Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Lightroom 4 skriva ut kant i kant
- Trådstartare nilsth
- Start datum
nilsth
Medlem
Tack för ditt svar
Jag har marginalen 0 i Lightroom och skrivardrivrutinen vald att skriva ut ända till kanten men det blir fortfarande en kant.
Det fungerar om jag exporterar bilden och skriver ut via Windows.
Tänkte att jag skulle slippa att exportera, och direkt skriva ut från Lightroom.
Min skrivare är en Canon MG6250
Jag har marginalen 0 i Lightroom och skrivardrivrutinen vald att skriva ut ända till kanten men det blir fortfarande en kant.
Det fungerar om jag exporterar bilden och skriver ut via Windows.
Tänkte att jag skulle slippa att exportera, och direkt skriva ut från Lightroom.
Min skrivare är en Canon MG6250
Lysmask
Avslutat medlemskap
Ser du samma inställningar (samma val markerade) för skrivaren om du öppnar dem inifrån Lightroom (utskriftsformat eller vad den heter till vänster, och sen vidare i den dialogen) som om du går in via startmeny/enheter skrivare?
Har för mig att det skiljde sig så jag behövde välja det genom att gå vägen från Lightroom en gång, men det är ett tag sen jag micklade med det.
Har för mig att det skiljde sig så jag behövde välja det genom att gå vägen från Lightroom en gång, men det är ett tag sen jag micklade med det.
nilsth
Medlem
Ser lika ut både från Lightroom och skrivar inställningar i Windows.
Det som är konstigt är att bilden i Lightrooms förhandsgranskningsfönster har också en kant innan jag väljer att skriva ut och jag har marginalen 0.
Tror att det är en inställning i Lightroom som jag inte hittar, om det nu är möjligt att skriva ut ända till kant från Lightroom?
Det som är konstigt är att bilden i Lightrooms förhandsgranskningsfönster har också en kant innan jag väljer att skriva ut och jag har marginalen 0.
Tror att det är en inställning i Lightroom som jag inte hittar, om det nu är möjligt att skriva ut ända till kant från Lightroom?
Lysmask
Avslutat medlemskap
Ja görbart är det absolut, men det var nåt val som behövde göras för att Lightroom skulle förstå att skrivaren stödjer det. Innan det valet var gjort så var förhandsvisningen med en liten ram, efter så visas den kantfritt.
Är inte i närheten av datorn nu men ska titta runt och se om nåt känns bekant när jag har möjlighet. Kanske nån mer tittar in med nåt fiffigt tips innan dess.
Är inte i närheten av datorn nu men ska titta runt och se om nåt känns bekant när jag har möjlighet. Kanske nån mer tittar in med nåt fiffigt tips innan dess.
alfin
Aktiv medlem
Under Page setup längst ner till vänster måste ni välja er pappersstorlek med tillägget borderless printing. Jag vet inte hur just era skrivardrivrutiner ser ut, men på skrivare som kan skriva ut kantlöst ska detta alternativ finnas.
När ni valt detta alternativ, går det i LR:s marginalinställningar att dra ner marginalerna till 0. Gör det och dra samtidigt upp cell size till maximalstorlek på cellen, dvs exakta pappersstorleken.
Om ni fortfarande har vita kanter på tex långsidan, beror det på att bilden inte har samma dimensioner som pappersvalet. Kryssa i zoom to fill, så fylls hela sidan ut och ni kan printa kantlöst.
När ni valt detta alternativ, går det i LR:s marginalinställningar att dra ner marginalerna till 0. Gör det och dra samtidigt upp cell size till maximalstorlek på cellen, dvs exakta pappersstorleken.
Om ni fortfarande har vita kanter på tex långsidan, beror det på att bilden inte har samma dimensioner som pappersvalet. Kryssa i zoom to fill, så fylls hela sidan ut och ni kan printa kantlöst.