ANNONS
Annons

Leicafotografer, Tips önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Ni hart väl sett den nya Contaxen? Att Contax satsar på en analog M-konkurrent kan ju verka märkligt, men det finns nog en digital variant bakom hörnet.

Serviceaspekten är en viktig fråga som någon nämde. Att serva ett Leicaobjektiv är orimligt dyrt genom Leica. Man får låta hemförsäkringen betala eller hitta en liten billig verkstad.

Men att renovera M-hus så att de blir som nya är inte så dyrt och säkert ett medvetet sätt av leica att hålla kvar kunderna och locka nya unga.

Att kombinera ett renoverat hus med nya eller ganska nya Voigtländerobjektiv är nog den tryggaste kombinationen rent ekonomiskt. Låg värdeminskning och liten reparationsrisk. Tappar man prylarna är det en annan sak och då täcker ju ändå försäkringen.

CL och CLE är för all del förnuftigt ekonomiskt, men man förlorar ju den riktiga magiska leicakänslan.

Självklart siktar dom japanska kameratillverkarna in sig på den digitala marknaden. Kyocera tog över Contax för varumärkets skull. Det står ju för genuin kvalitet - läs tysk kvalität. Tillsammans med Zeiss optik är det en givande vinnare. Och varför inte i ett snyggt digitalt paket. Panasonic har ju redan visat vägen tillsammans med sina nya partner, Leica. När dom har klämt in ytterligare ett par tusen pixlar på sitt CMOS så kanske jag själv köper en Digital-Leica.

Shogun
 
Den verkar inte vara så dum. (Ikonen alltså). Hoppas den överlever. Det är ju Hasselblad som är distributör för den. Ladda ner brochyren från deras sajt så får du se fina göteborgsbilder av en inte helt okänd bladarfotograf.

Undrar vad en Cosina/Zeiss Planar 50/2 skulle kosta? Hmmm...

Citat från Zeiss Ikons hemsida, under FAQ:

Q: Are Carl Zeiss T* ZM-mount lenses better than other M bayonet lenses on the market?

A: Yes, we are pretty sure.

Lite kaxigt...

/m
 
Shogun skrev:
Långt in på 60-talet var Leican det givna valet för nyhetsfotografer. Sen kom den första SLR-kameran, som bröt tystnaden. Leicans tystnad! Istället blev det ett fasligt slamrande på presskonferenserna och Leicans diskreta och tysta charm kunde inte längre göra sig gällande i den nya konkurrensen. Själv drogs jag med i SLR-hysterin och kompletterade min Leica M3 med ett Visoflex spegelhus. Skaffade också ett rejält teleobjektiv, något som en en vanlig range finder inte tillåter. Det var ett 400mm Novoflex med skärpekontrollen i ett pistolgrepp. Kände mig mycket proffsig och tuff med mitt nya "vapen". När Leica i sinom tid släppte sin egen första spegelreflex så hade tiden redan gått om dom. Nikon hade tagit över ledningen inom proffsmarknaden.

Idag är väl dom gamla Leicorna mest värdefulla samlarobjekt. Och japanska uppköpare åker runt i världen och erbjuder överpriser. Dom nyare Leicorna är man dock ointresserade av. Kamerorna måste vara tillverkade innan Leica blev ett kommersiellt aktiebolag, som främst drivs av rent profitintresse med mindre perfekt montering i låglönelandet Portugal.

Shogun

Har inte haft några kvalitetsproblem. På mina prylar står det Made in Germany och fabriken ligger så vitt jag vet fortfarande i Solms. Jag föredrar personligen Leican, dels för att mätsökarkameran passar mitt sätt att fotografera, dels för att den funkar utan batterier även när det är 30-grader kallt, dels för att jag gillar optiken och slutligen så gillar jag det manuella arbetssättet. Har även Canon SLR och DSLR samt Hasselblad och har tidigare även plåtat med Nikon i flera år, trots detta så trivs jag personligen bäst med Leican. Min övertygelse är att var och en tar bäst bilder med den utrustning som han själv trivs med. Därför är dessa a vs b diskussioner ganska meningslösa. Om alla vi som gillar Leica gör det för att vi skulle vara offer för någon slags myt och tydligen inte förstå bättre så snälla, låt oss leva vidare i den villfarelsen.
 
Intressant Leicadiskussion...

Läste: "Min övertygelse är att var och en tar bäst bilder med den utrustning som han själv trivs med"

Så tror jag också att det är...

Det ligger ju en del psykologi även i detta! ;-)

Utrustning man gillar, (och som man kan till 100%), funkar då ofta bäst! :)
 
alf109 skrev:
Har inte haft några kvalitetsproblem. På mina prylar står det Made in Germany och fabriken ligger så vitt jag vet fortfarande i Solms. Jag föredrar personligen Leican, dels för att mätsökarkameran passar mitt sätt att fotografera, dels för att den funkar utan batterier även när det är 30-grader kallt, dels för att jag gillar optiken och slutligen så gillar jag det manuella arbetssättet. Har även Canon SLR och DSLR samt Hasselblad och har tidigare även plåtat med Nikon i flera år, trots detta så trivs jag personligen bäst med Leican. Min övertygelse är att var och en tar bäst bilder med den utrustning som han själv trivs med. Därför är dessa a vs b diskussioner ganska meningslösa. Om alla vi som gillar Leica gör det för att vi skulle vara offer för någon slags myt och tydligen inte förstå bättre så snälla, låt oss leva vidare i den villfarelsen.

Visst är Leicans delar fortfarande tillverkade i Solms, men den MONTERAS i Portugal! Var glad att du inte har haft några problem, Alf. Min senaste M6:a började krångla på ett mycket tidigt stadium. Och reparatören här i Stockholm blev mycket upprörd när han öppnade kameran. För första gången såg han plastdelar i en Leica! Dessutom var en fjäder tillverkad av undermålig metall. Tydligen var min M6:a en av dom första sedan Leica blev aktiebolag. Som du vet styrs dessa bolag av aktieägare som kräver utdelning på sitt satsade kapital. Därmed tvingas man till besparingar i tillverkningsprocessen. Tidigare drevs Leica som ett familjeföretag där man satte just kvaliteten högst på sin dagordning. Profiten kom i andra hand!

Jag har under åren haft många olika Leicor, men inte förrän min nya M6:a stötte jag på mekaniska problem. Och jag tycker inte alls att det är meningslöst att diskutera dessa saker i ett forum om Leica-kameror!

Shogun
 
Shogun skrev:
Visst är Leicans delar fortfarande tillverkade i Solms, men den MONTERAS i Portugal! Var glad att du inte har haft några problem, Alf.

1973 öppnade fabriken i Vila Nova de Famalicão, Portugal, 1988 flyttade de till den nya fabriken i Solms. Det kan säkert vara så att någon årsmodell var bristfälligt tillverkad och att man provade billigare material, det händer nog alla produkter tyvärr. Men vem som sätter ihop produkterna är väl egentligen ganska ointressant, det viktiga är ju trots allt kvalitetskontrollen.

Om en Nikon eller Canon går sönder är det ingen som tycker att det är konstigt, men om en Leica gått sönder, då är automatiskt märket kass, lite lustigt eller hur?

Jag har aldrig försökt hävda att en Leica inte kan gå sönder, men jag upplever personligen kvaliteten som mycket hög jämfört med andra kameror jag har och har haft.

Om du anser att aktiebolag är en garanti för undermåliga produkter, då kan det inte finnas mycket du kan köpa.
Så vitt jag förstår drivs företag i allmänhet i vinstsyfte oavsett bolagsform, ytterst få företag torde drivas ideellt, det krävs ju trots allt pengar.

Slutligen, det jag menar med meningslösa diskussioner är att de i väldigt hög grad bygger på tyckande och sällan är särskilt sakliga.

Ps. Om du köper en ny MP får du 5 års garanti.
 
alf109 skrev:
Shogun skrev:
Visst är Leicans delar fortfarande tillverkade i Solms, men den MONTERAS i Portugal! Var glad att du inte har haft några problem, Alf.

1973 öppnade fabriken i Vila Nova de Famalicão, Portugal, 1988 flyttade de till den nya fabriken i Solms. Det kan säkert vara så att någon årsmodell var bristfälligt tillverkad och att man provade billigare material, det händer nog alla produkter tyvärr. Men vem som sätter ihop produkterna är väl egentligen ganska ointressant, det viktiga är ju trots allt kvalitetskontrollen.

Om en Nikon eller Canon går sönder är det ingen som tycker att det är konstigt, men om en Leica gått sönder, då är automatiskt märket kass, lite lustigt eller hur?

Jag har aldrig försökt hävda att en Leica inte kan gå sönder, men jag upplever personligen kvaliteten som mycket hög jämfört med andra kameror jag har och har haft.

Om du anser att aktiebolag är en garanti för undermåliga produkter, då kan det inte finnas mycket du kan köpa.
Så vitt jag förstår drivs företag i allmänhet i vinstsyfte oavsett bolagsform, ytterst få företag torde drivas ideellt, det krävs ju trots allt pengar.

Slutligen, det jag menar med meningslösa diskussioner är att de i väldigt hög grad bygger på tyckande och sällan är särskilt sakliga.

Ps. Om du köper en ny MP får du 5 års garanti.

Alf,

För flera år sen, 1998, hade vi en mycket hetsk debatt i det här ämnet på den internationella LUG-listan. Och då fick även dom mest fanatiska Leicafundamentalisterna ge sig! Kameratillverkaren själv erkände att man hade tvingats "effektivisera" tillverkningsprocessen med vissa defekter som följd. Men man tillade att kvalitestskontrollen skulle förbättras.

Beträffande tillverkning utan vinst kan jag bara peka på bilen Rolls-Royce. Tror du att den tillverkas med vinst? Icke, sa Nicke! Det är vinsterna från deras flygmotorer som finansierar den nästan ofelbara bilen.

Den stora olyckan för Leicas kameratillverkning var när bolaget bytte ägare och delades upp i tre fristående företag. Kameradivisionen, som aldrig hade gått med vinst tvingades plötsligt klara sig på egen hand utan vinster från företagets övriga verkligt lönsamma enheter. Nåja, under dom senaste fem åren har faktiskt Leica Camera AG gått med vinst enligt bokslutet. Och det lovar ju gott, eller hur?

För saklighetens skull vill jag också berätta för dig att Leicaproduktionen nere i Portugal fortfarande pågår för fullt. Bland annat tillverkar man M7:an.

Avslutningsvis vill jag bara instämma med Bengt Björkbom om att "Leican är jättebra å ta bilder med!"

Shogun
 
Shogun skrev:

Beträffande tillverkning utan vinst kan jag bara peka på bilen Rolls-Royce. Tror du att den tillverkas med vinst? Icke, sa Nicke! Det är vinsterna från deras flygmotorer som finansierar den nästan ofelbara bilen.

vad jag vet så finns det ingen koppling mellan bilarna och flygmotorerna idag. Det är BMW som ligger bakom bilarna.

Men viktigare är att Rolls-Royce mest är en myt. I den utsträckning de håller bättre så beror de på att de används försiktigt. Ska du ha en kvalitetsbil ska du köpa Toyota/Lexus.

Tänker man efter lite så inser man att den enda långsiktigt hållbara vägen är att satsa på kvalitet. Missnöjda kunder vill ha billigare produkter eller lämnar märket.

Mercedes tappar många kunder eftersom de tappat i kvalitetm, att åtgärda detta står högst upp på listan. leica och mercedes är båda kommersiella företag med krävande kunder.

Diskussionen om Leicas kvalitet blir lätt löjlig. Det går inte att göra ofelbara kameror, särskilt om de ska vara mekaniska. Det har funnits vissa rejäla blunders som tidiga R4:eek:r och en del R3:eek:r. Problem med M-kamerorna verkar vara rätt små egentligen.
 
Japp du har rätt så här står det på RR sidan:

Rolls-Royce Motor Cars launched the new Phantom in January 2003, representing the culmination of four years of concentrated effort. For not only was the Phantom all-new, but so too were the headquarters and, indeed, the company that developed them both.

The story of the brand goes back 100 years and its name has been inextricably linked with that of Bentley Motors since the 1930s. But the greatest change in its long and illustrious history took place towards the end of the last millennium.


The company had been owned by British defence group Vickers plc since 1980, and was sold to the highest bidder – Volkswagen – in 1998. The German car maker took control of Bentley and the factory in Crewe, Cheshire but the rights to the famous Rolls-Royce name and iconic Spirit of Ecstasy symbol were retained by aero engine manufacturer Rolls-Royce plc.


These rights were then granted to BMW: it was a fitting move as the two companies have long collaborated on aero engine projects. While a new production facility and, of course, the entirely new Phantom were developed by the newly formed Project Rolls-Royce (later Rolls-Royce Motor Cars), it was agreed that Volkswagen would continue to build cars wearing the Spirit of Ecstasy at Crewe until the end of 2002. The next four years would be busy…


The site chosen for the new company’s headquarters – Goodwood in West Sussex England – not only has all the qualities needed for an important new production facility, but also historic connections: one of the founding fathers of the company, Sir Henry Royce, lived nearby for much of his life.


Royce’s influence played an important part in the development of the Phantom, too. Sir Henry once famously said: “Strive for perfection in everything you do. Take the best that exists and make it better. When it does not exist, design it.”


It was a maxim taken to heart by the team behind the new
Rolls-Royce Phantom and a guiding thought for all they deliver.
 
orkar inte läsa hela texen...

Jag har för mig att det var så att VW trodde att de köpt Rolls också men i själva verket hade de köpt fabriken men inte varumärket. En ren miss.
 
Shogun skrev:
Alf,

För flera år sen, 1998, hade vi en mycket hetsk debatt i det här ämnet på den internationella LUG-listan. Och då fick även dom mest fanatiska Leicafundamentalisterna ge sig! Kameratillverkaren själv erkände att man hade tvingats "effektivisera" tillverkningsprocessen med vissa defekter som följd. Men man tillade att kvalitestskontrollen skulle förbättras.

Vi får väl hoppas att dom efterlevt sina åtaganden då. Jag vidhåller att var och en förmodligen tar bäst bilder med den utrustning som han/hon trivs med. Och går man ut och letar kan man säkert hitta någon som har haft en kamera som gått sönder oavsett märke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.