Har nyligen köpt just X2 av samma anledning. Ville ha en kamera som alltid kunde följa med utan att kompromissa på bildkvalitet.
Jämför jag med min Nikon D7000 som är kameran som numera inte plockas fram alls är bilderna minst lika bra och ofta bättre. Det kanske är ytterst subjektivt men det känns som om Leicans RAW-filer tål mer efterbehandling än Nikon och dessutom har en lite behagligare färgåtergivning.
De negativa aspekterna jämfört med DSLR är främst autofokus. Den är långsam, riktigt långsam. Om den var ännu långsammare i X1 så måste den varit obrukbar. Hastigheten när det gäller bild till bild är också långsam (känns som om man skulle hinna mata fram film på en analog snabbare). Finns dock en serietagningsfunktion men efter avslutat serie låser kameran ett par seklunder för att skriva till kortet. Har du en dragning åt att chimpa mycket är skärmen dessutom inte mycket att ha.
Men som sagt, fenomenal bildkvalitet och extremt rolig att fota med om man fotar mycket manuellt. Det hela handlar väl om vad som är viktigt för dig att ha i en kamera. Med X2 får du inget extra.
Jag rekommenderar den varmt men testa i butik för att se om den passar. Annars finns det betydligt billigare alternativ.