Tänkte starta en ny tråd men eftersom den här handlar om mig och mitt problem hoppas jag få svar här.
Som tämligen gammal Lr-användare har jag någorlunda klart för mig hur själva programmet fungerar.
Jag har ominstallerat och uppdaterat Lr6 på den nya SSD-disken och vi har öppnat programmet med hjälp av den Lr-katalog, som fanns på en av mina diskar. Så långt tycks det mesta nu funka MEN:
Innan vi demonterade datorn hade jag en extra hårddisk inne i burken, som vi kallat (O), dit jag sedan tidigare flyttat bilder som legat på den gamla C-disken. När vi nu anslöt den, så hittar inte Lightroom den. Det visade sig, att den tilldelats ett annat namn och vi ändrade det tillbaka till (O).
Enligt utforskaren finns bilderna där precis som de ska och (jpg-)filerna kan öppnas via densamma. Enligt panelen i Lightroom finns förvisso en plats, som heter (O) men det finns inga bilder. Därmed finns heller inga frågetecken eller andra sätt ändra sökväg, om vi nu gett disken en något felaktig beteckning. Om jag högerklickar på mappen (O) i Lightroom och väljer att visa i Utforskaren, så kommer jag till den mapp, som jag redan vet ligger där.
Men hur får jag Lightroom att hitta den? Det handlar om Ca 70000 bilder, så jag är ju "rätt" angelägen om att inte behöva importera om dem på nytt.
Jag har dessutom ytterligare ett antal externa hårddiskar och vi prövade att koppla in av dem utan problem.
Hoppas att någon kan bistå!