Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leicakopior renovering

Produkter
(logga in för att koppla)
ROYSAN skrev:
Här är en till salu: http://www.tradera.com/auction/Foto__Kameror___Optik/aid_24192100
Tradera autkion med en fin bild dom visar vad vi talar om i detta forum.
1200 kronor är väl OK, jag tycker de är snygga och gedigna.
Roligt att ha, men kanske de kräver att man kan meka lite om man skall ha den i toppskick och fotografera med.

Nja...
visst e det litet kul med "Leica-gravyren" ;)
men...1200:-
Eller?

Men vad gäller funktion, så brukar dom funka!
Det här är en T34!! ;)

Jag har betalet 200-300:- för mina vanliga FED...
/B

Ps.
Kanske sagt det redan, men en av dom är laddad med en rulle FP4 ?

Vist är dom snygga?
http://www.cameramate.com/index.php?cPath=32
Men det msåte vara en del fantasi bakom ändå.

Frågan är om de inte tar kromade och polerer fram mässingen, om de har oxiderat, det verkar faktiskt vara väldigt tunn krom som lätt blir sliten. Dvs på originalen (kopiorna) från Ryssland. Eller målar dem svarta och eller kobinationer därav.
Verkar vara en hel industri som sitter o polerar o målar fram nya fantastiska modeller....

Här är ju priserna i Euro och det handlar om 1000 - 2000 kronor.

Vad är en T34 Bengt ????

Jag trodde det bara fanns FED eller ZORKI 1 eller 2.

Är det någon som vet hur regaget under tidsomställaren funkar på en ZORKI C?
Unde tids knappen finns en kran som kan ställa in tiden för blixtsync mellan 0 och 25 mSekunder.

Varför??? Var det något som krävdes vid lampblixtar?

Medan jag hade isär min ZORKI C provade jag genom att köra blixt och titta genom slutarten, då ser man om blixten belyser under hela exponeringen.

Tiden skulle då står på 1/25 sekund och fördröjningen på c:a 3 mSekunder.

Ja har inte hittat någon manual som besriver detta reglage som fins på en del sådana kameror.

Nu har jag provat ZORKI C och LeicaII kopian jag har.
ZORKI C blev helt 100% funkar nu skitbra, även med blixt.
Bilderna en vanlig positiv film blev helt OK både till skärpa och exponering.
Jag funderar nu på att sälja den. Helrenoverad och rengjord smord och testad, det är vad jga tycker är roligt emd dessa kameror, men man kan ju inte spara allt.....
Lecia kopian som jag har med Leica text, på skall vara kvar, men den funkade inte riktigt så bara att rycka isär och justera en gång till.
Den gör som någon annan sade här på forumet, exponerar halva bilder.
Det måste vara ridåerna som går fel.

ROYSAN skrev:
Är det någon som vet hur regaget under tidsomställaren funkar på en ZORKI C?
Unde tids knappen finns en kran som kan ställa in tiden för blixtsync mellan 0 och 25 mSekunder.

Varför??? Var det något som krävdes vid lampblixtar?

Som jag har förstått finns uppgifter på blixtlampsförpackningen för hur lång tid i msekunder det tar för magnesiumet i lampan att uppnå sin "topp" under brinntiden, dvs. då lampan alstrar mest ljus. Tanken är att lampan antänds dessa msekunder innan slutaren öppnas så att den alstrar mest ljus när slutaren är helt öppnad. Använder man elektronblixt bör denna synkronisering ställas på 0.

/Christopher

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar