Annons

Lensbaby vs Lens in a cap

Produkter
(logga in för att koppla)

s.grondahl

Medlem
Har en Nikon D40 med två objektiv - 18-55 och 55-200. Nu funderar jag på att köpa något mer "roligt" och har kollat in både lensbabies och Loreo lens in a cap.

Bör jag ge lite extra för en lensbaby, eller är lens in a cap (tillsammans med makroluppen) något att ha? Har hört både ris och ros om den sistnämnda i diskussioner om dessa två.

Lens in a cap kostar tillsammans med makroluppen ungefär 700 kr... Lensbabies skiljer ju en hel del mellan de olika sorterna. Vilken sort av dessa borde jag köpa (om lensbaby det är att föredra)?

Har dessutom ett +4-makrofilter som ju ger väldigt kort skärdedjup och "dimmiga" bilder. Är det snarlikt den effekt jag kommer få av lensbaby/lens in a cap?
 
Personligen tycker jag Lens-in-a-cap är lite för menlös, ingen tydlig karaktär utan ser mest ut bara som ett halvdåligt foto. Lensbaby å andra sidan har kanske för mycket effekt, en yta med skärpa medan kanterna blir suddiga på ett svårförklarligt sätt. Första versionen ger lite "åksjukevarning" medan den nyare som är lite bättre optisk ger en lite mer kontrollerbar oskärpa. Många gillar inte alls effekten, jag tycker den är kul om än lite svårkontrollerbar.

Svårt att ge råd, men jag tycker som sagt att Lens-in-a-cap är rätt bortkastade pengar medan Lensbaby kanske är lite för mycket effekt. Det finns säkert dom som tycker precis tvärtom. :)
 
Lens in a cap kostar tillsammans med makroluppen ungefär 700 kr.
Det verkar tämligen vansinnigt att betala så mycket för "skräp", vilket det ju är. Själva objektivet (om man ens kan kalla det för det) är ganska kul, men ger i mitt tycke inte de egenskaper man (jag i alla fall) är ute efter på en DX-kamera.
Makrolupp verkar onödigt. Ta ett vanligt förstoringsglas, så matchar du dessutom den usla kvaliteten;-)
 
Jag kan rekommendera Lensbaby Composer. Det finns även extra optik att köpa till senare om du skulle vilja, inklusive pinhole, som Loreo använder. Just till Lensbaby finns plastoptik, enkel glas, zone plate och pinhole (hålkamera).

Om du inte vill tilta optiken, som med Lensbaby, så finns även Monochrom Subjektiv. Den kommer också ha tilläggsoptik, enligt tyska Profifoto.

Subjektiv på Flickr

Lensbaby på Flickr
 
Nej som sagt, Loreo är *inte* en pinhole, den har en plastlins.
 
Tack för alla svar! Tror mig förstå att en lensbaby vore något för mig :)

Men på deras sida står följade:

In order to make a mount that physically accepts all F-mount lenses, but avoids messing up an active meter that has no way of knowing what aperture the lens is going to be at the moment of exposure, Nikon disabled the meter altogether on these lower priced models (this a relative criteria since we are talking about $2000 D100 cameras and $400 N80 cameras).

Skulle någon kunna förklara vad de menar? Det funkar, men kameran fattar inte riktigt vad som händer?
 
Ljusmätnigen fungerar ej på dom billigare kamerorna som D40,D60,D80 utan man måste ha en D200 eller bättre för att det ska funka.


Men det funkar att använda utan ljusmätning i M läget.
Man får prova sig fram till rätt slutartid.
 
Finns detta på någon svensk sida?

Nej, vad jag vet så kan man bara köpa direkt från tillverkaren. Sidan finns på engelska också, klicka på flaggan där nånstans. Köper du Subjektiv, så lär du vara först i Sverige.

Själv vill jag bara få loss optiken i min Lensbaby Composer och pilla dit optik från en förstoringsapparat, så man får riktig tilt utan fartränderna.

Det billiga alternativet är att göra en egen. Risken finns också att du får bättre bildkvalite än med en Lensbaby. Exempel från min hemmagjorda: Bild1, Bild2, Bild 3.
 
1. Förstoringsoptik 75mm (helst inte under det, kan bli svårt/omöjligt med fokus på oändligt).
2. Bälgmaterial (svart sopsäck funkar tills man hittar nåt permanent, ska vara ljustätt och flexibelt).
3. Skyddslock till din kamera som bajonett (kapa ett hål i det, fäst "bälgen" i locket).

Begagnad optik kan man få för ett par hundra om inte gratis. Den jag har heter Meopta Belar 4.5/75. De flesta jag hjälpt tidigare har gett upp när allting inte har varit färdigt och bekvämt. Se det som en utmaning =)
 
Den blir mindre eftersom hålet i kameran brukar vara mindre, locket lägger sig lite över kamerans hål. Klipp hellre ut för lite först, än för mycket. Du ska ha tillräckligt med yta för lim också. Optiken kan man fästa i bälgmaterialet med en liten plastklamma, finns t.ex. på Clas Ohlsson.
 
Man kan givetvis testa sin optik innan man börjar konstruera nåt. Håll det framför kameran och spegeln och titta bort mot horisonten i bra ljus. Flytta det framåt/bakåt tills du ser att du får fokus på nåt väldigt långt bort. Optik som bara fokuserar på nära håll är helt meningslöst att gå vidare med.
 
Tack, Sara.

Själva bygget behöver inte bli snyggt. En av de första hemmagjorda jag sett hette "Plungercam" av antingen Keith Carter eller Mark Tucker, båda är kända för sina tiltade Hasselbladsbilder. Det var en bladare med nån optik och gummit från en toarensare. Begreppet "plungercam" har blivit synonymt med ett hemmabygge oavsett vad man använt som bälg.

Det minsta man kan göra är att hålla ett objektiv framför kameran, löst alltså, och titta igenom sökaren medan man vrider optiken lite. Då får man ett litet smakprov av hur det kan bli och man kanske får energi att ta tag i det =)
 
Nu har jag byggt två stycken, se bild.

Den ena av ett zeiss novar-anastigmat 10,5cm 1:6,3, ett kamerahuslock samt en styrväxel damask. - Lite lång brännvidd och lite ljussvag optik, men lösningen håller bra, var hyfsat enkel och väger nästan ingenting. Optiken kommer ursprungligen från en 6x9-bälgkamera som jag monterade isär.

Det andra är ett Mamiya-Sekor 55mm 1:2,8 N, instoppad i ett gammalt kamerafodral, som i sin tur är fasttejpat i ett syltlock som jag limmat och tejpat ihop med bajonetten från ett gammalt trasigt objektiv - Den här brännvidden tycker jag bättre om och den är både ljusstarkare och skarpare än den andra optiken, men jag skulle inte våga hänga kameran över axeln med den här på eftersom den sitter lite rangligt och jag är mer rädd om optiken (Hade jag inte varit det hade jag väl gjort något likt detta http://www.flickr.com/photos/mtreinik/2476910208/in/set-72157604970037439/ )

Har tagit lite testbilder och håller på att lära mig tekniken men inte använt byggena "på riktigt" än.
 

Bilagor

  • plunger.jpg
    plunger.jpg
    94.1 KB · Visningar: 1,638
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.