ANNONS
Annons

Less! hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur stor har du gjort den?

Om den är över 600 pixlar i längsta dimensionen skalas den om automagiskt av fotosidan med långtifrån optimalt resultat.

Är den över 600 pixlar men under 700 pixlar får du inte heller upp någon förstoralänk där du kan se ditt oförstörda original.

Så, ladda upp bilder som är mindre än 601 pixlar i längsta dimensionen, om det inte är så att de absolut måste vara större för att de skall gå fram. Ladda i så fall upp dem större än 700 pixlar.

Du har nog komprimerat den lite hårt... den är bara 24Kb. Då blir inte kvalitén bättre.

Om du öppnar bilden igen i PS, ser den bra ut då också eller är den komprimerad?

Bilden är: 700*634 och 180 pix/tum (det senaste spelar ingen roll på skärmen om jag förstått det rätt)

När jag öppnar bilden oredigerad i explorer så ser den likadan ut som i PS. Öppnar jag den redigerade bilden i explorer så ser den lika kass ut som på Fotosidan.

Bilden som jag laddat upp på fs ser bra ut i PS.

Du måste göra nåt när du sparar den... Ta den bra bilden, tryck "spara som" då fåt du väl välja hur mycket du ska komprimera den?!

Prövat spara den i 500*??? och några andra storlekar, blir ändå ingen skillnad. Jag fattar det inte, lite synd eftersom jag gillade bilden men vill veta vad andra tycker.

Om du laddar upp bilden med 500 pixlar som längsta dimension gör fotosidan inget alls åt bilden. Den som visas är den du laddade upp.

Det kan fortfarande synas skillnad mellan Photoshop och Internet Explorer, men endast i hur färger presenteras. Det beror på att Internet Explorer inte hanterar färgprofiler. Men det var ju inte det du hade problem med, utan komprimeringsartefakter och oskärpa.

Konvertera bilden till sRGB. Välj sedan Spara för webben. Det du ser i den rutan är det du sen kommer att se i Internet Explorer. Såvida du inte laddar upp bilden för stor till fotosidan förstås.

Nix, använder sparas som och väljer oftast kvalite 9-10 (12).

Prövade sparas för webben nu men med samma resultat. Ställde in maximum kvalite oxå.

Ska pröva sRGB få se....

Senast ändrad:
Var tittar du på bilden? Från din hårddisk eller efter uppladdning? Hur ser den ut i Spara för webben?

Konverterad till sRGB ser den exakt likadan ut i "spara för webben" som den jag laddat upp på fs.

Öppnade orginalfilen och mixtrade lite med den (oskärpa,mjukt ljus och suddade bort lite så humlan o lite av rosen skulle bli skarpa). Sparar den sedan med högsta kvalite. Öppnar den i explorer från min hårddisk med dåligt resultat.

Oredigerad ser bilden bra ut när jag öppnar den i explorer från disken.

Slutsats: Någonting i redigeringen gör att explorer inte vill visa den korrekt.

Suttit och pillat lite i PS nu och kommit fram till att gaussisk oskärpa troligen är boven. Bilden ser bra ut i "sparas för webben" ända tills jag lägger på gaussisk oskärpa.

Någon som har en ide varför detta inträffar?

Ps Tack för att ni orkar hjälpa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar