ANNONS
Annons

Lightroom 3 - Ändringar sparas inte som i ACR?

Produkter
(logga in för att koppla)

KenMac

Medlem
Hej,

Jag har mest arbetat i Adobe Camera Raw 5 men ser att många verkar hylla Ligthroom 3 så jag skulle vilja ge programmet en chans - men kör fast direkt.

Jag brukar oftast bearbeta bilderna i ACR och använder Dopbox för att ha en kopia i världsrymden samt att kunna jobba med samma bilder på flera olika datorer (Mac). När jag gjort en ändring på tex en dng (raw) -fil på en dator och går in i en annan dator så är ändringen även utförd på den andra datorn. När jag provar samma sak på Lightroom 3 så är ändringen bara gjord på den dator jag gjort ändringen på.

Varför? Det känns som att jag importerat bilderna till Ligthroom medan att jag bara tittar på bilderna i databasen med ACR.
Hur får jag samma effekt med Lightroom (dvs att ändringarna syns på alla datorer)?
Hur gör jag för att titta på bilderna i databasen (utan att "importera" bilder)? I ACR importerar man ju inte bilder...

Och hur öppnar man en fil i PS CS5 enklast efter att man gjort ändringarna i LR3?

I övrigt, vilka är fördelarna jämfört med ACR? (om man bortser från exporteringsfunktionen) i LR?

Default så skriver Ligthroom de redigeringar som du gör till sin interna databas. Vill du att redigeringarna skall vara tillgängliga för andra program måste du skriva dem till en så kallad "side-car" fil, en fil som innehåller ändringarna. Filen får samma namn som originalfilen med filändelsen XMP.

Det går att skriva till den fil explicit för varje enskild bild. Det går också att ändra default inställningen så att LR gör detta löpande.

Lightroom lagrar all information i sin interna databas. Det är INTE tänk att den skall delas mellan flera datorer men om du har koll på hur du jobbar så kan du "synka" den mellan datorer. Jag har inte själ jobbat med dropbox men det borde funka så här:

Jobba på dator A. Avsluta Lightroom. Se till att databasen, lrcat-filen, synkas till dropbox.

Starta dator B, synka lrcat-filen. Starta LR och jobba. Avsluta. Synca tillbaka.

MEN - detta kräver 100% disciplin. Skulle du ha båda datorerna igång och göra ändringar på båda så riskerar du nog ett rejält kaos.

Lightroom är i grunden designat för användande på en dator.

Jag har inte PS, men du bör ha ett menyval inne i Lightroom som heter "Edit in PS" eller liknande.

Fördelar ACR vs Lightroom.

Frågan är lite felstäld. ACR är en integrerad del av Lightroom. Den del som du använder till bildbehandling.

Frågan kanske bör ställas vad är fördelen med Lightroom vs Photoshop & Camera Raw?

Eftersom jag inte har PS kan jag inte göra en direkt jämförelsen men för min del så gillar jag sättet man jobbar på i Lightroom, ändringar sparas löpande direkt i databasen. Man behöver aldrig göra "save as", man kan ha många olika varianter av samma bild utan att behöva ta upp mer diskutrymme. Jag gillar enkelheten och att det finns en bra utskriftsmodul, etc. etc.

Det kan ta lite tid innan man fattar hur bra LR är, speciellt om man är van med gamla arbetsmönster.

Jag tycker du skall kolla in lite böcker om Lightroom. Eller titta på t ex www.lightroomkillertips.com där finns det många videos som kortfattat förklara många av finesserna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar