Advertisement

Annons

letar efter speciell programvara

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Letar efter en programvara som för ett tag sedan fanns beskrivet på dpreview.com

Programvaran kunde förstora, alltså bredda bilder på höjden eller bredden.

Det speciella var att prgramvaran byggde ut bilden, t ex en sol kunde bli större och att hela bilden hängde med.

Vad jag vill är att få en bild att passa snyggare på ett cd-konvolut genom detta program.

Är det nån som förstår vad jag menar och vilket program jag talar om?

Givetvis menar jag här inte att croppa och förstora om det är nån som tror det är det jag vill åt !
 
googla på det i så förstår du på fem min vad det handlar om...
Det finns ingen plugin för seam carving ännu i photoshop,det är ganska nytt, vilket gör det mer spännande. Det kan även kallas för liquid resize.
Hittade däremot en plugin för för seam varving till open source programmet gimp som funkade bra.
Krävs lite kunskaper men det finns en bra tutorial att lära sej av.
Jag använde prgrammet till ett omslagsfoto på en cd-skiva med fyra personer inblandade. Fick sitta en del och redigera rätt på vissa ställen i efterhand men resultatet blev bra till slut. Hade aldrig gått att göra annars...Kommer förmodligen att finnas i nästa uppdatering av photoshop

peace
 
Jag läste länken som skickades med, självklart. Men när man ska förstora en bild så använder den interpolering och det gör photoshop med? Fast det kanske är främst till att göra bilder mindre som det är tänkt? För den biten verkade ganska ny, ja!
 
interpolering och seam carving är två olika grejer.
Du ändrar dimensionerna på en bild men väljer vilka delar i bilden som ska bli större men låter andra delar av bilden förbli orörda. T ex som jag gjorde när jag ville få en fyrkantigare bild för att passa layouten bättre till mitt cd-omslag. Människorna behöll sina proportioner medan bilden byggdes ut i sdor och på höjden.
En interpolation är nåt helt annat.
Med seam carving komponerar du om bilden i efterhand.
klarnar det?
 
I länken jag gav hittar du under "External links" en länk som heter "YouTube demo of seam carving". Den visar ganska bra vad det handlar om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.