Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica X1

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
En trevlig kamera med optiken som främsta argument, där Leica frångått Kodaks CCD-sensor till förmån för gängse CMOS i APS-C storlek, vilket ger inneboende och framtida möjligheter till bättre prestanda vid höga ISO-värden, live view och video. Inbyggd bildstabilisering optiskt eller via sensorskift vore förstås ett trevligt addendum.

Kodaks Full Frame Transfer CCD-sensorer är dock i mångas ögon överlägsna MOS vid låga ISO-tal, vilka återfinnes i Leicas samtliga toppmodeller.

Leica X1 bygger vidare på Sigmas DP1/2 kameror med fast optik och större sensor i kategorin kompaktkameror. Undrar just om även CaNikon väljer detta spår med fast optik och större sensor i APS-C storlek för exklusiva kompaktkameror, vilka inte splittrar och konkurrerar med deras tidigare produkter i EF-S och DX formaten?

Att Samsung däremot väljer ett Micro-APS spår är rimligt, eftersom de inte har någon belastning av inkompatibel objektivpark att ta hänsyn till.

Sony har å sin sida nyligen kommenterat fenomenet Micro Four Thirds, se Sony hints at mirror-less interchangeable camera system. Rimligt kanske med tanke på att Panasonic, Sony och Samsung är mycket starka inom video.

Källkod:
• Leica S         (0.80x)  +0.64EV Handicap (KODAK KAF-37500)
• Leica M9        (1.01x)  +/- 0EV Handicap (KODAK KAF-18500)
• Leica M8        (1.33x)  -0.83EV Handicap (KODAK KAF-10500)
• Fiktiv sensor   (1.414x) -1.00EV Handicap

• Leica X1        (1.53x)  -1.2EV Handicap  (APS-C Sony? CMOS)
• Canon EF-S      (1.61x)  -1.4EV Handicap  
• Sigma Foveon X3 (1.74x)  -1.6EV Handicap
• (µ)Four Thirds  (2.00x)  -1.9EV Handicap  (Panasonic PMOS)
 

Bilagor

  • LeicaX1.gif
    LeicaX1.gif
    49.8 KB · Visningar: 2,526
Jag skulle vara extremt försiktig att använda ordet "överlägsen" när det gäller sensortekniker. "Något bättre" skulle jag kunna sträcka mig till att påstå. Exempelvis Canons 5DM2 (CMOS) är en av de bästa kameror som finns på marknaden överhuvudtaget.

En X1 skulle jag gärna äga men inte till vilket pris som helst. Blir det en femsiffrig prislapp (med god mariginal) lär inte Leica sälja många av den heller, liksom M8 som inte heller lär säljas många tusen av i Sverige.
 
En trevlig kamera med optiken som främsta argument, där Leica frångått Kodaks CCD-sensor till förmån för gängse CMOS i APS-C storlek, vilket ger inneboende och framtida möjligheter till bättre prestanda vid höga ISO-värden, live view och video. Inbyggd bildstabilisering optiskt eller via sensorskift vore förstås ett trevligt addendum.
/QUOTE]

vad betyder inneboende och framtida möjligheter till bättre prestanda vid höga iso
 
[QUOTE=
Kodaks Full Frame Transfer CCD-sensorer är dock i mångas ögon överlägsna MOS vid låga ISO-tal, vilka återfinnes i Leicas samtliga toppmodeller.

det tror sjutton det, även jämfört med interline ccd.
ljusmottagnade ytan är så mycket större.
 
vad betyder inneboende och framtida möjligheter till bättre prestanda vid höga iso

Man kan på en CMOS sensor integrera elektronik som trixar med signalen, tex. dämpa brus, AD-omvandling, innan den lämnar chipet. Det är 'hemligheten' med varför Canon lyckats så bra med dom. De första enkla CMOS sensorerna hade inga förutsättningar att konkurrera med CCD. Nu är läget ett annat.
 
Man kan på en CMOS sensor integrera elektronik som trixar med signalen, tex. dämpa brus, AD-omvandling, innan den lämnar chipet. Det är 'hemligheten' med varför Canon lyckats så bra med dom. De första enkla CMOS sensorerna hade inga förutsättningar att konkurrera med CCD. Nu är läget ett annat.

jo Mats jag kan det här med correlated double sampling osv.
så min fråga kvarstår
 
Jag måste lägga till att jag gillar Leicas två vred ovanpå denna, en för tid, en för bländare, båda med varsit A-läga. Istället för PSAM-knappen som alla andra har. Verkar himla intuitivt måste jag säga.

Kalle
 
Tores tabell begrep jag inte mycket av, kan nån förklaar vad som står där?
Att (dessa.siffror) betyder crop-faktor?/Brännvidsförlängning kan jag tänka mig att det betyder men sen?
 
Tores tabell begrep jag inte mycket av, kan nån förklaar vad som står där?
Att (dessa.siffror) betyder crop-faktor?/Brännvidsförlängning kan jag tänka mig att det betyder men sen?
"Handikappet" talar om hur mycket mer signalen måste förstärkas per pixel (vid samma antal pixlar) än med FF, vilket indikerar hur mycket mer brus man kan räkna med vid ett givet ISO-tal, förutsatt att sensorerna är någorlunda likvärdiga. Även skärpedjupet ökar med denna faktor.
 
Man kan på en CMOS sensor integrera elektronik som trixar med signalen, tex. dämpa brus, AD-omvandling, innan den lämnar chipet. Det är 'hemligheten' med varför Canon lyckats så bra med dom. De första enkla CMOS sensorerna hade inga förutsättningar att konkurrera med CCD. Nu är läget ett annat.

Jag kan inte det tekniska bak sensorer, CMOS och CCD.

Men en sak kan jag säga, och det är att 5d mk II inte har en chans mot t.ex. H3d 22. Jag jobbar med bägge kamerorna dagligen, och det är stor skillnad i bildkvalitet.

Sen vet jag inte hur det hade blivit med en CMOS i 49*36 storlek.
 
Jag måste lägga till att jag gillar Leicas två vred ovanpå denna, en för tid, en för bländare, båda med varsit A-läga. Istället för PSAM-knappen som alla andra har. Verkar himla intuitivt måste jag säga.

Kalle

Det fanns på Pentax analoga kameror, t ex MZ-5, MZ-3 och med viss modifikation MZ-S. Himla snyggt och logiskt - tidratten på huset hade ett A-läge, bländarratten på objektivet hade ett A-läge. Stod båda i A visade displayen P, ändrade man bländare till ett specifikt värde visade displayen Tv etc. Synd att de övergav det, det fungerade perfekt!
 
Jaha och?
Är det någon som har tipsat om den i den här tråden innan?
ojoj den har ju legat uppe sedan i tisdags..
Det kanske inte är alla som damsuger alla forum på nätet jämt.. Och jag ville få igång en disskution om bristerna i förhandstitten och då känns det för mig rätt att länka till sidan..
 
Rykte: Nikon släpper en egen version av Leica X1

Är det positivt, om ryktet är sant?
Större volymer på de ingående komponenterna som gör att priset hålls nere kanske?

Det unika kommer förmodligen att vara det fasta objektivet, undrar om de hamnar på samma brännvidd. Vore kul om Nikon-varianten istället fick ett ljusstarkare 27mm f/1.7, motsvarande 40mm i 135-film.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.