Ola Rockberg
Aktiv medlem
Det känns som jag borde kunna hitta flera trådar om hur FX-hus och DX-objektiv passar ihop ... hittar lite spridda svar på min fundering, men inte mycket. Någon som har en bra tråd att länka till?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur menar du?
Fysiskt har dx samma fattning.
Men dx lyser inte ut hela fxsensorn.
Vissa zoomar har väl lägen som funkar men i te hela zoomomfånget.
Med automatik påslagen så kommer en fx kamera att endast utnyttja en sensorstorlek som motsvarar dx.
Alltså ingen skillnad.
Är den automatiken avstängd så får du svarta kanter, ja.
Iallafall i d800, kolla specarna för att vara säker
Har för mig att den inställningen finns i D700 också ... ska dubbelkolla!
Ja, den finns.
Tack, tack!
Använder du den funktionen, funkar den bra?
Tack, tack!
Använder du den funktionen, funkar den bra?
Hur mycket mellanringar behöver man sätta på ett DX-objektiv för att det ska täcka en FX-sensor?
Tror inte att man bör använda mellanringar för att få ett dx-objektiv att täcka en fx-sensor, eftersom mellanringar väl även flyttar fokusplanet. (Eller är jag helt fel ute där???)
Jag tror inte att du kan få skärpa inom hela fokusområdet då.
Det är liksom själva poängen med mellanringar. Men en bieffekt är ju att den projicerade ytan ökar.
Så frågan är: Hur mycket mellanringar behöver man sätta på ett DX-objektiv för att det ska lysa upp en FX-sensor helt?
Det är liksom själva poängen med mellanringar. Men en bieffekt är ju att den projicerade ytan ökar.
Så frågan är: Hur mycket mellanringar behöver man sätta på ett DX-objektiv för att det ska lysa upp en FX-sensor helt?
Det går inte att besvara generellt eftersom det beror på objektivets (inre) bildvinkel, d.v.s. hur långt framför sensorn objektivets utgångspupill finns (utgångspupillens centrum är den punkt varifrån bildvinklarna ut mot bildfältets rand börjar).
Det går hyfsat lätt att bedöma med ögonmått genom att titta in i (det nedbländade) objektivet bakifrån och se hur långt innanför bajonettens ”registermåttsyta” som bländaröppningen ser ut att befinna sig och sedan lägga till registermåttet (46,5 mm i Nikons fall). När detta är uppmätt så är det bara att multiplicera med 0,5 (cropfaktorn minus ett) för att få fram hur mycket mellanringar du behöver.
Exempel: Antag att du bedömer att utgångspupillen finns 20-30 mm innanför bajonettens ”registermåttsyta” (d.v.s. den del som registermåttet räknas från). Det innebär att avståndet mellan utgångspupill och sensor är 66,5-76,5 mm och att du behöver 33-38 mm mellanringar. Som synes är det rätt okänsligt för mätfel så du klarar dig nog med ögonmått i det här fallet, annars så går det att mäta mer noga genom att fokusera på bländarlamellerna med ett makroobjektiv.
En annan metod för att få fram avståndet mellan utgångspupill och sensor är att multiplicera brännvidden med objektivets pupillförstoring (utgångspupillens diameter dividerat med ingångspupillens dito, d.v.s. dumt nog tvärtemot hur kikarförstoringar beräknas).