Annons

Lightroom 4 skriva ut kant i kant

Produkter
(logga in för att koppla)

nilsth

Medlem
Jag har ett problem att via print-modulen i Lightroom 4 printa utan kanter men ej fått det att fungera det blir alltid en kant (ram) vid utskrift hur jag en gör.

Har någon en lösning på hur man gör?

Kolla om det finns nån inställning i skrivardrivrutinen som måste väljas för att tillåta utskrift ända ut till kanten.

Så är det på min Canon IX6550, har jag inte valet aktiverat i skrivarens inställning så går det inte att minska marginalerna till 0 i Lightroom.

Tack för ditt svar

Jag har marginalen 0 i Lightroom och skrivardrivrutinen vald att skriva ut ända till kanten men det blir fortfarande en kant.

Det fungerar om jag exporterar bilden och skriver ut via Windows.
Tänkte att jag skulle slippa att exportera, och direkt skriva ut från Lightroom.

Min skrivare är en Canon MG6250

Ser du samma inställningar (samma val markerade) för skrivaren om du öppnar dem inifrån Lightroom (utskriftsformat eller vad den heter till vänster, och sen vidare i den dialogen) som om du går in via startmeny/enheter skrivare?

Har för mig att det skiljde sig så jag behövde välja det genom att gå vägen från Lightroom en gång, men det är ett tag sen jag micklade med det.

Ser lika ut både från Lightroom och skrivar inställningar i Windows.

Det som är konstigt är att bilden i Lightrooms förhandsgranskningsfönster har också en kant innan jag väljer att skriva ut och jag har marginalen 0.

Tror att det är en inställning i Lightroom som jag inte hittar, om det nu är möjligt att skriva ut ända till kant från Lightroom?

Ja görbart är det absolut, men det var nåt val som behövde göras för att Lightroom skulle förstå att skrivaren stödjer det. Innan det valet var gjort så var förhandsvisningen med en liten ram, efter så visas den kantfritt.

Är inte i närheten av datorn nu men ska titta runt och se om nåt känns bekant när jag har möjlighet. Kanske nån mer tittar in med nåt fiffigt tips innan dess.

Hej,

Har köpt skrivaren, MG6350 och har samma problem som ni!
Hittade ni någon inställning för att få kantfri utskrift från LR4?
Mvh
Lennart

Hej. Jag har någon gång lyckats skriva ut kantfritt från LR på min MG8150 men nu mindes jag inte hur jag gjorde när jag försökte göra det igen, för att göra julkort...Avvaktar därför med spänning denna tråds vidare utveckling.

Samma problem här med MG6250, jag brukar gå över till PS då funkar det utmärkt och har inte haft tid att undersöka Lightroom print ännu. Hoppas att någon har en bra lösning här.

Man måste aktivera utskrift utan kant i skrivardrivrutinen.
Sen sätter man marginalerna till 0 i LR samt ökar Cell Size (pappersstorleken) till max.
Glöm inte att markera Zoom to Fill.

/stefan

Under Page setup längst ner till vänster måste ni välja er pappersstorlek med tillägget borderless printing. Jag vet inte hur just era skrivardrivrutiner ser ut, men på skrivare som kan skriva ut kantlöst ska detta alternativ finnas.

När ni valt detta alternativ, går det i LR:s marginalinställningar att dra ner marginalerna till 0. Gör det och dra samtidigt upp cell size till maximalstorlek på cellen, dvs exakta pappersstorleken.

Om ni fortfarande har vita kanter på tex långsidan, beror det på att bilden inte har samma dimensioner som pappersvalet. Kryssa i zoom to fill, så fylls hela sidan ut och ni kan printa kantlöst.

Hej

Har inte fått tid till att försöka få det att fungera sedan jag ställde frågan för någon månad sedan.
Jag skall prova den föreslagna instruktionen.

Tack för hjälpen.

// Thomas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto