Annons

Lightroom 3, importera bild igen

Produkter
(logga in för att koppla)

BillRobert

Medlem
Fråga: hur importera ett fota en andra gång i Lightroom ?

Efter att ha importerat ett foto, bildbehandlat och sedan exporterat så upptäcker jag att inställningarna vid exporten, av misstag, är totalt felsatta.
Jag väljer då att deleta de exporterade fotona helt från Utforskaren.

Försöker sedan importera orginalfotot igen i Lightroom (för att regigera och sedan exportera) men det går ej. Fotot är mattmarkerat i Lightroom.

Vad göra ?
 
Undrar först varför du försöker importera igen. Raderar du originalfilen efter export?
Iaf så tror jag att du raderat filen utanför lightroom. ska du radera filer du importerat ska du även radera dom i LR. LR tror fortf att filen finns kvar men att den är flyttad. Du måste radera länken i LR först.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Du ska kanske synka foldern i LR så att den upptäcker att filerna är borta från disken.
 
1. Jag försöker importera orginalfilen igen för att kunna bildbehandla den med nya inställningar.

2. Orginalfilen är ej raderad utan ligger och väntar på att bli importerad men Lightroom vill inte.

3. Orginalfilen är ej raderad och ej flyttad.

4. De bildbehandlade fotona (som utgick från orginalfotot och som behandlades med, av mig satta, felaktiga inställningar i Lightroom vid export) raderade jag enbart i Utforskaren.

Ditt svar andas att jag ska radera i Lightroom. Men om jag raderar i Ligtroom så raderas väl orginalfotot ? eller går det att radera enbart i Lightroom och att filen finns kvar i Utforskaren ?
 
Klicka på den folder där bilderna ligger och välj Library -> Synchronize (eller vad det heter på svenska). Jag tror man kan högerklicka på foldern och hitta synk-kommandot där också.
 
Förlåt en efterklok tanke, men enklast hade väl varit att bara återställa alla ändringar du gjort, om du ville börja om från början med bilden i ursprungsskick. Ingen om-import nödvändig.

(Tvåa på den..)
 
Förlåt en efterklok tanke, men enklast hade väl varit att bara återställa alla ändringar du gjort, om du ville börja om från början med bilden i ursprungsskick. Ingen om-import nödvändig.

(Tvåa på den..)

Javisst, men jag upptäckte misstaga efter att exporten genomförts.

Går det att ångra efter genomförd export ?
 
OK, missförstod nog problemet. Om LR tror att det finns redigerade bilder så hjälper nog synkroniseringen, men det kommer inte att återställa originalet. Det görs som andra skrivit med en reset i framkallningsrummet. Högerklicka på bilden så finns det nog ett sånt kommando där någonstans.
 
Din originalbild påverkas aldrig i Lightroom. Du kan sitta och redigera i 217 timmar, men det är ändå bara textinstruktioner som lagras i Lightrooms databas. Din originalfil är densamma. Vid export så skapas en ny bild, basserad på original + förändringar. Originalet ligger kvar orört. Vill du ändra dina justeringar så är det bara att gå in i Develop-modulen och leta dig bakåt i bildens redigeringshistoria. Eller välja Reset för att helt återställa den till importläget. Sen kan du göra nya justeringar och en ny export.
 
Glöm inte bort den i mitt tycke suveräna funktionen i LR: Virtual Copies!
Du kan göra hur många VC som helst för att testa olika saker på samma bild.
 
Fel storlek?!

Tänk på att alla justeringar LR är reversibla och rör ej originalfilen


---

Jag är ny användare av L3. Jag importerade en bild, gjorde redigering och exporterade. Men iochmed att den öppnade i L3 så har orginalfilen minskats. istället för MB ligger den nu på KB?! Vad gjorde jag för fel? kan jag få tillbaka storleken eller som du skriver att L3 är reversibla och ej rör orginalfilen. Snälla hjälp mig. Denna bild vill jag köra upp på stor stor stor tavla=)
 
Är du verkligen säker på att det är originalbilden som minskat i storlek? Eller är det den exporterade bilden som är mindre än originalet?

Om du högerklickar på bilden inne i LR och väljer "Visa i Exporer/Finder" så öppnas ett fönster med mappen där ditt original finns. Hur stor är den filen, dels mätt i pixlar (bredd*höjd) samt i filstorlek (kB/MB)?
 
Tänk på att alla justeringar LR är reversibla och rör ej originalfilen


---

Jag är ny användare av L3. Jag importerade en bild, gjorde redigering och exporterade. Men iochmed att den öppnade i L3 så har orginalfilen minskats. istället för MB ligger den nu på KB?! Vad gjorde jag för fel? kan jag få tillbaka storleken eller som du skriver att L3 är reversibla och ej rör orginalfilen. Snälla hjälp mig. Denna bild vill jag köra upp på stor stor stor tavla=)
Menar du att den exporterade filen minskat i strl? Då kollar du dina export-inställningar, bocka för och av de inställningar du vill ha.
 
Tänk på att alla justeringar LR är reversibla och rör ej originalfilen


---

Jag är ny användare av L3. Jag importerade en bild, gjorde redigering och exporterade. Men iochmed att den öppnade i L3 så har orginalfilen minskats. istället för MB ligger den nu på KB?! Vad gjorde jag för fel? kan jag få tillbaka storleken eller som du skriver att L3 är reversibla och ej rör orginalfilen. Snälla hjälp mig. Denna bild vill jag köra upp på stor stor stor tavla=)

Lightroom gör inte den typen av förändringar. Du måste blanda ihop filerna.
 
Jag har ett annat problem vid import av bilder i LR. Jag får med andra nyckelord (samma 8 nyckelord hela tiden) än de jag anger vid importen. Efter varje import får jag markera bilderna ock klicka bort "skräpet". Hur får jag bort de 8 nyckelorden som spökar?

/Torbjörn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.