IkeSchimmel
Avslutat medlemskap
Hej alla, jag letar efter bra videoredigeringsprogram. Kan någon rekommendera några bra namn på videoredigeringsprogram som du gillar mest?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Testat Davinci Resolve?
Det finns två versioner av Resolve, en som är gratis och saknar vissa funktioner och en som kostar pengar.Nej, jag hade inte provat den här programvaran tidigare. Jag har hört talas om det och det är väldigt dyrt. Jag letar efter lätt mjukvara och om det är betalt spelar ingen roll.
Lightversionen är gratis. Och det är verkligen inte någon lightversion (snarare supermegaheavy) jämfört med alla andra gratisversioner som finns till andra program och även jämfört med andra program som kostar 500-2000 kr.Nej, jag hade inte provat den här programvaran tidigare. Jag har hört talas om det och det är väldigt dyrt. Jag letar efter lätt mjukvara och om det är betalt spelar ingen roll.
Startkostnaden blir dock hög om man inte redan har Mac, medan flera andra alternativ finns både till Mac och "PC".Final cut pro är suveränt
Luma Fusion går bra att köra på en Mac med M1 processor. Bara att installera och köra.Prova Resolve i gratisversionen. Det som skiljer mot studio är att det inte går att exportera med upplösning över 4k, samt några mer avancerade funktioner. Lite tröskel med noder isället för lager (lägger man dem i serie så funkar de som justeringslager), men de vanliga klippfunktionerna är som i alla andra program. Redigert i den fria versionen och numer i studioversionen, licensen följer med en del BlackMagic produkter tex redigeringskonsoler för omkring 3000 kr, kostar annars runt 3000 . LumaFusion är en enkel app för Ipad som jag troligen skulle klara mig bra med om den fanns för dator. När jag körde linux redigerade jag i Blenders (3d modellering/animering) exportmodul som var stabilare än allt annat open source jag provade.
Resolve gratisversionen stöder både export av H265 samt hårdvaruacceleration. Har precis testat på min M1 Mac.Övriga begränsningar med gratis-Resolve som kan vara värt att nämna är att det inte hanterar filformat h265 samt går saktare… jag tror studioversionen lägger över arbetet på grafikkortet. Eller nåt. Men suveränt program.
Få gratisprogram kan tävla mot Resolve.
Vill du sedan ta del av den kompletta Resolve Studio vilken kräver licens kan man köpa en ”begagnad” sådan för ca halva nypriset.
Antingen som serienummer för två samtidiga installationer eller som USB-dongel som du kan flytta med dig bäst du vill.
De har hittills varit eviga licenser även om det inte är garanterat men BM har sagt publikt att man inte har planer på att ändra det.
Nu för tiden ger även serienummer tillgång till deras posteffekt-program Fusion Studio.
Jag har en USB-nyckelöver om du skulle vara intresserad av att köpa en.
Ingen nämner gratisprogram som Shotcut och Openshot, är de inte användbara?
/Gunnar