Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Lightroom 4.1 hittar inte rawbilder
- Trådstartare Stuffert
- Start datum
Stuffert
Aktiv medlem
Varför inte radera dom direkt ur kameran innan du pluggar in den i datorn? Och sen importera resten av bilderna.
/Stefan R. Nilsson
Jo det går ju det med, fast det tycker jag är ganska tidskrävande att radera många bilder.
Rommel
Avslutat medlemskap
Jo det går ju det med, fast det tycker jag är ganska tidskrävande att radera många bilder.
Haha ok. Jag som tycker tvärtom. Snabbare att kolla om skärpan sitter rätt särskilt om man fotat i RAW. Och raderar man kontinuerligt så är det enklare än att vänta tills dagen är slut.
Tänk så olik man kan vara.
/Stefan R. Nilsson
erro.se
Aktiv medlem
Nej, LR raderar inte på minneskortet.
Jag tycker fortfarande du gör det krångligt för dig. Så här gör jag:
- fotar
- sätter minneskortet i en läsare
- importerar allt till LR, och gör "seond copy" till en annan disk
- nu finns bilderna på tre ställen: minneskort, primär disk och sekundär disk
- formaterar minneskortet
- fotar
- o.s.v.
När alla bilder importerats till LR så går jag där igenom vilka som ska slängas. Visst, jag får alltså några extra "second copy", eftersom dessa inte raderas, men de är som sagt bara tillfällig backup. När jag sen gör min riktiga kompletta backup så backas alla nya bilder som LR kopierat till min normala bildmapp-struktur. Efter det kan jag radera mina second copies, eftersom de bilder jag valt att spara finns på två ställen: primär disk samt backupdisk.
- fotar
- fotar
- o.s.v.
När alla bilder importerats till LR så går jag där igenom vilka som ska slängas. Visst, jag får alltså några extra "second copy", eftersom dessa inte raderas, men de är som sagt bara tillfällig backup. När jag sen gör min riktiga kompletta backup så backas alla nya bilder som LR kopierat till min normala bildmapp-struktur. Efter det kan jag radera mina second copies, eftersom de bilder jag valt att spara finns på två ställen: primär disk samt backupdisk.
Stuffert
Aktiv medlem
Haha ok. Jag som tycker tvärtom. Snabbare att kolla om skärpan sitter rätt särskilt om man fotat i RAW. Och raderar man kontinuerligt så är det enklare än att vänta tills dagen är slut.
Tänk så olik man kan vara.
/Stefan R. Nilsson
Jag håller med dig till viss del, det kan vara enkelt att bara kolla bilderna direkt i kameran och slänga de man tycker är dåliga direkt.
Men som igår så tog jag kanske 2-300 kort på att försöka få till nått snyggt "släppa-saker-i-glas-med-vatten-kort"
Stuffert
Aktiv medlem
Nej, LR raderar inte på minneskortet.
- fotar
- fotar
- o.s.v.
Enda som skiljer ditt arbetssätt mot mitt är att jag helst vill radera riktigt usla bilder direkt INNAN jag lägger in dem i datorn och på så sätt slippa importera bilder jag ändå kommer att radera
direkt.
Plus att jag oftast inte formaterar kortet efteråt.
Att jag gör en second copy går automatiskt hur jag än gör, radera först eller inte.
Rommel
Avslutat medlemskap
Jag håller med dig till viss del, det kan vara enkelt att bara kolla bilderna direkt i kameran och slänga de man tycker är dåliga direkt.
Men som igår så tog jag kanske 2-300 kort på att försöka få till nått snyggt "släppa-saker-i-glas-med-vatten-kort"Då blir det helt plötsligt inte lika kul att sitta och trycka sig igenom alla direkt
![]()
Då ska du göra tvärtom och gå igenom de bra bilderna istället för de dåliga. Dvs skydda de bilder du tycker är bra och radera resten.
/Stefan R. Nilsson
erro.se
Aktiv medlem
Enda som skiljer ditt arbetssätt mot mitt är att jag helst vill radera riktigt usla bilder direkt INNAN jag lägger in dem i datorn och på så sätt slippa importera bilder jag ändå kommer att radera
direkt.
Plus att jag oftast inte formaterar kortet efteråt.
Att jag gör en second copy går automatiskt hur jag än gör, radera först eller inte.
Ja, och du kan ju i LR's import-dialog kryssa i eller ur de bilder du vill/inte vill importera. Varför använda ytterligare ett program för att göra det?
Stuffert
Aktiv medlem
Ja, och du kan ju i LR's import-dialog kryssa i eller ur de bilder du vill/inte vill importera. Varför använda ytterligare ett program för att göra det?
Just den grejen är ju inte problemet, det är ju själva "radera"-biten som är problemet, eller inget problem men snarare lite irriterande bara.
Eftersom jag INTE formaterar kortet (oftast i alla fall) så vill jag snabbt kunna radera bilder jag inte vill ha kvar på kortet och har än så länge inte hittat något bättre program än just EOS.
Fast jag känner att tråden har spårat lite eftersom det egentligen inte är något problem om jag:
1. Importerar bilderna jag vill ha i LR och sen
2. Raderar de bilder jag inte ville ha mha EOS.
Det var mer än fråga om någon visste varför LR inte ser mina rawbilder i kameran om jag först använt EOS för att radera lite bilder innan jag vill importera resten i LR.
Stuffert
Aktiv medlem
En stilla undran: varför formaterar du inte minneskortet?
För att vid de ytterst få tillfällen som jag tar en kanonbild som inte behöver efterbehandlas brukar jag spara dessa i kortet för att visa mina vänner och bekanta direkt i kameran när jag har den med mig
Händer väl kanske 10 ggr om året så det kan knappt räknas som en anledning men men
Erik Schalin
Aktiv medlem
Kanske en favoritsamling i LR är lösningen på de bilder du vill behålla på minneskortet?
afe
Aktiv medlem
För att vid de ytterst få tillfällen som jag tar en kanonbild som inte behöver efterbehandlas brukar jag spara dessa i kortet för att visa mina vänner och bekanta direkt i kameran när jag har den med mig![]()
Händer väl kanske 10 ggr om året så det kan knappt räknas som en anledning men men![]()
Ok, det är ett användningsområde jag aldrig skulle kommit på. Sånt visar jag i antingen min iPhone eller Padda
vaktmästaren
Aktiv medlem
För att vid de ytterst få tillfällen som jag tar en kanonbild som inte behöver efterbehandlas brukar jag spara dessa i kortet för att visa mina vänner och bekanta direkt i kameran när jag har den med mig![]()
Händer väl kanske 10 ggr om året så det kan knappt räknas som en anledning men men![]()
Där tror jag att förklaringen finns, att du inte formaterar kortet. När du håller på att radera bilder sådär så blir kortet fragmenterat, precis som en hårddisk blir det. Digitalkameror, här är jag dock ute på lite tunn is måste jag erkänna, använder sig av det gamla, men väl beprövade filsystemet FAT. Det är välfungernade, men kanske inte det smartaste filsystemet när det gäller effektivt utnyttjande av kortet. Därför tror jag att när du har raderat bilder och sedan försölker använda kortet i LR så hittas inte vissa filer på grund av fragmenteringen. När du startar om kameran som du skrev i första inlägget, så läser kameran in filsystemet på nytt och kan därför hitta bilderna.
Jag är fortfarande övertygad om att det är raderingen av bilder och framförallt utebliven formatering av kortet, som är grunden till "problemet".
En lösning skulle KANSKE kunna vara att du först kopierar de bilder som du vill ha kvar på kortet till datorn. Sedan formaterar du kortet i kameran och därefter kopierar tillbaka bilderna till kameran. Då ligger de bilderna i följd, och nya bilder fylls på efterhand på ett ofragmenterat och "fräscht" kort.
Eller att du samlar dina "visningsbilder" på ett separat kort som du alltid har med i kamerväskan. Då är det bara att byta kort i kameran när du vill visa bilderna för vänner och bekanta.
Stuffert
Aktiv medlem
Där tror jag att förklaringen finns, att du inte formaterar kortet. När du håller på att radera bilder sådär så blir kortet fragmenterat, precis som en hårddisk blir det. Digitalkameror, här är jag dock ute på lite tunn is måste jag erkänna, använder sig av det gamla, men väl beprövade filsystemet FAT. Det är välfungernade, men kanske inte det smartaste filsystemet när det gäller effektivt utnyttjande av kortet. Därför tror jag att när du har raderat bilder och sedan försölker använda kortet i LR så hittas inte vissa filer på grund av fragmenteringen. När du startar om kameran som du skrev i första inlägget, så läser kameran in filsystemet på nytt och kan därför hitta bilderna.
Jag är fortfarande övertygad om att det är raderingen av bilder och framförallt utebliven formatering av kortet, som är grunden till "problemet".
En lösning skulle KANSKE kunna vara att du först kopierar de bilder som du vill ha kvar på kortet till datorn. Sedan formaterar du kortet i kameran och därefter kopierar tillbaka bilderna till kameran. Då ligger de bilderna i följd, och nya bilder fylls på efterhand på ett ofragmenterat och "fräscht" kort.
Eller att du samlar dina "visningsbilder" på ett separat kort som du alltid har med i kamerväskan. Då är det bara att byta kort i kameran när du vill visa bilderna för vänner och bekanta.
Först och främst tack alla som har kommit med idéer och tips
Det kan nog mycket möjligt vara så du skriver fast varför skulle bara jpgfiler på kortet visas då??
Men men, vill påpeka återigen att det är inget problem om jag bara FÖRST väljer bilder att importera i LR och sen raderar bilder i EOS och inte gör tvärtom.
Det var som sagt bara en stilla undran om någon annan upplevt samma fenomen.
Men jävlar va bra ni är på att svara i foruminlägg! =D