Det stämmer inte med det jag läser på nätet.
Smart previews ökar farten för alla som använder det.
Jag har i alla fall inte läst om några negativa fallm att det är problem o går saktare.
Men de tar ju plats.
Läste du igenom artikeln som jag hänvisade till?
Man kan inte bara rakt av säga att smart previews ökar farten för alla.
Vilken fart och i vilken modul och när man gör vad?
Testet som Puget Systems gjort visar att Lightroom Classic CC är långsammare när man scrollar genom bilder i framkalla- och biblioteksmodulen med smarta förhandsvisningar.
Citat: "This is an odd result, but it looks like Adobe has simply optimized scrolling through images so well that having smart previews is actually a detriment rather than a help. So unless you need smart previews for non-performance reasons, we recommend skipping over them entirely in Lightroom Classic CC"
"Scrolling through images in the Library and Develop module is another area that is supposed to be faster, and at least without any smart previews this seems to be the case"
Och att man ändå använder originalbilden när man zoomar in 1:1 gör smart förhandsvisning mindre användbar.
Här är en som tycker att det är overkill med smarta förhandsvisningar:
https://www.findingtheuniverse.com/...rmance/#7-Smart-Previews-To-Use-or-Not-to-Use
Och du hittar fler om du letar
Även i kommentarerna i artikeln.
Personligen har jag inte tyckt det hjälp så mycket på prestandan att använda smarta förhandsvisningar och använder det därför inte längre.
Däremot tycker jag de har en plats när det gäller att editera bilderna offline från originalen.
Thommy