Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveransproblem - EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

jnz

Medlem
någon som har koll på Canons leveransproblem av "EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS" och hur länge det kommer ta att bli åtgärdat? :)

Antingen har Canon allvarliga problem eller så kan man ana en konspiration.

Tydligen kan Canon inte leverera

Eos 10D
EF 50/1,8 II
och nu 100-400:an

Däremot så kan Canon leverera 1D som de officiellt slutat att tillverka...

Det kan vara så att Canon behöver hela sin produktionskapacitet för att tillverka tillräckligt mycket för att kunna leverera det som ska presenteras på PMA i mitten av februari så snabbt som möjligt.

Canons förehavanden

Man kan inte undvika att bli förväntansfull inför PMA. Skulle väldigt gärna se både en ersättare till 10D och en 50/1,8 III (se vidare diskussioner i andra trådar). Tycker att 50/1,4 är för dyr men att 50/1,8 är för billig (missförstå mig rätt), byggkvalitén är väl inte känd för att vara den bästa. En lite mer gedigen version som kostar ett par tusingar skulle inte vara fel.

Men det är ändå lite oroväckande att leveransproblemen är så omfattande....

Jag är också en sådan person som tycker att det är underbart roligt med allt nytt som presenteras, tekniknörd som man är... Det ger om inte annat ett bättre läge för oss som letar på begagnatmarknaden ;)

Eller så är det som det visat sig med 50/1,8 II att Canon säljer mer än de kan tillverka. Även 100-400.an är ju en populär glugg.

Det kommer säkert fler EF-S-gluggar under året, men kanske inte förrän på Photokina. PMA är mer för proffs.

Jag är ny på forumet och har inte så mycket koll på fotoprylar, men blir lite nyfiken här. Vad kostar 100-400:an? Är den stor och klumpig? Finns det några andra zoomar på mer än 300 mm som passar till en Canon EOS 100 och inte kostar förmögenheter? För tillfället har jag knappast råd till några större investeringar, men det verkar klart intressant när ekonomin blir bättre [:)]

Olle

Jag har funderat lite smått på och beställa 100-400:an från Tyskland. Är det nån som vet om det är samma problem där också?

Jag var i kontakt med B&H Photo i USA och ville ha ett 70-200 L som dock är slut på lager.. dom räknar minst en månad innan dom får hem dom igen.. restnoterat en hel del.

Vad händer med Canon..?

...och nu har jag vatt i kontakt med CyberPhoto ang. samma objektiv och dom har jedrans svårt att få tag på dessa nu.. och nu snackar vi månad/månader i väntetid utan att dom vet själv när dom lyckas få tag på nya.

Har äver mailat Scandinavian ang detta men har som vanligt ej fått svar än...

dapa skrev:
100-400 kostar ~16000.
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=15269

Ett alternativ kan vara:
Sigma Af 80-400/4,5-5,6 EX
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=36244

men det är inte så mycket billigare det. Kvalitet kostar tyvärr. :(

Nu vet vi att Canons 100-400mm IS är jävligt bra.
Tyvärr så vet man inte vad Sigma 80-400 med bildstabilisator går för. Än har jag inte sett några bilder här på photosidan tagna med detta objektiv.
Att det är svårt att få tag på Canon objektiv kan ju vara att det är sug efter just 100-400mm, dom hinner inte producera tillräckligt många. Eller så är det nya objektiv på gång.

Japp, var själv i kontakt med Cyberphoto och fick samma svar, känns lite trist att det ska vara så svårt att få fram grejorna.

Bengt-Arne skrev:
Att det är svårt att få tag på Canon objektiv kan ju vara att det är sug efter just 100-400mm, dom hinner inte producera tillräckligt många. Eller så är det nya objektiv på gång.

Gäller ju inte bara 100-400 utan en hel del.. jag själv är ute efter ett 70-200 L.

Hittar ni affärer på nätet (svenska) som har ett sånt hemma så tar jag mer än gärna imot adresser till deras websidor..

Inget som mailat Canon själva om detta?

Det verkar ju konstigt att inte någon handlare kan få fram objektiv. Det lutar ju åt att det är en ny serie objektiv på gång...Hoppas dom blir svarta igen!
Jag har tittat efter begagnade 100-400mm, verkar svårt att få tag på.

Bengt-Arne skrev:
Nu vet vi att Canons 100-400mm IS är jävligt bra.
Tyvärr så vet man inte vad Sigma 80-400 med bildstabilisator går för. Än har jag inte sett några bilder här på photosidan tagna med detta objektiv.

http://www.slrclub.com/bbs/view.php?id=user_review&no=5449

Inte för att jag förstår vad de skriver, men där finns ju en del testbilder i alla fall.
Synd att de har felfokuserat på en av canon bilderna

Tackar.. synd bara att det förmodligen inte finns hemma som jag söker.. står inget om det. :(
Har sänt iväg ett mail till dom..

Tack för länken...

Såg osse att dessa har dom i sin lista..Dock är dom dyra jämför med andra..
http://www.bjornsfotovideo.se/

dapa skrev:
http://www.slrclub.com/bbs/view.php?id=user_review&no=5449

Inte för att jag förstår vad de skriver, men där finns ju en del testbilder i alla fall.
Synd att de har felfokuserat på en av canon bilderna

Synd att man inte kunde läsa lite också! Tyckte det var rätt svårt att jämföra. Skärpan var bättre med Sigma 80-400mm på ansiktsbilderna. Sedan hade man inte satt fokuseringen likvärdigt på många bilder.

ANNONS