Annons

Lightroom autokorrigerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

iChriz

Ny medlem
Hejsan. När jag jag för över bilder från min Lumix GF1 till macbooken och Lightroom så korrigerar LR automatiskt exponeringen på bilderna. Exempelvis blir ett foto tagit med kamerans silhuett-effekt inte ens svartvitt. Intressant, i min ögon av okunskap, är att när bilderna först ploppar upp i biblioteket så har de samma exponering som i kameran, men bild för bild ändrar LR bildens exponering utan något kommando från min sida.

Finns det en enkel lösning? Tack på förhand!

Mja, hur det ser ut i kameran är ju faktiskt hur kamerans tillverkare har "tolkat" RAW filen och hur det hade sett ut om du använt JPG direkt ur kameran eller använt medföljande program.

LR har ju en egentolkning i grundinställning och det första du ser är det som kameran sparat som PREVIEW. Du kan ju stänga av Tonkurvan och kamerakalibreringen så kanske det blir annorlunda. Dessa påverkar bilden i första stadiet.

/Stefan

Den första bilden du ser (i någon sekund) är nog den inbakade JPG-bilden (preview). Lightroom genererar sedan en egen förhandsgranskning från rådatan, som tar över i stället för råfilens inbakade jpg.

Rätt LR version?

Hej

Jag antar att du har en LR version som stödjer din kameramodell. Om inte så kommer den inte förstå filen rätt. Jag tror dock att LR borde klaga i så fall vid importen så jag tror nog att LR stöd för din kamera inte är rätt implementerad. Gör en uppdatering av LR och prova igen.

Har du provat att importera med DNG formatet?

lars

Hej

Jag antar att du har en LR version som stödjer din kameramodell. Om inte så kommer den inte förstå filen rätt. Jag tror dock att LR borde klaga i så fall vid importen så jag tror nog att LR stöd för din kamera inte är rätt implementerad. Gör en uppdatering av LR och prova igen.

Har du provat att importera med DNG formatet?

lars

Nej det är som Jonas och jag skrev. Det är en preview från kamerans tolkning. Lättast att förstå är att sätta kameran att fotografera svartvitt men fotografera i RAW format. Tittar man sen i LCDn så är det svartvita bilder man ser men djälvfallet är ju RAW filer obearbetade.

När man sedan tankar över bilderna till LR så ser man dessa s/v previews tills LR hunnit rendera egna tolkningar.

/Stefan

Tack för era svar!

I och med uppdateringen till 2.5 har Lightroom stöd för Lumix GF1, lyckligtvis. Det där med kamerakalibrering har dock varit knepigt för mig. Adobe standard är den enda valbara profilen i högerspalten när jag bearbetar bilden. Går det inte på något sätt att "importera" ens egen kameras tolkning av rådatan? Jag tror jag läste någonstans att det enbart möjligt med Nikons och Canons modeller än så länge .. men jag kan missta mig.

Jag mixtrat lite med att importera bilder med egenkomponerade inställningar (Develop --> New Preset), men även om man där önskar få bilderna helt obehandlade så tolkar LR fortfarande rådatan på sitt sätt.

En fråga framkommen ur kölvattnet av det ni så snällt hjälper mig med .. Vilka av de inställningar jag gör i kameran innan fototillfället är LR helt blint för sen? Om jag till exempel höjer skärpan och kontrasten innan fotot tas, är det en del av rådatan eller enbart något som kameran glatt visar upp på LDC-skärmen efter exponeringen, att bilden faktiskt ser skarpare och mer dynamisk ut men endast där? Givetvis i RAW, för med JPEG har väl LR inget val än att visa det som kameran har bestämt ..? :)

Mvh Christoffer

Vilka av de inställningar jag gör i kameran innan fototillfället är LR helt blint för sen? Om jag till exempel höjer skärpan och kontrasten innan fotot tas, är det en del av rådatan eller enbart något som kameran glatt visar upp på LDC-skärmen efter exponeringen, att bilden faktiskt ser skarpare och mer dynamisk ut men endast där? Givetvis i RAW, för med JPEG har väl LR inget val än att visa det som kameran har bestämt ..? :)

Mvh Christoffer

All "bildjustering" som du kan ställa in på kameran, vitbalans, kontrast, skärpa, färmättnad etc, och även det histogram du ser, är 100% jpg.

Det enda som RAW-filen registrerar är hur mycket ljus som träffar varje enskild sensor (pixel). Så det enda som egentligen påverkar RAW-filen är ISO-tal, slutartid och bländare.

Man kan därför med fördel försöka ställa in sin kamera så att förhandsvisningen (jpg-filen) blir så lik RAW-filen som möjligt. Med andra ord ganska låg kontrast och mättnad, för att kunna få ett histogram på kameran som stämmer så väl överens som möjligt med RAW-filens histogram.

//D

ANNONS