Annons

Leitz Focomat IIa

Produkter
(logga in för att koppla)
Sluta skoja.. ;-)

"Är den något att ha..."

Litet avundsjuk,
får jag i alla fall önska dig lycka till.. :)

Mvh Bengan

Det låter ju bra. Magnus - har du egna erfarenheter av apparaten?

Vi gav 3000 för den i mycket bra skick. Men då följde även ett stort ljusbord samt fyra kartonger mörkrumsutrustning med på köpet.

Bästa,
F.

För inte länge sedan var begagnatpriset 10 000.

Maskinen har autofokus och möjlighet till snabb växling mellan objektiven.

Apparaten såldes under många år och det är möjligt att byta huvudet mot färghuvuden. C:et står för color och innebär att det finns en filterlåda för färgfilter.

Jag använder själv två sådana och de är lättarbetade och proffsiga.

Tack för din hjälp. Ska göra rent och använda apparaten för första gången snart. Undrar därför om du vet om det bara är att skruva av objektiven (med tanke på autofokusen) för rengörning?

Bästa,
F.

Skott skrev:
Tack för din hjälp. Ska göra rent och använda apparaten för första gången snart. Undrar därför om du vet om det bara är att skruva av objektiven (med tanke på autofokusen) för rengörning?

Bästa,
F.

Ja, det går att ta av. Du måste ändå antagligen ställa autofokusen efter höjden på din avmaskningsram.

Det är inte ovanligt med autofokus på proffsmaskiner. Jag och min pappa har två Durst A600, två Leitz Focomat IIc och en Leitz Focomat V35, alla med autofokus.

Ja på 900 Laborator.
Jag tror att det fanns en 800 eller 850 Laborator som också har detta.

Sedan finns det på varianter av 1200an, Det finns tom ngn variant med motor som ställer skärpan automatiskt på ngt sätt samtidigt som den har ngn slags färganalysator.

Med Magnus A600 så blev det en modell till.

Har ni ngn servicemanual till era A600?
Anledningen till att jag frågar är att jag inte tycker att den första centimetern påverkar någonting på bildens skärpa. Och detta trots att min avmaskningsram är ganska klumpig, nästan 2cm tjock.

Min apparat har VLS500 multigradehuvudet, kan det råka vara så att du vet hur det fungerar till fullo?
Det finns en spak jag inte vet vad den är till för.

Hmmm....

Sökte på Google (vilket jag kanske borde gjortinann jag ställde frågan) och såg att nog mer skiljer på dem:

http://blogs.salon.com/0004217/2005/01/04.html

Min IIa Color är alltså från 1950-56. Linserna verkar också skilja sig åt. På min sitter en Emar 5/3.5 och en Focotar 9.5/4.5 medan det på IIc sitter två Focotar 6/4.5 och 9.5/4.5.

/ F.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar