Annons

Lightroom 4.1 hittar inte rawbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuffert

Aktiv medlem
Jag har ett litet irriterande problem med Lightroom 4.1.

När jag kopplar in kameran (60D) och startar Lightroom för import av mina rawbilder så går det fin fint.
MEN om jag först har använt mig av EOS Utility för att snabbt radera stora klumpar av bilder jag inte vill ha kvar på kameran och sen öppnar LR så hittar LR inga rawbilder på kameran, bara jpg.
Då måste jag starta om kameran och då finns där raw-bilderna igen klara för import.

Som sagt, inget stort problem men det är lika irriterande varje gång :)

Någon som har nån idé??

Mvh Staffan

När jag kopplar in kameran (60D) och startar Lightroom för import av mina rawbilder så går det fin fint.
MEN om jag först har använt mig av EOS Utility för att snabbt radera stora klumpar av bilder jag inte vill ha kvar på kameran och sen öppnar LR så hittar LR inga rawbilder på kameran, bara jpg.
Då måste jag starta om kameran och då finns där raw-bilderna igen klara för import.

Någon som har nån idé??

Mvh Staffan
Låter som en bug som Canon vill ha inrapporterad.

Någon som har nån idé??

Mvh Staffan

Jag förstår inte varför du först raderar bilder mha EOS Utility innan importen i LR? Är det inte lika enkelt att bocka av de bilder som inte ska importeras i importfönstret i LR? Egentligen är det ju enklare att göra så eftersomm du slipper ett moment.
Hade jag varit som du hade jag skippat EOS Utility.
Efter importen till LR så är det ju bara att formatera kortet i kameran, så blir du även av med de oönskade bilderna.
(För övrigt så ska ju minneskort ALLTID formateras i den aktuella kameran.)

Själv importerar jag allt & gör första gallringen med små bilder.
"piltangenter" & "x" sedan raderar jag alla markerade.

Jag håller med Benny, skippa EOS Utility och hantera allt i Lightrooms importfönster.

Mjo skulle kunna göra så men är det många bilder tar det bara en massa extra tid (att föra över bilderna).
Sen brukar jag skicka kopior till en extern hårddisk samtidigt som jag importerar och då måste jag ju även gå dit och radera de bilder jag inte vill ha. Blir mer jobb då.

Sedan brukar jag sällan formatera korten direkt utan sparar 1-2 senaste "omgångarna" bilder så de liksom "släpar" efter lite. Dels för att ibland vilja visa bilderna direkt från kameran till anhöriga och kompisar ibland men annars för lite extra säkerhet.

Fast egentligen spelar det ingen roll, en bug i programmen vill Canon, eller Adobe, säkert veta om.

Mjo skulle kunna göra så men är det många bilder tar det bara en massa extra tid (att föra över bilderna).
Sen brukar jag skicka kopior till en extern hårddisk samtidigt som jag importerar och då måste jag ju även gå dit och radera de bilder jag inte vill ha. Blir mer jobb då.

Sedan brukar jag sällan formatera korten direkt utan sparar 1-2 senaste "omgångarna" bilder så de liksom "släpar" efter lite. Dels för att ibland vilja visa bilderna direkt från kameran till anhöriga och kompisar ibland men annars för lite extra säkerhet.

Fast egentligen spelar det ingen roll, en bug i programmen vill Canon, eller Adobe, säkert veta om.

OK, då förstår jag ditt arrbetssätt. Till viss del i alla fall. Jag har ingen erfarenhet av att direkt vid importen skapa en extra kopia på extern hårddisk men jag undrar: håller LRs katalog reda på även dessa kopior? Om du i Library raderar en bild, raderas den från den externa kopian då också? Eller hur funkar det där?

Du missförstod vad jag menar tror jag, i Importfönstret kan du välja ut vilka bilder som ska importeras så det blir inte fler som förs över till hårddisken och tar därmed ingen längre tid.

Ja, då blir det lite knepigare med mitt förslag :) Dock har du ju säkerheten i o med att du kopierar till en extra hårddisk.

Jag vill inte verka cynisk men jag undrar om Canon bryr sig så mycket, Adobe kanske är mer intresserade däremot.

OK, då förstår jag ditt arrbetssätt. Till viss del i alla fall. Jag har ingen erfarenhet av att direkt vid importen skapa en extra kopia på extern hårddisk men jag undrar: håller LRs katalog reda på även dessa kopior? Om du i Library raderar en bild, raderas den från den externa kopian då också? Eller hur funkar det där?

Nej, de bilder som importeras direkt till externa hårddisken förblir där även om du skulle radera alla bilder i "den vanliga mappen".

Man skulle förstås kunna göra tvärtom. Köra importen i LR först med valda bilder och SEN gå in i EOS för att snabbt radera de man vill.

Du missförstod vad jag menar tror jag, i Importfönstret kan du välja ut vilka bilder som ska importeras så det blir inte fler som förs över till hårddisken och tar därmed ingen längre tid.

Jo, det borde bli exakt samma att först välja bilder att impotera i LR och sedan ta bort dem man vill i EOS. Bara att jag har vant mig lite genom att alltid öppna EOS och ta bort en massa "skräp" :)

Jag vill inte verka cynisk men jag undrar om Canon bryr sig så mycket, Adobe kanske är mer intresserade däremot.

Ja det skulle jag nog tro också, då EOS programmet klarar sig fint :)

Nej, de bilder som importeras direkt till externa hårddisken förblir där även om du skulle radera alla bilder i "den vanliga mappen".

Man skulle förstås kunna göra tvärtom. Köra importen i LR först med valda bilder och SEN gå in i EOS för att snabbt radera de man vill.

Det tror inte jag är någon bra ide. Att radera bilder utanför LR är att ge sig själv problem. Då skapar man oreda i LRs "viktigaste" komponent, katalogen.

Fast det verkar väldigt omständigt att manuellt hålla reda på vilka bilder man importerat och inte, för att hålla LR och EOS "i synk" så att säga.

Jag tycker det verkar mycket enklare att bara importera rubbet till LR, och acceptera att man får några fler "second copies" än man egentligen behöver. Så gör jag. "Second copy" är ju för övrigt ingen långsiktig backup, utan bara ett sätt att snabbt få bilderna på två ställen så att man (om man vill) kan formattera minneskortet.

De flesta problem vid import från kamera brukar dessutom ofta kunna lösas genom att man istället sätter minneskortet i en läsare, istället för att koppla kameran till datorn.

Fast det verkar väldigt omständigt att manuellt hålla reda på vilka bilder man importerat och inte, för att hålla LR och EOS "i synk" så att säga.

Jo, det är ju därför som jag vill radera många bilder innan jag importerar bilderna i LR. Därför vill jag ofta köra EOS först.

Som jag skrev i början av tråden är nu detta inget jätteproblem och kan lösas med att jag bara stänger av och sätter på kameran, jag undrade lite bara om någon annan upplevt samma fenomen :)

Vet dock inte om det blir likadant om man använder bara kortet.

En av LR's styrkor är ju att man kan göra allt i LR. Du behöver ju inte använda EOS Utility alls. LR's import låter dig välja vilka bilder som ska importeras, och därmed göras "second copy" på. Sen behöver du ju inte göra nåt mer. Spara ditt minneskort ett tag om du vill.

En av LR's styrkor är ju att man kan göra allt i LR. Du behöver ju inte använda EOS Utility alls. LR's import låter dig välja vilka bilder som ska importeras, och därmed göras "second copy" på. Sen behöver du ju inte göra nåt mer. Spara ditt minneskort ett tag om du vill.

Fast det jag VILL att LR ska kunna göra (rätta mig om jag har fel) är att låta mig radera bilder direkt på kamerakortet när den är inpluggad och jag ska välja vilka bilder som ska importeras. Det som man kan direkt i EOS.

OM man nu inte formaterar kortet efter varje överföring dvs för då spelar det längre ingen roll.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto