** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Lightroom-överföring till ny hdd

Produkter
(logga in för att koppla)

JDesign_swe

Ny medlem
hej!

Jag hjälper min mamma med att sätta i en ny hårddisk då den gamle sa upp sig. Nu ligger det en ren version utav win7 på en ssd disk, den gamla (låt oss kalla den för c:) finns tillgänglig och bilderna ligger sparade på div externa hårddiskar. Hur gör jag (totalt grön på just lightroom) för att få över kataloger o taggar till den nya? Kan jag installera lightroom på den nya ssd disken och kopiera över de gamla systemfilerna eller vart skall jag börja??

Tacksam för hjälp!

hej!

Jag hjälper min mamma med att sätta i en ny hårddisk då den gamle sa upp sig. Nu ligger det en ren version utav win7 på en ssd disk, den gamla (låt oss kalla den för c:) finns tillgänglig och bilderna ligger sparade på div externa hårddiskar. Hur gör jag (totalt grön på just lightroom) för att få över kataloger o taggar till den nya? Kan jag installera lightroom på den nya ssd disken och kopiera över de gamla systemfilerna eller vart skall jag börja??

Tacksam för hjälp!

Kopiera över alla bildmappar från de externa hårddiskarna till den nya hårddisken.
Installera Lightroom på den nya hårddisken.
Öppna Lightroom
Bibliotek -> Importera -> Välj mapparna bilderna ligger i. Koka en kopp kaffe eller tre medan LR importerar bilderna.

Taggar kanske någon annan kan svara på, jag använder inte det. Kan tänka mig att det även borde gå att få tillbaka utförda redigeringar på gamla bilder, men kanske inte om även LR's backup-fil försvunnit?

Mvh
Daniel

LR installerar du från nätet.
Du registrerar serienumret hos Adobe ID.
Har du inte serienumret så hittar du det på hennes Adobe ID eller i kartongen/fordralet.

LR är en relationsdatabas + redigeringsmöjligheter.
Dess hjärta är katalogen.
Det är filen med ändelsen lrcat.

Katalogen innehåller länkar till importerade bilder + alla bilders justeringar och tillägg hon har gjort.

Så om en fil tidigare låg på och heter:
z:\bilder\2017\2017-07-09\minbildfil.cr2

Och du lägger tillbaka filen på exakt samma disk med samma path med exakt samma namn så kommer LR att hitta filen utan problem.
Skiljer sig ngt i denna path så kommer du att få brutna länkar.
Det går att fixa genom att länka om men det är ett onödigt jobb.

Hon kan oxå ha xmp-filer. Som är viss information som är utkopierad från Katalogen.
I så fall kan man återbygga katalogen med en hel del data utifrån xmp filerna men det förutsätter att hon har slagit på den funktionen i LR.
Däremot finns inte all data i xmp som finns i katalogen.

När LR frågar om du vill göra en backup o du svarar ja så sparar lr en kopia av katalogen på det ställe som du har bett om.

Så hittar du många filer med ändelsen lrcat så gå på datumet för den du verkligen behöver. Är den skadad så ta en backup

Tänkte starta en ny tråd men eftersom den här handlar om mig och mitt problem hoppas jag få svar här.
Som tämligen gammal Lr-användare har jag någorlunda klart för mig hur själva programmet fungerar.
Jag har ominstallerat och uppdaterat Lr6 på den nya SSD-disken och vi har öppnat programmet med hjälp av den Lr-katalog, som fanns på en av mina diskar. Så långt tycks det mesta nu funka MEN:

Innan vi demonterade datorn hade jag en extra hårddisk inne i burken, som vi kallat (O), dit jag sedan tidigare flyttat bilder som legat på den gamla C-disken. När vi nu anslöt den, så hittar inte Lightroom den. Det visade sig, att den tilldelats ett annat namn och vi ändrade det tillbaka till (O).
Enligt utforskaren finns bilderna där precis som de ska och (jpg-)filerna kan öppnas via densamma. Enligt panelen i Lightroom finns förvisso en plats, som heter (O) men det finns inga bilder. Därmed finns heller inga frågetecken eller andra sätt ändra sökväg, om vi nu gett disken en något felaktig beteckning. Om jag högerklickar på mappen (O) i Lightroom och väljer att visa i Utforskaren, så kommer jag till den mapp, som jag redan vet ligger där.
Men hur får jag Lightroom att hitta den? Det handlar om Ca 70000 bilder, så jag är ju "rätt" angelägen om att inte behöva importera om dem på nytt.
Jag har dessutom ytterligare ett antal externa hårddiskar och vi prövade att koppla in av dem utan problem.
Hoppas att någon kan bistå!

Ja, det tror jag. Har fått med de filer jag höll på att importera när den gamla disken la av. Datum stämmer också. O-disken använde jag däremot inte så ofta, eftersom den framför allt innehåller något äldre bilder och jag har inte gjort några ändringar i den på ett bra tag.

Ligger bilderna i exakt samma path så hittar LR bilderna.
Stämmer räknarna i folderpanelen?
Som här på min Z-disk

Bilagor

• untitled_0604.jpg
    untitled_0604.jpg
    312.8 KB · Visningar: 44
Tänkte starta en ny tråd men eftersom den här handlar om mig och mitt problem hoppas jag få svar här.
Som tämligen gammal Lr-användare har jag någorlunda klart för mig hur själva programmet fungerar.
Jag har ominstallerat och uppdaterat Lr6 på den nya SSD-disken och vi har öppnat programmet med hjälp av den Lr-katalog, som fanns på en av mina diskar. Så långt tycks det mesta nu funka MEN:

Innan vi demonterade datorn hade jag en extra hårddisk inne i burken, som vi kallat (O), dit jag sedan tidigare flyttat bilder som legat på den gamla C-disken. När vi nu anslöt den, så hittar inte Lightroom den. Det visade sig, att den tilldelats ett annat namn och vi ändrade det tillbaka till (O).
Enligt utforskaren finns bilderna där precis som de ska och (jpg-)filerna kan öppnas via densamma. Enligt panelen i Lightroom finns förvisso en plats, som heter (O) men det finns inga bilder. Därmed finns heller inga frågetecken eller andra sätt ändra sökväg, om vi nu gett disken en något felaktig beteckning. Om jag högerklickar på mappen (O) i Lightroom och väljer att visa i Utforskaren, så kommer jag till den mapp, som jag redan vet ligger där.
Men hur får jag Lightroom att hitta den? Det handlar om Ca 70000 bilder, så jag är ju "rätt" angelägen om att inte behöva importera om dem på nytt.
Jag har dessutom ytterligare ett antal externa hårddiskar och vi prövade att koppla in av dem utan problem.
Hoppas att någon kan bistå!

Jag är inte säker på exakt hur det var innan men det låter som om ni flyttat bilder från disk C i gamla burken till nu O i den nya eller? Eller hade du bilderna på O redan tidigare? I det första fallet borde då i filstrukturen i LR-katalogen finnas C med massa frågetecken som ska gå att mappa om. Detsamma borde gälla för dina externa diskar. Dvs att de troligen får ny enhetsbeteckning och därför inte hittas av LR.

Kopiera över alla bildmappar från de externa hårddiskarna till den nya hårddisken.
Installera Lightroom på den nya hårddisken.
Öppna Lightroom
Bibliotek -> Importera -> Välj mapparna bilderna ligger i. Koka en kopp kaffe eller tre medan LR importerar bilderna.

Taggar kanske någon annan kan svara på, jag använder inte det. Kan tänka mig att det även borde gå att få tillbaka utförda redigeringar på gamla bilder, men kanske inte om även LR's backup-fil försvunnit?

Mvh
Daniel

VARNING!

Ovanstående svar är inte korrekt.

Nu ger detta inlägg ingen hjälp nu till frågeställaren men kanske för framtiden. Jag upplevde ett liknande problem när min förrförra dator skulle bytas. Min erfarenhet av det gjorde att jag la alla bilder på en lös hårddisk och gjorde backupen på samma hårddisk. Så vid nästa flytt så var det bara att flytta hårddisken, ge den samma enhetsbokstav som på den förra datorn, kopiera in backupkatalogen till sin rätta plats och köra vidare. Enda det kräver är att man gör regelbundna backuper av den aktuella katalogen så man inte förlorar för mycket info om den gamla datorn kraschar.

Har du öppnat RÄTT katalog?

Erik, jag var rätt säker på att ha använt rätt katalog men vad jag inte berättade var, att jag hade två versioner av Lightroom (3:an och 6:an), som jag använde parallellt, eftersom jag inte ville komplicera frågeställningen.
När den nya SSD-disken var på plats installerade jag båda igen. Den saknade O-disken syntes inte i någon av versionerna.
Att 6:ans katalog var den rätta var tydligt men jag dubbelkollade inte 3:ans.

Nu uppdaterade jag den katalogen från backupen och öppnade. Och Voilá nu syns O-disken!!!! Så troligen använde vi den Lr3-katalog, som vi nyss "räddat" från den gamla C-disken när vi öppnade programmet, medan den senaste versionen låg på en annan disk.
Jag känner mig rätt dum, som engagerat både dig och andra, eftersom jag kanske borde ha hittat detta själv. Samtidigt var det din fråga, som fick mig på rätt spår. Extra dumt, då jag förväntat mig, att dessa filer borde hittas i den äldre versionen, eftersom det handlade om lite äldre bilder...

Stort tack!

Jag är inte säker på exakt hur det var innan men det låter som om ni flyttat bilder från disk C i gamla burken till nu O i den nya eller? Eller hade du bilderna på O redan tidigare? I det första fallet borde då i filstrukturen i LR-katalogen finnas C med massa frågetecken som ska gå att mappa om. Detsamma borde gälla för dina externa diskar. Dvs att de troligen får ny enhetsbeteckning och därför inte hittas av LR.

Jonas, jag har hittat felet!
Mitt fel!
Men svarar dig ändå:
Bilderna var flyttade från (C) till (O) fört flera år sedan. Det handlade alltså om gamla bilder, som jag importerat till en äldre version av Lightroom. Jag har sedan dess köpt Lightroom 6 men kört båda versionerna parallellt.
Efter att ha installerat den nya SSD-disken ominstallerade jag båda versionerna på nytt och öppnade. O-disken fanns inte på någon av dem.
Att jag använt rätt katalog till 6:an var tydligt men jag dubbelcheckade aldrig 3:ans. Nu uppdaterade jag den och öppnade, varpå O-disken finns med! Troligen använde vi den gamla katalog, som fanns på den "räddade" C-disken medan den senaste Lr3-katalogen låg på en annan enhet.
Problemet var alltså närmast ett icke-problem och jag känner mig dum samt ber om ursäkt för att ha dragit igång diskussionen. Men det var ju också tack vare Eriks raka fråga, som jag rannsakade mig och kunde hitta lösningen. Tack för hjälpen!

Nu ger detta inlägg ingen hjälp nu till frågeställaren men kanske för framtiden. Jag upplevde ett liknande problem när min förrförra dator skulle bytas. Min erfarenhet av det gjorde att jag la alla bilder på en lös hårddisk och gjorde backupen på samma hårddisk. Så vid nästa flytt så var det bara att flytta hårddisken, ge den samma enhetsbokstav som på den förra datorn, kopiera in backupkatalogen till sin rätta plats och köra vidare. Enda det kräver är att man gör regelbundna backuper av den aktuella katalogen så man inte förlorar för mycket info om den gamla datorn kraschar.

Tack Mikael!
Det är väl i princip så jag gjort med skillnaden, att jag har flera diskar.
Lösningen på mitt problem var, att jag troligen använde den katalog, som låg på den "räddade" C-disken när jag öppnade programmet, medan den senaste backupen var den, som innehöll info om den saknade O-disken.
När jag uppdaterade och öppnade den, syns (0) som det ska.
Bör väl kanske påpeka, att jag använde två versioner av Lightroom parallellt. O-disken syntes inte på någon av dem. Att Lr6-katalogen var rätt var tydligt men jag dubbelcheckade alltså aldrig, att jag använt rätt katalog till den gamla Lr3-versionen. Så jag har engagerat en massa människor helt i onödan. Fast utan Eriks raka fråga hade jag kanske inte insett min fadäs.

Bra att det löst sig.
Ofta är dessa problem med LR rätt självklara .... i efterhand...

Skippa LR3.
Eftersom:
Katalogen inte är bakåtkompatibel. Det du gjort i 6 kan du inte se i 3.
Du kan installera 6 på flera datorer, i alla fall minst 2.
O skulle man köpa ny kamera så funkar inte 3 i alla fall. (Skulle funka med DNG-converter)

Bra att det löst sig.
Ofta är dessa problem med LR rätt självklara .... i efterhand...

Skippa LR3.
Eftersom:
Katalogen inte är bakåtkompatibel. Det du gjort i 6 kan du inte se i 3.
Du kan installera 6 på flera datorer, i alla fall minst 2.
O skulle man köpa ny kamera så funkar inte 3 i alla fall. (Skulle funka med DNG-converter)

Jag behövde 6:an för att kunna läsa rawfilerna i en ny kamera. Hade tänkt försöka föra över den gamla katalogen men hade inte tid att göra det innan jag började ladda upp nya bilder. Sen tilltrodde jag mig inte, att kunna lösa det och fortsatte att köra båda versionerna. Lite knöligt dock, att behöva stänga ner den ena versionen för att kolla i den andra, så en del bilder har jag importerat till båda.
Nu körde jag en uppdatering av 3:ans katalog och öppnar i 6:an men fortfarande måste jag nog stänga ner för att skifta mellan katalogerna. Tyckte mig se något om att importera katalog när jag letade efter lösning på mitt problem, så jag får väl ta tag i det och försöka se om det går. Jag hade nog gärna sett, att alla bilder låg i samma katalog, även om katalogen då blir jättestor. Kanske är det ett skäl att behålla båda?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar