och CPU tuffade på i typ 2,2-2,3 GHz, 10-20 % över basfrekvensen. Det är nog rimligt, givet effekt- och kylbegränsningar.
Pro secundo: det verkar ha hjälpt att uppdatera grafikdrivrutinen! Jag borde tänkt på det själv men det hade jag inte gjort. Inte så att det är direkt snappy nu, men det är tillbaka på den nivå jag var på tidigare, som ändå går att leva med.
 
Nejmen vet ni vad.
Pro primo: import av ca 300 bilder och CPU tuffade på i typ 2,2-2,3 GHz, 10-20 % över basfrekvensen. Det är nog rimligt, givet effekt- och kylbegränsningar.
Pro secundo: det verkar ha hjälpt att uppdatera grafikdrivrutinen! Jag borde tänkt på det själv men det hade jag inte gjort. Inte så att det är direkt snappy nu, men det är tillbaka på den nivå jag var på tidigare, som ändå går att leva med.
Skönt om det nu hjälpte, otroligt jobbigt att köpa ny dator med allt som behöver installeras, inte som man skaffar en ny iPad där det mesta installeras automatiskt bara genom att lägga den gamla bredvid

Jag trodde drivrutiner skötte sig själv via uppdateringar. Ser att det ibland kommer uppdateringar via ASUS, har inte heller haft några problem tycker jag. Men man skulle ändå kanske kolla status på drivrutinerna till grafikkortet
 
För mig tar det typ 37,5 sekunder att LR Denoisa en bild (40% denoise), har en 24mpx Sony A7 III. Har ett GTX 1080, 32GB RAM och Ryzen 7 5700X.

Import i 1:1-skala tar ju ett gäng minuter om det är några hundra foton, men långt innan en trerätters iaf.

Jag gjorde nyligen en uppgradering från 16GB till 32GB och Ryzen 7 1800X till Ryzen 7 5700X, samt satte in en NVME-disk som primär där jag jobbar med fotona. Det gjorde rätt mycket på prestandan i alla fall, även när man ska maska och fixa som förut var riktigt segt.
 
Tangentiellt: åtminstone för några år sedan spelade det i stort sett ingen roll för LR-prestandan om bilderna låg på mekanisk disk eller på SSD. Däremot kan det nog spela roll var själva programmet och katalogfilen ligger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.