Annons

Lightroom, ändrat Camera Calibration i 2.2

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Tidigare när jag importerade RAW filer från min 40D till Lightroom så valde programmet Camera Calibration ACR 4.4. Nu så väljer den Adobe Standard.

Är det så för er också eller minns jag fel?

Dessutom, jag hade tidare en del beta profiler listade i Camera profiles. Efter att installerat 2.2 så fick jag dubletter. Jag tog bort beta-profilerna genom att ta bort motsvarande mappar under ProgramData. Kunde inte se någon direkt skillnad mellan beta och de skarpa.

Mvh
Anders
 
Jag har samma erfarenhet. Med 2.1 valdes ACR 4.4 som standard för de RAW-bilder som kommer från min Sony A700. Övriga alternativ var ACR 4.2 och Adobe Standard. Efter uppgradering till 2.2 blir det Adobe Standard.
Jag vet inte om man kan tolka det som om RAW-formatet från min Sony A700 stöds i och med 2.2.

Jag kan tillägga att jag har installerat Camera Profiles från Adobe Labs, så nu har jag ytterligare ett alternativ som heter Adobe Standard Beta 2.

Hoppas någon kan reda ut vad för RAW-format som stöds i dom olika alternativen i respektive 2.1 och 2.2.
 
Hoppas någon kan reda ut vad för RAW-format som stöds i dom olika alternativen i respektive 2.1 och 2.2.

Det handlar nog inte om vilka FORMAT som stöds. Kan du öppna Raw-filen, ja då stöds ditt format.

Profilerna anger väl hur LR skall tolka själva RAW-datat för en specifik kamera. Man ser ju tydligt att färger förändras när man väljer respektive profil.

Själv har jag lite svårt att bestämma mig för vad som ger bäst resultat för min kamera.

Varför LR nu väljer en annan profil än tidigar har jag ingen aning om.

Mvh
Anders
 
Jag börjar så smått förstå hur det funkar nu...tror jag.
Det finns en fil som heter Index.dat under C:\Documents and settings\...\Application Data\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\. Den skapades 081216, alltså samtidigt som jag uppgraderade till 2.2.
Filen innehåller rader med sökvägar till olika kameramodeller med sökvägen till där CameraRaw finns. Min Sony A700 finns med och anges också som Adobe Standard. Jag raderade alla mappar som innehåller Camera Profile Beta. Då uppdaterades även filen Index.dat. Nu när jag öppnar en RAW-fil som skapats i min kamera i Lightroom 2.2 väljs Adobe Standard igen.
 
Ett tillägg till mitt föregående inlägg...

När jag insåg att det inte fanns någon CameraProfile för min Sony A700, utan att man får köra med Adobe Standard har jag letat upp en "hemmagjord" profile. Se länk nedan.

http://81.115.30.35/wnu/A700_Profiles.zip

Packa upp mappen och kopiera den till mappen 'Camera' som finns under CameraRaw\CameraProfiles. Nu har jag några fler alternativ under Camera Calibration för just min kamera, t ex Landscape, Portrate, Normal, Vived.

Källa: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=29636839
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.