Annons

lensbaby

Produkter
(logga in för att koppla)

eskov

Medlem
Min Canon 30 mäter fel med Lensbaby ca -3 steg. Har kontrollerat med en lös spotmätare och en annan kamera. Kameran mäter korrekt med mina riktiga objektiv. Har någon annan märkt något dyligt?

Du har väl bländarinställningen på 0 när du fotar med lensbabyn? Jag gjorde själv det felet i början att jag ställde in bländaren på det värde som babyns lösa bländare motsvarade och då blev det tokfel.

Jag har kört i P-läge och då visas bländare 0, om jag inte minns fel (är på jobbet och kan inte kolla).

Jag ville testa vändia och tog först en rulle som blev OK. Men vänddia är ju lite oförutsägbart så jag tog en rulle till med ett fåtal motiv men med olika kompensationer från -2 till +2 för att se vad det gör.

Nu helt plötsligt blev alla bilderna på tok för mörka och det var då jag började jämföra med min andra kamera.

Provade även med de tre olika mätmetoder som EOS30 har och alla visade samma beteende.

Det enda som (vad jag vet) har hänt mellan den första rullen och den andra är att jag bytte batterier. Men det låter konstigt om det skulle betyda något, men man vet ju aldrig. Ska testa och byta tillbaka ikväll.

gujo skrev:
Du har väl bländarinställningen på 0 när du fotar med lensbabyn? Jag gjorde själv det felet i början att jag ställde in bländaren på det värde som babyns lösa bländare motsvarade och då blev det tokfel.

Jag kan inte själv välja bländarvärde i något läge när jag kör med babien, skall man kunna det? Den visar 00 i alla lägen. Har en 20D.

Jag har testat att köra i olika lägen, och ställer jag tiden efter ljusmätaren så brukar exponeringen bli ok, oavsett om jag kör P, Tv, Av eller M.

Arne S skrev:
Jag kan inte själv välja bländarvärde i något läge när jag kör med babien, skall man kunna det? Den visar 00 i alla lägen. Har en 20D.

Jag har testat att köra i olika lägen, och ställer jag tiden efter ljusmätaren så brukar exponeringen bli ok, oavsett om jag kör P, Tv, Av eller M.

Du har rätt så till vida att på din kamera går det inte men på dom analoga kamerorna kan man göra det och det är en analog EOS 30 som Esko har.

gujo skrev:
Du har rätt så till vida att på din kamera går det inte men på dom analoga kamerorna kan man göra det och det är en analog EOS 30 som Esko har.

Tack, då vet jag att det inte är fel på mina prylar.

/Arne

Jag har ingen lensbaby men har tagit hundratals bilder med egna byggen. Med min EOS3 så ställer jag kameran i M-läget, mäter ljuset med optiken rakt och håller mig till det. Om man korrigerar exponeringen samtidigt som man vrider på optiken så blir det oftast fel. Mätaren visar "fel" så fort man vrider på optiken, även om exponeringen blir korrekt. Min EOS3 visar 00 i M-läget, samma sak med EOS 300D & 5D.

En liten och kanske en fånig fråga. Vad menas egentligen med uttrycket "vänddia"? Trots alla år inom fotobranschen har jag aldrig träffat på detta uttryck varför jag nu tar chansen att försöka få klarhet i detta.

Med tack på förhand/ Gunnar

Man framkallar en diafilm så som om den vore en negativfilm. Man får intressanta färgskiftningar och andra effekter som gör att bilden ser lite "skruvad" ut.

Jag provade att exponera i kameran efter filmens ISO och sedan pressa +1 1/2 steg i framkallningen. Det kanske kan påpekas också att alla lab inte är så glada i detta då de tycker att man sabbar framkallningsvätskorna.

Du kan säkert hitta en massa exempel på bilder här på fotosidan om du söker på vänddia.

Monica:

Tack för hjälpen. Att jag inte har hört uttrycket tidigare beror på att jag och de jag jobbat tillsammans med har haft för vana att använda oss av svenska istället för att översätta till engelska. Det har liksom fungerat bäst då.

Gammal hederlig Ektachrome HS i C-22 gav ett bra resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar