Annons

Letar efter macro glugg till D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

mulle1

Medlem
Jag söker en beg macro glug till min D5D. Men när man letar på olika marknader så skriver inte alla att det tex är ett Sigma till just Konica. Hur vet jag vilka som passar mitt hus?

seriösa säljare skriver till vilket märke objektivet passar, så klart.
Köp ej beg. objektiv av de som inte vet.
Vet de inte ens vilket märke objektivet ska vara på kan det vara vilka fel som helst på det.

annars -
macrogluggarna ligger på runt 4000 kr
om du glömmer (för allt i världen, gör det!) SONYs macro som kostar 9000 spänn. Vilket är - som jag sagt tidigare - löjligt mycket pengar, inte minst då TAMRONS 90mm macro är en glugg med klass.
Själv har jag för tillfället ett SIGMA 105mm f.2.8, som jag är mycket nöjd med. Visst väsnas det lite ibland, jagar AF en aning, men det är stycke rejäl konstruktion och ger knivskarpa bilder, kostar någon tusenlapp mindre än Tamrons men sägs - enligt de flesta - vara NÄSTAN exakt lika bra.
Dessutom får du lite mer brännvidd, vilket jag tycker är användbart vid macro.

Minoltas egna varianter finns i olika versioner, men en äldre (den äldsta?) finns just nu på tradera,
http://www.tradera.com/auction/aid_33227675
ser den inte ofta på annonsmarknader
i Sverige, men tycker att priset (2900 utgångsbud, 3500 "köp nu") är aningen för dyrt, då säljare nämner lite småskavanker här och där.
Men som sagt - det är inte så ofta man ser det och då är kanske inte 2900 jättedyrt, vad vet jag - är nöjd med mitt SIGMA.
(som är av den äldre versionen, men den kan man å andra sidan få för runt 2000 - 2200 kr på ebay med lite tur)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar