Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 4.1 kraschar

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har nu råkat ut för att Lightroom 4.1 stänger ned datorn fullständigt (alltså datorn stängs ned, inte bara ett program eller blåskärm), ett antal gånger. Finns inga uppdateringar kvar att göra, varken till Lightroom eller drivrutinerna.

Har Lightroom 4.1 på en Windows 7 Ultimate, 64 bit, 2,3 GHz Intel Core 2 Duo dator med 4 GB RAM och bilderna ligger (numera) på en extern USB hårddisk.

Finns det några inställningar i Lightroom som jag kan ändra för att få den stabilare eller kräver den mer resurser än vad jag erbjuder?

Har nu råkat ut för att Lightroom 4.1 stänger ned datorn fullständigt (alltså datorn stängs ned, inte bara ett program eller blåskärm), ett antal gånger. Finns inga uppdateringar kvar att göra, varken till Lightroom eller drivrutinerna.

Har Lightroom 4.1 på en Windows 7 Ultimate, 64 bit, 2,3 GHz Intel Core 2 Duo dator med 4 GB RAM och bilderna ligger (numera) på en extern USB hårddisk.

Finns det några inställningar i Lightroom som jag kan ändra för att få den stabilare eller kräver den mer resurser än vad jag erbjuder?

Hej!
Är ingen expert, men tror att 4GB ram är i minsta laget (egen erfarenhet). Vet dock inte om det kan få den följd som du beskriver?
/Ove

Jag har kört med 4 GB i över ett halvår utan problem. Har iofs uppgraderat till 8GB nu, men aldrig haft problem vare sig nu eller tidigare.

Kolla om du hittar något i loggboken (EventViewer):

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Open-Event-Viewer

Försök hitta booten efter felet har inträffat. Sedan kollar du på vad det finns i loggarna precis innan det. Har du tur kan det finnas någon ledtråd eller mönster.

Mvh,
/Ola

Ojdå, där har jag aldrig varit inne och tittat. Har ingen aning vad jag ska titta efter, men kopierade ett antal rader som jag tror kan vara relevanta ;)

Fel - Den senaste avstängningen av datorn vid 13:33:15 den ‎2012-‎08-‎19 skedde oväntat.

Fel - Den senaste avstängningen av datorn vid 13:20:58 den ‎2012-‎08-‎19 skedde oväntat.

Fel - Den senaste avstängningen av datorn vid 11:50:28 den ‎2012-‎08-‎19 skedde oväntat.

Sessionen "Microsoft Security Client OOBE" stoppade på grund av följande fel: 0xC000000D

Systemet stängdes av på grund av en kritisk temperaturhändelse.
Avstängningstid = ‎2012‎-‎08‎-‎19T09:50:54.917364800Z
ACPI Thermal Zone = ACPI\ThermalZone\TZ1_
_CRT = 361K

Det uppstod ett fel när det gjordes ett försök att läsa den lokala hosts-filen.

Kernelströmhanteraren har initierat en avstängningsövergång.

Programmet ska inte krascha även om internminnet inte räcker. Däremot kan det börja gå rejält segt förstås.

Så trodde jag också det skulle vara, men vid en av "avstängningarna" idag så hann jag se att Lightroom gav ett felmeddelande där det stod något om att Lightroom stött på ett problem och måste avslutas, sedan dog datorn igen. Mysko :(

Systemet stängdes av på grund av en kritisk temperaturhändelse.
Avstängningstid = ‎2012‎-‎08‎-‎19T09:50:54.917364800Z
ACPI Thermal Zone = ACPI\ThermalZone\TZ1_
_CRT = 361K

Där hade vi tur, åtminstone med analysen av problemet. Windows eller BIOS (vet faktiskt inte vilket) bestämmer att något i datorn, troligen CPUn, blivit för varm och systemet stängs ner.

Vad pratar vi om för dator? Stationär egenbyggd? Kolla att kylflänsen sitter ordentligt på CPU, chipset och grafikkort. Finns det kylpasta mellan kylaren och kretsarna?

Mvh,
/Ola

Där hade vi tur, åtminstone med analysen av problemet. Windows eller BIOS (vet faktiskt inte vilket) bestämmer att något i datorn, troligen CPUn, blivit för varm och systemet stängs ner.

Vad pratar vi om för dator? Stationär egenbyggd? Kolla att kylflänsen sitter ordentligt på CPU, chipset och grafikkort. Finns det kylpasta mellan kylaren och kretsarna?

Mvh,
/Ola

Hmm, kan det vara så att Lightroom förvränger tempsignalen så OS tror att CPUn är för varm? Är nämligen "bara" med Lightroom jag har problemet och datorn i sig är varm men inte tokvarm.

OK. En laptop. Problemet kvarstår, systemet stängs ner pga någon temperatur gräns. Skall sufa lite senare och se om jag kan hitta något. Vill du leta själv så kolla efter fläktstyrningsprogram. Testa att tvinga fläkten till max och ser till att det inte finns något för luftintag eller utblås. Då skulle det vara intressant att se ifall datorn går stabilare.

Mvh,
/Ola

Försök också att dammsuga luftvägarna i datorn. En bärbar fångar lätt upp en massa damm som gör att datorn blir väldigt het. Dammsuga ska man dock vara försiktig med då det kan uppstå statisk elektricitet. Har du en lufttryck eller liknande fungerar det nästan bättre. Ur säkerhetssynvinkel åtminstonde.

/Staffan

Hmm, kan det vara så att Lightroom förvränger tempsignalen så OS tror att CPUn är för varm? Är nämligen "bara" med Lightroom jag har problemet och datorn i sig är varm men inte tokvarm.

Just själva programmet i sig gör nog inget fel. På min stationära dator har jag fläktarna instalda på att höja farten efter att cpu'n blir för varm. Lightroom kräver en jädra massa cpu-kraft och mina fläktar ökar nästan jämt när jag gör något "tyngre" i LR.

Ladda ner HWMonitor och kolla din temp annars. Börja kolla temp innan du kör LR och sen under tiden du arbetar i LR. Du ska nog se att tempen höjs avsevärt då.

/Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar