Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 2.0 - Camera profiles

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag kollad in detta tips

http://www.lightroomkillertips.com/2008/presets-camera-profile-presets/

och installerade kameraprofilerna.

För min Canon 40D dyker det upp 5 olika presets. Jag antar att dessa i princip skall matcha kamerans picture styles. Det är ju en trevlig idé - och motsvarar väl den funktionalitet som man har DPP.

Jag tycker dock inte att någon av dem ger så mycket bättre resultat än default Camera Raw. Speciellt missnöjd blev jag med porträtt preset som ger alldeles för röda bilder tycker jag.

Någon annan som provat? Erfarenheter?

mvh
Anders
 
Nu kör jag inte Canon, men vad jag kan förstå så är många Canon-ägare lyriska över att LR/ACR nu äntligen kan visa röda färger "rätt"? Många har ju tyckt att rött snarare gått mot orange i Adobes värld. Liknande fenomen har jag sett med Nikon, och kunde glatt konstatera att mina bilder på Ferrari och Londonbussar nu, med de nya profilerna, visar den "riktiga" djupröda kulören och inte den tidigare dragningen åt orange.
 
Hej

Jag kollad in detta tips

http://www.lightroomkillertips.com/2008/presets-camera-profile-presets/

och installerade kameraprofilerna.

För min Canon 40D dyker det upp 5 olika presets. Jag antar att dessa i princip skall matcha kamerans picture styles. Det är ju en trevlig idé - och motsvarar väl den funktionalitet som man har DPP.

Jag tycker dock inte att någon av dem ger så mycket bättre resultat än default Camera Raw. Speciellt missnöjd blev jag med porträtt preset som ger alldeles för röda bilder tycker jag.

Någon annan som provat? Erfarenheter?

mvh
Anders

Jag tycker som du. Använder vääldigt sällan något annat än acr 4.4. Porträtt och landskaps-profilerna är i mitt tycke ganska oanvändbara.
 
En enkel lösning på problemet med färger i RAW

Jag hade tidigare mycket stora problem med LR och RAW, speciellt med Canon G9 där LR fullständigt rörde ihop färgerna för så gott som alla bilder som innehöll färgen blå! Det innebar ett enormt arbete med att försöka återställa bilderna till de rätta färgerna. Oftast fungerade det inte med att kopiera gjord inställning till andra bilder.

Jag har numera inga som helst problem med felaktiga färger längre och lösningen var superenkel! Jag övergav helt enkelt det hopplöst uråldriga RAW-formatet och använder numera enbart JPG, vilket ger mig fantastiskt fina bilder direkt från kameran, klara att använda.

Mitt arbetsflöde är nu mycket enkelt:
1. Fota
2. Läs in i LR
3. Klart för utskrift eller distribution

MVH/Thomas
 
Jag tycker att 'Neutral' ger bättre resultat på Canon 5D och 40D än dom andra (som vart rätt kassa, beta-varning kanske?), inklusive ACR4.4. Det minskade mitt arbete med att justera färgerna i LR2 avsevärt. Det kan ju bero på kamera model och individ också, forstås.

T
 
Nu kör jag inte Canon, men vad jag kan förstå så är många Canon-ägare lyriska över att LR/ACR nu äntligen kan visa röda färger "rätt"? Många har ju tyckt att rött snarare gått mot orange i Adobes värld. Liknande fenomen har jag sett med Nikon, och kunde glatt konstatera att mina bilder på Ferrari och Londonbussar nu, med de nya profilerna, visar den "riktiga" djupröda kulören och inte den tidigare dragningen åt orange.

Kan hålla med om att rött ibland kan vara lite knepigt, just röda bilar fotar jag ganska ofta och ibland känns de nog lite orange som du säger.

Vilken av profilerna använder du till t ex bilar? (jag fotar en del racing och inte sällan är det röda Porschar som far förbi).

Mvh
Anders
 
Jag tycker att 'Neutral' ger bättre resultat på Canon 5D och 40D än dom andra (som vart rätt kassa, beta-varning kanske?), inklusive ACR4.4. Det minskade mitt arbete med att justera färgerna i LR2 avsevärt. Det kan ju bero på kamera model och individ också, forstås.

T

Jo, Neutral är nog den som funkar bäst men om den är bättre än ACR vete tusan.

Nåväl, det här med färger är ju lika mycket vetenskap som subjektivt tyckande.

Tack för alla synpunkter.

mvh
Anders
 
Kan hålla med om att rött ibland kan vara lite knepigt, just röda bilar fotar jag ganska ofta och ibland känns de nog lite orange som du säger.

Vilken av profilerna använder du till t ex bilar? (jag fotar en del racing och inte sällan är det röda Porschar som far förbi).
Nu använder jag som sagt Nikon, så vi får ju upp helt olika profiler i LR. Antar att dessa är helt ojämförbara mellan Nikon och Canon.

Hur som helst, så föredrar jag ofta "Adobe Standard Beta 1", vilken jag tycker är klart bättre för min D3, än t.ex. "ACR 4.4". Särskilt då vad det gäller röda toner. Sedan tycker jag faktiskt att den betaprofil "Camera Standard Beta 1", som Adobe skapat för att efterlikna den inställning Nikon själva kallar "Standard" i sina kameror, är lite sämre. Kanske för att det fortfarande är en beta?

En annan sak jag noterat är att man inte alltid skall använda samma profil som standard, bara för att man råkar ha flera kameror av samma fabrikat. Jag har t.ex. noterat att "Adobe Standard Beta 1" passar mycket bättre till min D3, än till min D200. Som tur är kan man ju i LR ange default-val för profiler per kameramodell, så att min D3 får en profil, min D200 en annan, D2H:n en tredje, osv, osv.
 
Någon annan som provat? Erfarenheter?
Vet inte om du försökt kalibrera Camera Raw tidigare genom att fotografera av en Gretag Macbeth 24 patchers color checker och köra de olika script som finns tillgängliga på webben? (t ex http://www.fors.net/chromoholics)

Jag och många andra har gjort det utan att ändå få till riktiga färger i Camera Raw/Lightroom. Om jag istället kör samma bild, alltså ett foto av color checkern med min kamera (EOS 5D) och låter DNG Profile Editorn generera en egen profil, så blir resultatet mycket bättre än allt annat jag provat tidigare i Camera Raw, mycket bättre än de medföljande betaprofilerna du testat.

http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles:Editor#tutorial_cc1
 
Lars,

Jag läste informationen på länken. Kanske kan vara värt att prova. En fråga - att varje kamera MODELL har sin egen färgprofil förstår jag, men är det också så att varje enskild kamera är olika?

Alltså, skulle någon som har en 40D kunna maila mig en profil eller måste jag göra en själv för just min 40D?

Hur spelar objektivet in i det hela? Har inte olika gluggar olika färgåtergivning?

Ibland funderar jag på att konvertera allt till svart/vitt för att slippa all färghantering, kalibrering och annat tjaffs! :)


mvh
Anders
 
Ja, svartvitt vore en lösning ;o) Har för mig att Michael Risedal menade i nån annan tråd att det är nödvändigt att göra en egen kalibrering för varje kamera. Själv forsöker jag bara lära mig hur det är. Som vetenskapsman tycker jag det är ganska kul också.

Jag har letat runt på nätet efter kalibreringer med gamla metoden (6 axlade i ACR) men hittat ganska många (väldigt) olika lösningar. Så nu har jag beställd ett färgkort, så får vi se hur det blir...

Objektiv borde ju rimligen också ha en liten betydelse. Jag tänker nog använda 50/1.4 eller nåt som referens.

I övrigt är det hele ju i slutänden subjektivt hur man tycker färgerna skall vara i bilden, men så nära verkligheten som möjligt känns som en bra början i alla fall.

Thorsten
 
En fråga - att varje kamera MODELL har sin egen färgprofil förstår jag, men är det också så att varje enskild kamera är olika?

Alltså, skulle någon som har en 40D kunna maila mig en profil eller måste jag göra en själv för just min 40D?

Hur spelar objektivet in i det hela? Har inte olika gluggar olika färgåtergivning?
Att det finns en viss variation mellan kamerorna är ju helt klart, annars skulle Adobes profiler bli lika bra för alla. Därmed är jag tveksam till om någon annans profil skulle bli lika bra för dig, men om din kamera ligger nära den kamera som profilen skapats på så borde det fungera. Bäst blir det nog om du kan låna en color checker av någon och fotografera av den.

Såvitt jag har förstått av Bruce Frasers beskrivningar, så vad man gör när man kalibrerar Camera Raw är att man justerar primärfärgerna relativt varandra och därför skulle mindre färgvariationer olika objektiv emellan inte spela någon roll. Om detta fortfarande gäller med Profile Editorn vet jag inte, den verkar göra betydligt fler justeringar. Men jag gissar att grunden är densamma, om än noggrannare.

Rekommendationen är dock att göra en profil för dagsljus och en för glödlampsljus eftersom det är svårt att täcka in hela spektrat i en kalibrering och dessutom interpolerar Camera Raws vitbalansering mellan två olika profiler på 2850K resp 6500K.
 
Nu försvann en del av tröskeln att fota mer i raw. Bara det enkla att ha samma startpunkt på fotots grundutseende oavsett raw eller jpeg gör mig mycket positiv. Det räcker långt för mig. Första jämförelsen på skärmen tycker jag ser bra ut. Mvh/benke
 
Jag testade igår att ta en blid med JPG+RAW. Kameran inställd på sRGB och picturestyles samma som kameran levererades med.

Jag tog sedan in bilderna i Lightroom. På RAW-filen applicerade jag sedan de olika kameraprofilerna. Ingen av dem blir diret jämförbra med JPG-filen. Det var väl i och för sig inte direkt att vänta eftersom det är mer än bara färgtolkningen som ligger i kamerans picture style.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.