Annons

Letar efter bra videoredigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillar Adobe Premiere Pro, av de program jag testat upplever jag att tröskeln för att komma igång är förvånansvärt låg med Premiere.

Resolve är otroligt kraftfullt och bättre (eller fler i alla fall) funktioner för färghantering men jag upplevde resten av gränssnittet som ganska rörigt.

OpenShot tycker jag verkar spännande som gratisalternativ. Har dock inte provat själv men av det jag sett verkar det vettigt.

Ingen nämner gratisprogram som Shotcut och Openshot, är de inte användbara?
Jag har tittat lite på dem och de är absolut användbara. För egen del valde jag dock KDEnlive (se även inlägg #3 ovan) som också är fri programvara (FOSS) och har avancerade funktioner. Jag har inte kommit på någon funktion som jag saknar i KDEnlive, men har inte heller gjort någon grundlig test eller använt den för riktigt avancerade projekt. De första åren var det väl lite si och så med stabiliteten, men programmet har blivit mycket stabilare under de senaste fem åren eller så. Rekommenderas.

Det finns två versioner av Resolve, en som är gratis och saknar vissa funktioner och en som kostar pengar.

Inte ens betalversionen är särskilt dyr med tanke på att den förmodligen inkluderar alla framtida versioner. Det har i vart fall varit på det hitills. Gratisversione har dock fler funktioner än vad de flesta står ut med att lära sig eller hålla i minnet om man inte arbetar med programmet dagligen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar