Annons

Letar du stativfäste till Canon 70-220/4L 300/4L

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Stativfäste till Canon 400/5.6L, 300/4L och 70-200/4L kostar 1500 kr. Finns det billigare att köpa?

Funderar annars på att låta tillverka ett, har bra kontakter. Finns det någon mer intresserad? Det är bara att hänga på. Kommentera gärna vad som är rimligt pris och om det är något som jag bör tänka på som inte finns på det ordinarie fästet.
Vet inte pris än men det bör bli avsevärt billigare än 1500 och naturligtvis ännu mer om det blir fler fästen.

Jan

Tripod mount ring A(B) för EF 200/2.8L II är samma som tripod mount ring A(W) för EF 70-200/4L etc fast svart istället för vit. Den är iaf något billigare än den vita på B&H.

Men jag har också hört talas om ett Sigma-fäste som skall vara billigare men går att anpassa för Canon objektiven.

När ni ändå är på gång med att starta en tillverkning, varför inte ha lite olika dimensioner?

Jag söker efter stativfäste B som passar till Canon EF 100/2.8 USM.

Vad är rimligt att betala? England 49 pund cirka 700 kr + frakt begagnat.

Jag hade tänkt att göra mitt lite bredare än orginalet. Stativfoten blir lite större, annars i stort sett samma. Material blir verktygsaluminium så det bli lätt och starkt går att göra gängor i.

Har någon en kommentar om vettigt pris.

"När ni ändå är på gång med att starta en tillverkning, varför inte ha lite olika dimensioner?"

Har inte tänkt att göra detta till nån större grej men behöver själv och vile höra om andra är intresserade. Att köra upp några till är inget problem när maskinen ändå går.

Jan

Jag har idag ett stativfäste A (svart) för mitt EF 200/2.8 Mk I.

Någon som kan bekräfta om det även passar till EF 300/4 (utan IS)?

Jag har dessutom försökt hitta någon Canon-sida där man på ett snabbt sätt kan se vilka produkter som passar ihop till vilka (i EOS-systemet) - utan att lyckas.

Någon som har någon bra länk?

FouFoto skrev:
Jag har dessutom försökt hitta någon Canon-sida där man på ett snabbt sätt kan se vilka produkter som passar ihop till vilka (i EOS-systemet) - utan att lyckas.

Någon som har någon bra länk?

EF Lens Work III ;)

Hmm. jag har nog en PDF-tjofräs över systemet någonstans..

andgi skrev:
Tripod mount ring A(B) för EF 200/2.8L II är samma som tripod mount ring A(W) för EF 70-200/4L etc fast svart istället för vit.

Enligt mail från Canon support:

-----------------------------------------
Hej ,

Stativfäste A svart passar ej till EF 300 / 4 .

Till den optiken passar stativfäste A vit.

Mvh

Canon Support

FouFoto skrev:
Enligt mail från Canon support:

Hej ,

Stativfäste A svart passar ej till EF 300 / 4 .

Till den optiken passar stativfäste A vit.

Mvh

Canon Support

OK, är det något annat än färgen som skiljer??
verkar dumt annars att säga att färgen inte passar :)

Per Crona skrev:
OK, är det något annat än färgen som skiljer??
verkar dumt annars att säga att färgen inte passar :)

Såvitt jag vet så är det bara färgen som skiljer. Det här har varit uppe i tidigare trådar och jag har för mig att det finns utlåtande från folk som har haft båda i någon av dem. Om någon i Göteborg vill prova stativfäste A (svart) på sin 70-200/4 eller 300/4 så kan det nog ordnas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar