Annons

Lightroom 3 OCH 2

Produkter
(logga in för att koppla)

ChiPs

Aktiv medlem
Hej, hittar inget svar på detta.

Kan man köra Lightroom 3 beta och LR 2.5 parallellt? Eller tar 3an över databasen helt?

Se till att du får in dem i LR 2 först. Sedan kan du synka biblioteket i LR3 för att få in dem där också. Adobe varnar för att det kanske inte kommer gå att uppgradera LR3 databasen när releasen kommer.

Se till att du får in dem i LR 2 först. Sedan kan du synka biblioteket i LR3 för att få in dem där också. Adobe varnar för att det kanske inte kommer gå att uppgradera LR3 databasen när releasen kommer.

Hur menar du? Alltid importera i LR2 först o sen synka inifrån 3an efter varje import?

Hur menar du? Alltid importera i LR2 först o sen synka inifrån 3an efter varje import?

Ja. Om du gör dina korrigeringar först i LR2 så är den databasen uppdaterad med vad du gjort, om du skapat kollektioner mm. Använd den som di huvuddatabas. Den kommer du kunna uppgradera till LR 3 skarp version när den kommer. Sedan när du synkar till LR3 Beta så får du in dem lika med som du ser dem i LR2. Sedan finns det i developmodulen ett litet utropstecken över histogrammet. Klickar du på det ser du hur det ser ut med de nya renderingarna i LR3.
De ändringar du sedan gör ligger lokalt i LR3 beta.

Ja. Om du gör dina korrigeringar först i LR2 så är den databasen uppdaterad med vad du gjort, om du skapat kollektioner mm. Använd den som di huvuddatabas. Den kommer du kunna uppgradera till LR 3 skarp version när den kommer. Sedan när du synkar till LR3 Beta så får du in dem lika med som du ser dem i LR2. Sedan finns det i developmodulen ett litet utropstecken över histogrammet. Klickar du på det ser du hur det ser ut med de nya renderingarna i LR3.

Tack för ett lysande och uttömmande svar!

Men om du förändrar bilden i LR3 så uppdateras DNG filerna eftersom dessa innehåller previews. Blir inte det knas i LR2 biblioteket Låter riskabelt.

/Stefan

Finns ett frågetecken om hur LR3 lagrar metadatan till filerna. Oavsett det är DNG, JPG eller Sidecar.
Jag ser själv inget negativt hända mina bilder i LR2,5 även om jag ändrat dem i LR3 beta. Förändringen verkar bli likadan som om jag gjort de i LR2 direkt.

Du får först importera bilderna till Beta 3 förstås. Jag tog bara mina bilder från 2008 & 2009.
Se till att du har skrivit ner metadatan till bilderna i LR 2 först.
Du får då in dem i LR med samma typ av rendering som i LR 2.
Sedan kan du klicka på det lilla utropstecknet ovanför histogrammet så renderas det om till den nya typen i LR 3 beta.
Förmodligen blir du förvånad över hur mycket bättre det blir.
Jag har labbat runt massor i LR 3 och har inte sett att det ger några negativa effekter i LR 2.
Ser till att jag alltid importerar bilderna först till LR 2 för att inte ha något liggande som bara finns i LR 3.
Har i och för sig gjort några försök att importera direkt till LR 3 och det nya interfacet för import är klart trevligare än det gamla.
Sedan har jag synkat LR 2 för att få in dessa bilder i den katalogen.
Har inte sett några konsekvenser av det heller.

Ok, så LR3 kommer alltså inte ändra sidecar-filerna som LR2.5 om jag importerar bilderna från samma ställe som LR2.5 strukturen?

Eller måste man välja import och kopiera till egen struktur för LR3 experimenten?

mvh
Oskar

Jag tog och importerade alla bilder från 2008 & 2009 från samma bilder och struktur som jag använder för LR 2.
Ser inga skrivningar till LR 2.5 som skapar problem. Det verkar som LR Beta 3.0 jobbar i både det gamla och det nya.
Även om man framkallar bilden i den nya renderingen och sedan gör förändringar så visas de som vanligt i LR 2.5.

Nån mer som haft problem med att installera Betan på Mac?

Får bara ett felmeddelande om att det gick fel, var god försök igen.

/Maverick

Än så länge är det inte känt att det kommer bli några problem. Tydligen har uppdateringen mellan 2.6 och 2.7 med vissa delar av de nya algoritmerna för att framkalla raw-bilden. Däremot ingent av de andra delarna..
Light room 3.0 är kvalitetsmässigt ett stort steg framåt. Dessutom kommer nu objektivkorrigerig i den skarpa versionen.
Redan i beta är 3.0 kvalitetsmässigt ikapp Phase One som nog tidigare har varit kvalitetsledande för en välexponerad bild fast med ett klumpigt gränssnitt.
Den skarpa versionen lär släppas inom kort.
Så har du ännu inte börjat använda LR 3 beta så kan du lugna dig till den skarpa versionen släpps. Det bör bara vara veckor dit.

Från beta 2:s release notes:

"Lightroom 1.x, 2.x and 3 beta libraries will be able to be migrated to the finished version of Lightroom 3"

Jag har använt beta 3 ett ag och den är vekligen bättre än 2.7 som jag använder parralellt.
Det enda för mig är att jag ibland har problem om jag har gjort en sak i 3 och sedan går tillbaka till 2.7 då tar det ett tag innan det blir rätt. Jag är fortfarande lite osöker på om jag enbart ska använda beta versionen och strunta i den skarpa. Betan är stabil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar