Annons

Lexikon för fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

spirellan

Aktiv medlem
Tacksam för tips om eng/sv lexikon med översättning av alla dessa fackuttryck som finns inom foto.
/Eva-Lena

En möjlighet är att använda Wikipedia för att översätta termer. Det är långt ifrån en fullständig översättning du får, men det kan funka för en del termer. Om där är någon specifik term du undrar över kan du ju alltid fråga här.

Tack för ditt svar. Jo, så gör jag nu, men det blir mycket sökande.
Min senaste undring är Purple fringing.

Jag trodde att "purple fringing" betydde "kromatisk aberration", men det visade sig inte vara det. Dock verkar de vara besläktade, så jag hade nog använt begreppet "kromatisk aberration" på svenska. I alla fall tills det kom något bättre.

Tacksam för tips om eng/sv lexikon med översättning av alla dessa fackuttryck som finns inom foto.
/Eva-Lena

Tolkar jag dig rätt om du alltså vill ha ett lexikon med inriktning på fototermer på både svenska och engelska?
Hade det bara handlat om fototermer på svenska hade jag föreslagit Fotolexikon som kom ut för ett antal år sedan. Har ett ex i min egen bokhylla. Men fotolexikon på engelska och svenska är knepigare att föreslå.

Jag trodde att "purple fringing" betydde "kromatisk aberration", men det visade sig inte vara det. Dock verkar de vara besläktade, så jag hade nog använt begreppet "kromatisk aberration" på svenska. I alla fall tills det kom något bättre.

Det är just det som är knepigt, att det är nästan rätt och som amatör vill jag vara säker.

Kanske vore något för Fotosidan att starta en wiki. Här finns väldigt många kunniga fotograferar som skulle kunna bidra med information, liksom många som är nya på foto och frågar efter just denna kunskap. Rent tekniskt är det ganska enkelt att lägga upp en wiki, men det är förmodligen lite jobb att anpassa den så den passar med Fotosidans profil.

Tolkar jag dig rätt om du alltså vill ha ett lexikon med inriktning på fototermer på både svenska och engelska?
Hade det bara handlat om fototermer på svenska hade jag föreslagit Fotolexikon som kom ut för ett antal år sedan. Har ett ex i min egen bokhylla. Men fotolexikon på engelska och svenska är knepigare att föreslå.

Många engelska fototermer används ibland rakt av i svenskan, kanske för att det inte finns ett passande svenskt ord. Det jag söker är alltså en bok eller webbsida med fototermer från engelska till svenska. Språket förändras så snabbt så jag hinner inte med i svängarna och nya ord tillkommer.

Kanske vore något för Fotosidan att starta en wiki. Här finns väldigt många kunniga fotograferar som skulle kunna bidra med information, liksom många som är nya på foto och frågar efter just denna kunskap. Rent tekniskt är det ganska enkelt att lägga upp en wiki, men det är förmodligen lite jobb att anpassa den så den passar med Fotosidans profil.

Det vore toppen!
Den här gratisvarianten använder jag i brist på annat http://www.ekdahl.org/kurs/ordlista.htm. Här står inte det ord jag tog som expempel 'purple fringing' .

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto