Annons

Lightroom autoimport (Add)

Produkter
(logga in för att koppla)

nicklasl

Aktiv medlem
Någon som löst detta?

Förutsättningar:

flera datorer med Lightroom där import sker från flera håll till en gemensam NAS (med en bildstruktur) på nätet.

Frågeställning:

Finns det något sätt att automatiskt lägga till bilderna i de "lokala" LR-kataloger som finns på respektive dator.

Det finns autoimportfunktionalitet där en specifik katalog övervakas och bilderna importeras, men det är inte det jag är ute efter - jag vill manuellt importera, men sedan bara lägga till bilderna i LR-katalogerna...

Om jag förstår dig rätt så vill du importera bilder till Lightroom på en dator, dessa hamnar då på en NAS, och sedan vill du att dessa bilder ska hamna i Lightroom katalogerna på de andra datorerna?

Lightroom är ju inget fleranvändarsystem så automatiskt går det nog inte men man kan ju synkronisera en mapp och då hittar Lightroom de bilder som finns i mappen på disk men inte i katalogen så det borde fungera om du har en bra mapp-struktur på NAS-en fast det blir ju ett manuellt förfarande förstås.

Tillägg: För att synkronisera en mapp så högerklicka på mappen i vänsterpanelen i Library mdoulen och välj "Synchronize Folder..." (eller motsvarande på svenska).

Om jag förstår dig rätt så vill du importera bilder till Lightroom på en dator, dessa hamnar då på en NAS, och sedan vill du att dessa bilder ska hamna i Lightroom katalogerna på de andra datorerna?

Precis, det kan variera var jag importerar, men oavsett varifrån så vill jag lägga bilderna i samma mappstuktur på nasen (vilket jag kan) och helst kunna plocka upp de i de kataloger som skulle synka. Ett alternativ hade varit att ha en central LR katalog, men detta stöds dock inte då den inte kan ligga på en nätverksdisk - det går visserligen att lösa genom lite scriptande men jag hade helst tänkt försöka lösa det på något mer korrekt sätt.

Nåväl... Får väl lägga detta som ett förbättringsförslag till Adobe, jag borde inte vara den enda som sitter med fler än en dator ;-)

Tack för att du tog dig tid.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto