Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 2.1 & Camera raw 5.1

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar också :)

2.0 var bra men lite instabil och läckte minne, hoppas dom fixat minneshanteringen, kunde använda det kanske en timme, sedan var det omstart av programmet för det blev så segt (slut på minne).
Kanske det som var problemet för dig också Roine?
 
Oj vilken fart dom fått upp!
Synchronize gick minst 3-4 ggr fortare, och även previews går snabbare, så första intrycket var positivt iaf :)
 
Hej
Det har aldrig gått importera hela min bildbank på drygt 80 000 raw filer.
Men det går snabbare o snabbare i vart fall, själva importen är ju nu delad i ett importpass o ett där preview (default) byggs.
Nu tar själva importsteget ett par timmar, i 1.0 tog det ett par dygn.
Previews går okså snabbare, tog ca 3 dygn nu mot mer än en vecka tidigare.

Men i samtliga fall dör den efter ett tag

Roine

Tackar också :)

2.0 var bra men lite instabil och läckte minne, hoppas dom fixat minneshanteringen, kunde använda det kanske en timme, sedan var det omstart av programmet för det blev så segt (slut på minne).
Kanske det som var problemet för dig också Roine?
 
Varför behöver du generera alla previews med en gång?

Själv låter jag dem genereras allt eftersom jag behöver dem.

Om det är så att du har dina original på diskar som är off-line så förstår jag att du vill ha dina previews men då borde du i vart fall kunna generera previewen i omgångar.

Högerklicka en gren i din folderstruktur och välj genera previews eller vad det nu heter.

Det kan ju vara någon minimal minnesläcka i preview-rutinen som man aldrig uppfattar i normala fall men visar sig vid extremt många poster.

Det borde ju även gå att importera bilderna i olika bitar utan alltför mycket besvär, men det beror ju förstås lite på strukturen.

Synd att gå miste om ett program som LR bara för att man inte få in de initiala data!

Mvh
Anders
 
Hej

Strukturen jag har är mycket väldefinierad, se mitt dokumnet på www.roine.nu, längst ner till vänster

Visst kan man importera i omgångar, det tvingas du ju till, skiten dör ju ;-)

Men har du närmare 1000 foldrar så är det lite klickande, då tar man rootfoldern o kör. Strrtar om då det dör.

Sen blir LR exponensiellt mycket slöare ju mer bilder du har, första 1000 gär på minuter, efter 40 000 bilder tar det mer än en timme.


Fördelen att ha previews då man har så många bilder är att man kan jobba utan att ha originalfilerna på plats.

Du kan tom skriva ut o göra WEB album baserat på dessa (iofs lägre upplösning, men klart användbart).

Jag har bildfilerna på lösa USB diskar idag som inte är igång hela tiden.
 
Ja, själv begriper jag fortfarande inte varför du envisas med att peta in 80 000 bilder i samma katalog, det måste väl gå att dela på dem i relation till antalet USB-diskar på något intelligent sätt?
 
Hej
Världen är full med saker man inte förstår ;-)

JAg vill samla alla bilderna jag har i ett verktyg, då kan jag skapa collections och urval för hela hensidan jag har samt få ut statisitk som är representativ för hela beståndet.

Detta var aldrig ett problem i Thumbsplus, men totalt ogenomförbart i iView.

själv tycker jag db delen är ok, developprocessen klart bökig om man använt Cpture one sen den kom o man hadde Canon D30

Men vad jag förstår är det många som tycker tvärt om, o det har jag inget problem med.

Finns tom de som inte kan se kvalitetsskillnad i konverterade bilder, och de som kan. Jag kan inte påstå jag ser nån avgörande skillnad mellan LR o C1, dock ser jag skillnad till Bibble som ajg tycker misslyckas konsekvent med förger o smetar ut gröna träd.

Kvar står faktum att produkten inte är stabil ju, rätt många har klara problem med 2.0 och dess föregångare på PC, med bråkdelen av detta antal bilder, men tecken finns på att en del är fixade i 2.1

Roine
 
Hej

Strukturen jag har är mycket väldefinierad, se mitt dokumnet på www.roine.nu, längst ner till vänster

Visst kan man importera i omgångar, det tvingas du ju till, skiten dör ju ;-)

Men har du närmare 1000 foldrar så är det lite klickande, då tar man rootfoldern o kör. Strrtar om då det dör.

Sen blir LR exponensiellt mycket slöare ju mer bilder du har, första 1000 gär på minuter, efter 40 000 bilder tar det mer än en timme.


Fördelen att ha previews då man har så många bilder är att man kan jobba utan att ha originalfilerna på plats.

Du kan tom skriva ut o göra WEB album baserat på dessa (iofs lägre upplösning, men klart användbart).

Jag har bildfilerna på lösa USB diskar idag som inte är igång hela tiden.


Tror säkert att din struktur är väldefinierad. Ditt dokument gav mig stor inspiration när jag själv körde igång med LR. Vi har i och för sig lite olika syn på den optimala strukturen men alla kan ju inta vara lika! :)

Det jag fortfarande inte förstår är varför du måste smälla in allt från rooten i en import. Hur många grenar har du direkt under rooten? Om man har en bra struktur bör man - enligt mig - alltid ha en "rimlig" mängd mappar på samma nivå. Har man mer än 40-50 bör man fundera på en undernivå till. Alltså om vi antar att du har ett kontrollerat antal mappar under topp-nivån, kan du väl importera dem en i taget. För inte har du väl 1000 mappar på samma nivå??

Previews, jo jag förstår att du vill ha dem, förstår dock inte varför alla måste genereras på en gång. Det går ju att göra detta i efterhand, gren för gren.

Nåväl, jag skall inte försöka lära dig hur LR funkar, det vet du säkert bäst själv. Är bara så himla nöjd med det programmet så jag kan inte låta bli att propagera för det.

Beträffande bildkvalité. Det är möjligt att andra program ger bättre resultat. För egen del har jag valt att inte vilja testa! :) Jag prioriterar helt enkelt flödet framför kvalitén, LR är helt enkel "good enough" för en glad amatör som jag.

Ge det en chans till! :)

Mvh
Anders
 
Ja, själv begriper jag fortfarande inte varför du envisas med att peta in 80 000 bilder i samma katalog, det måste väl gå att dela på dem i relation till antalet USB-diskar på något intelligent sätt?

Självklar vill man ha alla sina bilder i samma katalog. Annars missar man ju chansen att skapa collections typ "Mina bästa bilder av faster Astrid" eller "Våra resor till Spanien" eller möjligheten att enkelt plocka fram alla bilder på ISO 1600 tagna med 17-55 2.8 IS och 40D.

80 000 bilder är ju "peanuts" ur ett databasperspektiv.

Mvh
Anders
 
Visst har du rätt i att man inte måste smälla in allt i en smäll
Har 4 grupper i förstanivån

Men kvar står det faktum att det smäller och 80 000 poster i en databas borde vara växelpengar. Är systemutveckalre själv o så små databaser räknar vi som riktigt små.

Det är för mig helt avgörande ha alla i samma databas, skapar man sökord och utnyttjar databasdelen är det förkastligt att behöva göra samma sök i flera och inte kombinera resultatet i en collection.

Provade först med tre databaser (1.0) gick inte köra med ca 80 000 bilder. Därav testen nu. Måste ju funka stabilt innan keywordingen


HAr ju gjort en omfattande ordlista nu, men har inte nått i mål hur få det bra med de processade bilderna o kopiera keyworden dit då jag inte kör konvertering o efterbearbetning i LR.

Läser du in en keywordad JPG så får du orden in igen som singelord om du kör std format på KW. Få förstår LR hierarkiska KW ju.

Men det kommer en lösning, kan blii så tokigt att man får ha två baser, en egen för preocessade KW och via XMP filen föra över KW.
Testerna jag gjort visar att det funkar o BreezeBrowsern kan batcha det. DVS om man i LR gör XMP till RAWfilen o sen externt fixar in det i JPG filen.
 
Men kvar står det faktum att det smäller och 80 000 poster i en databas borde vara växelpengar. Är systemutveckalre själv o så små databaser räknar vi som riktigt små.

Då är vi i samma bransch! :)

Det behöver ju inte vara själva databashanteringen som går ner. Det kan ju vara någon minnesläcka i själva avläsningen av bildfilen som krånglar och ger sig till känna först vid tillräckligt många poster.

Sedan, när vi säger att 80000 poster är lite så är det ju helt sant. Det lär väl dock vara liiite fler poster i en de länkade tabellerna med egenskaper antar jag.

Men helt klart, viss borde LR klara en sån "enkel" sak som att importera 80 000 bilder.

Själv hade jag fördelen att mina gamla bilder var få och helt otaggade så det var mer eller minder en start från scratch för mig med LR.

Mvh
Anders
 
Profilerna ligger i katalogen ProgramData / Adobe / CameraRaw / CameraProfiles (sökvägen gäller Vista). Jag har tagit bort katalogerna Adobe Standard beta 1 och Camera beta 1. Därefter syns bara beta 2 profilerna i LR.

Om det redan finns bilder som innehåller referens till beta 1 kan det förstås bli problem, men det är väl i så fall bara att tilldela en ny profil.
 
Tack för svaret Sigge.Jag kör också Vista så jag hade dem på samma ställe.Har inte meckat med några bilder så det ska inte hända något konstigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.