Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Letar efter klotter

Produkter
(logga in för att koppla)

alexaD

Aktiv medlem
Jag och en polare var ute idag och fotade under St Eriksbron där det finns skitmycket klotter med jävligt coola motiv. Det är även en rätt läsktig känsla att gå omkring där, man vet ju aldrig om en lodis hoppar fram från ingenstans och säger, "Hörru! Detta e mitt område!"

Då är frågan var i Stockholmsområdet det finns nerklottrade ställen med coola motiv som är värda att besöka för att klicka lite med sin kamera? Jag vill se mer av det nerklottrade ghettostockholm nära en tunnelbana. (Tolka hur ni vill!)

En starter är då under St Eriksbron för er som också vill börja med ghettofotning.
 
Anders Östberg skrev:
Dags för dagens sura inlägg... klotter är *inte* cool.

Det är inte fåglar heller, men det är okej att fota?

Alla kan ju inte vara intresserade av samma motiv, och klotter/graffiti kan faktiskt göra sig riktigt bra på bild.
 
Jimpawa skrev:
Det är inte fåglar heller, men det är okej att fota?

lol!!!

Ne så är det väl, man fotar det som tilltalar var och en..

Ur en eventuell samvets/samhällspolitisk synpunkt tror jag väl knappast att eventuella fotografers åsikt och/eller fotograferande av minskar eller ökar klottret.

Sen så KAN det ju vara så att klotter används lite slarvigt i rubriken och borde ersättas med grafitti, som verkligen är en konstform att respektera på samma sätt såsom tex. naturfoto.
 
theseal skrev:
...
Sen så KAN det ju vara så att klotter används lite slarvigt i rubriken och borde ersättas med grafitti, som verkligen är en konstform att respektera på samma sätt såsom tex. naturfoto.

Graffiti *är* klotter när det som oftast målas på fel ställe. Jag ser ingen möjlighet att respektera förstörelse av annans egendom.

Så var det sagt, jag än färdig nu. :)
 
[off-topic]under en bro där det annars är grå, söndervittrad betong?

Sitter vi på varsin sida av generationsklyftan nu?? Jag fyllde faktiskt 32 iförrgår och *borde* sitta på din sida?

[/off-topic]


Hur man hittar grafitti? googla! Gå till fryshuset, därmålas det lagligt och snacka med dom som målar där. Ställen där folk skejtar, där finns ofta grafitti och "klotter".

lycka till
 
Anders Östberg skrev:
Graffiti *är* klotter när det som oftast målas på fel ställe. Jag ser ingen möjlighet att respektera förstörelse av annans egendom.

Så var det sagt, jag än färdig nu. :)

Klotter och graffiti är inte samma sak, säger man att det är det så vet man inte vad man pratar om, det är helt skilda saker. En graffiti är en målning, ett konstverk, sen om man inte gillar det är en annan sak.
 
Jimpawa skrev:
Klotter och graffiti är inte samma sak, säger man att det är det så vet man inte vad man pratar om, det är helt skilda saker. En graffiti är en målning, ett konstverk, sen om man inte gillar det är en annan sak.

jag är inte ute efter att få en käftsmäll men det du ser som klotter är också grafitti..
Skriver du en kommentar på en vägg så är det grafitto.

Kolla upp historian bakom det du!

Peace, OK
 
Självklart är det skillnad på klotter och graffiti. Men streetart då? Det är också vandalisering men uppskattas förvånadsvärt mycket mer av samhället? Han som sätter upp fogelholkar överallt i stockholm, det är vandalisering.

I sommras fanns det till-och-med en rundvisning hos national muséet i stockholm där man visade/skröt till bla. turister om gatu-konsten i Stockholm.

Jag älskar mystiska och annorlunda bilder, och för mig är graffiti, klotter och diverse streetart bästa sättet att få dessa bilder.
Jag säger inte att jag uppmanar vandalisering, och jag tror inte heller att ökat intresse hos fotografer innom detta områder heller kommer att få vandaliseringen att öka.
 
Jimpawa skrev:
Klotter och graffiti är inte samma sak, säger man att det är det så vet man inte vad man pratar om, det är helt skilda saker. En graffiti är en målning, ett konstverk, sen om man inte gillar det är en annan sak.

Jag säger bara att när konstverket målas på en vägg i stan eller på en tunnelbanevagn så spelar det ingen roll vad du vill kalla det, det är förstörelse och bortslösande av andras pengar och att jämställas med klotter. En konstnär med sådan brist på respekt för andras egendom, en sådan egoism att man kan sätta sig över alla andra för sin konst, får heller ingen som helst respekt från mig oavsett hur duktig han/hon är på att måla.

Grafitti som konstform på duk eller på plank/väggar avsedda för det kan vara jättesnyggt, har naturligtvis inga som helst invändningar där.
 
harryett skrev:
jag är inte ute efter att få en käftsmäll men det du ser som klotter är också grafitti..
Skriver du en kommentar på en vägg så är det grafitto.

Kolla upp historian bakom det du!

Peace, OK

Jag har läst mycket om graffiti, och skrivit en 10 sidors uppsats om Graffiti, så jag vet det, jag vet även hur långt bak i tiden klotter och graffiti finns registrerat, och det är mycket långt.

Klotter och graffiti är inte samma sak, även om man många gånger kallar klotter för graffiti eller visevärsa.

Svenska akademins ordlista om Klotter: "klottra” rita eller skriva slarvigt"

Att man kallar graffiti för klotter eller klotter för graffiti är en sak, men det betyder inte att det är samma sak.

Jag drar mig ur diskussionen nu för att inte ta den mer off topic.
 
älskar trådstartarens beskrivning om att inte veta om en lodis ska hoppa fram från ingenstans.. det är humor, om än omedvetet :)

ett annat ställe är tågrälsen som går in i tunneln vid eriksdalsbadet (knivsöder), en hel del målningar, och även en del stackars människor som bor inne i tunneln, om det nu spär på känslan av att vara i ett ghetto (fortfarande innanför tullarna)... min lillebrorsa gick i eriksdalsskolan, och han och hans kompisar brukade prata med dom som bodde i tunneln på rasterna, på fredagarna bad dom snällt om att få öl utköpt från bolaget. det var inga problem så länge dom bjöd på ölen efteråt :)

en nästan likadan ingång finns bakom skolan ned mot årstaviken.

sen har du ju alltid wall of fame - betongmuren längs pendeltåget mellan stuvsta och huddinge. har inte åkt där sen dom baffade hela skiten för ett par år sedan, och diskussionen om att bevara målningarna från åttitalet blossade upp. k-märka vandalism? skulle inte tro det, sa dom och tvättade eller målade över allting. en sträcka konst som om jag minns rätt, hållit något slags rekord i längd.
där borde det finnas en hel del målningar, även om dom försvinner rätt snabbt eftersom de flesta av dom väggarna är förbehandlade med nästan som ett slags vax som gör att färgen lätt går att tvätta bort då behandlingen förhindrar färgen att tränga in i betongens "porer".

du kan säkert hitta värdefull information på
http://www.underground-productions.se

simma lugnt och akta dej för dom läskiga lodisarna!
 
Först och främst så är detta en tråd där du delar med dig av platser du känner till.

För det andra så stod det inte i trådens överskrift "Diskution - Klotter eller graffiti". Folk som förstår och vill dela med sig kan skriva, men de som bara är ute efter att definera ordet klotter och graffiti kan skapa en egen tråd!
 
alexaD skrev:
Först och främst så är detta en tråd där du delar med dig av platser du känner till.

För det andra så stod det inte i trådens överskrift "Diskution - Klotter eller graffiti". Folk som förstår och vill dela med sig kan skriva, men de som bara är ute efter att definera ordet klotter och graffiti kan skapa en egen tråd!

Ahem... lycka till och välkommen till verkligheten på Internet. ;-)
 
Sen när blev det inte ok att fota skadegörelse? Döende ungar i Afrika och brinnande hus går bra, men fy fan för klotter. Verkligen upprörande.

Tips. Kring Liljeholmen finns det en hel del graffiti. Elcentraler, under broar och gamla rivningskåkar är bra ställen att hitta intressant graffiti. Det är ju inte så svårt att hitta dålig graffiti, den finns ju överallt, men den bättre finns i princip alltid på undangömda platser (antagligen för att det krävs mer tid att göra dessa). Fabriksområden brukar vara fulla av mer intressanta målningar, antagligen för att det både är undangömt samt att alla arbetare går hem på kvällen och stora områden ligger helt öde resten av dygnet.

Här är en schysst graffitiboxare som jag såg vid Nacka naturreservat. Hade den uppe i mitt album tidigare, men eftersom ingen kommenterade bilden utan istället bara gav uttryck för hur hemskt det var att dessa talangfulla ungdomar inte jobbade som designers istället så tog jag ned den.
 

Bilagor

  • graffiti-boxer_mg_3218.jpg
    graffiti-boxer_mg_3218.jpg
    91.6 KB · Visningar: 198
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.