Annons

Lightroom 2 och import

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Tjena!

Varje gång jag importerar så lägger lightroom på nån jäkla inställning på bilderna. Jag har försökt få bort det men inte lyckats. Går det att stänga av nånstans?

/Maverick

Jag har LR 3, och där kan man välja "Automatiska tonjusteringar" om man letar under Redigera/Inställningar, andra fliken högst upp.

/Micha

Ska kolla om det finns nått motsvarande i LR2 då, tack.

Kanske åker LR ut helt och hållet för det sänker datorn nästan helt varje gång jag försöker använda det...

/Maverick

Ska kolla om det finns nått motsvarande i LR2 då, tack.

Kanske åker LR ut helt och hållet för det sänker datorn nästan helt varje gång jag försöker använda det...

/Maverick

LR3 är betydligt snabbare än LR2. Men ja, man bör ha relativt gott om RAM.

Importerar du råfiler eller JPG?

JPG borde inte förändras såvida du inte har någon profil, autoadjustment eller liknande aktiverat som default.

Råfiler däremot tolkas ju av Lightroom, precis som alla andra råkonverterare, men varje råkonverterare har ju sin variant. Det fins ingen "sanning", bara olika varianter. Gillar du inte LR's standardtolkning så kan du ju justera så att du får andra grundinställningar vid importen.

Importerar du råfiler eller JPG?

JPG borde inte förändras såvida du inte har någon profil, autoadjustment eller liknande aktiverat som default.

Råfiler däremot tolkas ju av Lightroom, precis som alla andra råkonverterare, men varje råkonverterare har ju sin variant. Det fins ingen "sanning", bara olika varianter. Gillar du inte LR's standardtolkning så kan du ju justera så att du får andra grundinställningar vid importen.

Jo, det raw-format som importeras. Det som är konstigt är att det ser schysst ut från början men sen så ändrar LR på det och det skulle jag helst vilja stänga av. Vet inte om det om råfilens preview-bild som först presenteras eller vad det är. Men det ser betydligt bättre ut.

/Maverick

Jo, det raw-format som importeras. Det som är konstigt är att det ser schysst ut från början men sen så ändrar LR på det och det skulle jag helst vilja stänga av. Vet inte om det om råfilens preview-bild som först presenteras eller vad det är. Men det ser betydligt bättre ut.

/Maverick

Menar du "Bilden ser rätt ut, och tre sekunder senare ändras den"?

Isåfall har du rätt, det som visas först är den JPEG som sparas i råfilen. Den är som regel olik råfilen, eftersom din kameras bildbehandling är en faktor där.

Med andra ord: Det som visas först är en "manipulerad" bild, och det som visas sen är vad som faktiskt "finns i råfilen".

Det du vill göra är att hitta en "Camera profile" som matchar (Läs: Som gör att råfilen processas så att den blir lik det du VILL se i din bild), och sedan applicera detta på dina råfiler.

LR2 är dock rätt svag på detta jämfört med LR3.

Menar du "Bilden ser rätt ut, och tre sekunder senare ändras den"?

Isåfall har du rätt, det som visas först är den JPEG som sparas i råfilen. Den är som regel olik råfilen, eftersom din kameras bildbehandling är en faktor där.

Med andra ord: Det som visas först är en "manipulerad" bild, och det som visas sen är vad som faktiskt "finns i råfilen".

Det du vill göra är att hitta en "Camera profile" som matchar (Läs: Som gör att råfilen processas så att den blir lik det du VILL se i din bild), och sedan applicera detta på dina råfiler.

LR2 är dock rätt svag på detta jämfört med LR3.

Precis, jag är hyggligt ointresserad av hur råfilen ser ut till en början. Jag vill ha en uppfattning om vad jag kan göra. Det har jag iofs baserat på erfarenhet, men det är ändå irriterande att inte kunna sitta och pussla med lite schysstare bilder.

För mig har det inte varit möjligt att köra LR3 förrän nyligen pga förgamalt os x.

/Maverick

Precis, jag är hyggligt ointresserad av hur råfilen ser ut till en början. Jag vill ha en uppfattning om vad jag kan göra. Det har jag iofs baserat på erfarenhet, men det är ändå irriterande att inte kunna sitta och pussla med lite schysstare bilder.

För mig har det inte varit möjligt att köra LR3 förrän nyligen pga förgamalt os x.

/Maverick

Ptja, då får du skapa / leta reda åp en Camera Profile som du (subjektivt) "gillar".

Du kan även pilla på alla olika reglage i LR (kontrast, exponering, mättnad, skärpa o.s.v.) så att en råfil blir så som du vill ha den. Du kan sen spara detta som en defaultprofil för just den kameramodellen. Alla nya bilder som du hädanefter importerar från den kameran kommer att få dessa nya defaultinställningar.

Vad det handlar om är alltså att den bild du ser de första sekunderna är den inbakade preview-JPG som finns i råfilen. Den är påverkad av de inställningar du gjort i kameran. När sen LR tolkar råfilen så gör den det enligt sina standardinställningar (som du alltså kan påverka). LR läser inte av några kamerainställningar (förutom vitbalans). Huruvida kamerans tolkning av rådata till JPG är mer sann/bra/korrekt än LR's är en smaksak. Det finns som sagt ingen sanning, bara olika sätt att tolka rådatat. Gillar du inte LR's tolkning så kan du ändra det, dels genom de olika reglagen och dels genom fliken "Camera calibration" för att välja andra fördefinierade profiler (som du sen kan justera vidare med de olika vanliga reglagen, och spara som en ny defaultinställning). Ytterligare en variant är att skapa develop-presets som du applicerar i samband med import.

Jo fast det enda som funkar att justera någorlunda är kontrast och liknande. Rör man exponeringen så är det kanske inte så lyckat eftersom det skiljer sig åt mellan olika bilder. Men vi får väl se hur det blir framtiden. Kanske blir aparture eller nått.

/Maverick

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto