Annons

Leica R7 med digitalt bakstycke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Naqilja

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har nu fått tillgång till en Leica R7 som min farfar har använt väldigt lite, och jag undrar då om det finns något digitalt bakstycke för R7an? Jag har sett på lecias hemsida att det finns ett till R9, men det står inget om R7an.. Hur står det till, finns det, vad kostar det?

Nej det finns inte. Bara till R9 och det är väl inte superbra heller vad jag förstått men jag har inte testat det.

Jahapp..

Det var ju en tråkig nyhet...

Men det finns intenågon chans att det kommer tillverkas ett sådant, eller är modellen passé?

dJb skrev:
Nej det finns inte. Bara till R9 och det är väl inte superbra heller vad jag förstått men jag har inte testat det.

Nja. Det passar till R8 och R9. En R8 är inte tokdyr begagad.

R8 kom 1996, så Leica är nog rätt nöjd med att vara bakåtkompatibel 10 år. Ingen annan småbildskamera klarar detta.

Jag har testat Leica Digital Modul-R och den är okej, men inget för den som kör på höga iso.

Vilken nivå, ungefär ligger en R8a?

Hur stor skulle mellanskillnaden från en R7 --> R8 vara, och framför allt, vad kostar själva bakstycket?

Ett annat alternativ som jag har fått från farfar är att jag kan sälja den, eller objektiven (eller både och), och köpa något bra inom "kamerasegmentet" sas istället.. typ ny kamera eller objektiv eller nåt..

Naqilja skrev:
Vilken nivå, ungefär ligger en R8a?

Hur stor skulle mellanskillnaden från en R7 --> R8 vara, och framför allt, vad kostar själva bakstycket?

Jag kan inte priserna. Men jag tycker mig ha sett annonser på 6-8000 för R8. Så inte mer än någon tusenlapp emellan,

Bakstycket kostar väl 40-50 000 har jag för mig.

Ett annat alternativ som jag har fått från farfar är att jag kan sälja den, eller objektiven (eller både och), och köpa något bra inom "kamerasegmentet" sas istället.. typ ny kamera eller objektiv eller nåt..

Det är rätt många som gör så. Det finns fina kombinationer som Canon Eos Eos 5D med 35/1,4L.

Okej..

Plötsligt kändes bytet upp kanske lite overkill, med tanke på bakstycket pris.. lite för dyrt tyvärr.

Men det var värt att fråga!

Får se vad vi gör med den istället då..

Kan någon uppskatta värde på R7an använd verkligen inget i princip, max 5 rullar på åtta år, med ett 2.0/90 och ett 35/2.8 (osäker på bländare på 35mm)?

Hur mycket får man i dagens läge, ungefär?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto