Annons

Lightroom byter liten bokstav till stor/Hastighetsproblem i Lighroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag vore du skulle jag fundera över om en serverlösning är det optimala.

Du tycks prioritera prestanda. Har du något egentligt motiv för att lägga data på en server? Är det andra personer/datorer som skall kunna jobba med samma bilder? Om inte så tillför servern inget.

Om du istället för att uppgradera servern lägger samma pengar på att optimera din arbetsstation kommer du med stor sannolikhet att få ännu bättre prestanda och ännu mer lagringsutrymme för en mindre peng.

Om jag vore du skulle jag fundera över om en serverlösning är det optimala.

Du tycks prioritera prestanda. Har du något egentligt motiv för att lägga data på en server? Är det andra personer/datorer som skall kunna jobba med samma bilder? Om inte så tillför servern inget.

Om du istället för att uppgradera servern lägger samma pengar på att optimera din arbetsstation kommer du med stor sannolikhet att få ännu bättre prestanda och ännu mer lagringsutrymme för en mindre peng.

Orsaken till att jag ordnade den server var att det började bli trångt med plats på mina lokala diskar, då mitt chassi är extremt litet så valde jag en server lösning. Sen även när jag har på detta sätt kan jag lätt komma åt mina bilder på jobbet, och när jag är ute på fotouppdrag utomlands.

Jag skulle ju dock kunna använda servern för äldre bilder, de jag ej arbetar med. och lägga bilder som jag arbetar med på min lokal disk, och sedan när jag är färdig med bilderna, flytta över till servern. Skulle detta vara den optimala lösningen för mig ifall jag ej uppgraderar något?

/Hans

Jag skulle ju dock kunna använda servern för äldre bilder, de jag ej arbetar med. och lägga bilder som jag arbetar med på min lokal disk, och sedan när jag är färdig med bilderna, flytta över till servern. Skulle detta vara den optimala lösningen för mig ifall jag ej uppgraderar något?

/Hans

Optimal kan jag inte svara på men helt klart en möjlig arbetsgång.

Använd servern till det den är bra på - lagringsutrymme, tillgänglighet, och använd den lokala datorn till det den är bra på - snabb åtkomst.

Låter vettigt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto