Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

herja

Aktiv medlem
När jag importerar från Canon 6d till Lightroom visar förhandsgranskningen inte bilden utan en text "förhandsvisning är inte tillgänglig för den här filen". Bilden funkar sen när den väl är importerad.
Har funkat bra tidigare. Jag har ingen känsla att jag gjort några förändringar.

När jag importerar från Canon 6d till Lightroom visar förhandsgranskningen inte bilden utan en text "förhandsvisning är inte tillgänglig för den här filen". Bilden funkar sen när den väl är importerad.
Har funkat bra tidigare. Jag har ingen känsla att jag gjort några förändringar.

Jag har råkat ut för något liknande - då med JPG (!) filer från min mobil. LR säger att den inte kan läsa någon preview men när väl bilden är inne så är det inga problem.

Det märkliga är att jag från samma import kan få meddelandet på vissa filer medans andra visas OK.

Jag har inte felsökt utan avskrivit det som "oförklarliga saker händer".

Har upplevt samma problem själv tidigare men precis som AFJ har jag inte lagt ner någon tid på att undersöka varför i och med att det fungerar att importera och man ser previews efter att detta är gjort.

Googlade lite snabbt nu dock och hittade denna sida där samma fråga ställts: http://www.lightroomforums.net/show...5Dmark2-get-Preview-unavailable-for-this-file

Som man kan läsa en bit ner i den tråden så verkar det ha lösts när man tömt cachen:
"Problem is solved !!

With little hope I just started looking through Lightroom Preferences and stumbled onto a section under the File Handling tab titled Camera Raw Cache Settings.

I googled the subject and decided to hit the Purge Cache button. After doing that - all previews showed up fine as before!

I also changed the maximum cache size from the default 1GB to 2GB.

So, I guess its a good idea to hit the purge button every once in a while?"

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto