Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica, Panasonic eller Sony kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har för närvarande en kompaktkamera jag är ganska missnöjd med, en Casio
XR700. Det är framförallt exponeringen som som alltför ofta överexponerar.
Ofta med lång slutartid, med oskärpa som följd. Den har svårt med ljus
motiv mot lite mörkare bakgrund och att exponera i skugga. Jag
underexponerar ofta för detta. Problemet är att exponeringskompensationen
alltid går tillbaka till noll när kameran stängs av. Det blir tidsödande att
hela tiden mickla med detta.

Hur är det med PANASONIC DMC-LF1 respektive LEICA C DARK RED respektive
SONY DSC-RX100 II; går det att behålla inställd exponeringskompensation,
även om kameran stängs av- Även om dessa kameror skulle exponera bättre, så
vill jag ha den möjligheten.

Även tacksam för andra erfarenheter av Leica C. T ex är den värd sitt pris jämförts med Panasonic LF1.
 
Casios kameror brukar ha en särskild menyflik där man ställer in vilka funktioner som ska ligga kvar i minnet efter avstängning. T.ex. exponeringskompensation. Du kan ju kolla om din modell har den funktionen. Ett annat tips är att välja centrumvägd ljusmätning istället för flerfältsmätaren. Kan lösa dina exponeringsproblem.
 
Casios kameror brukar ha en särskild menyflik där man ställer in vilka funktioner som ska ligga kvar i minnet efter avstängning. T.ex. exponeringskompensation. Du kan ju kolla om din modell har den funktionen. Ett annat tips är att välja centrumvägd ljusmätning istället för flerfältsmätaren. Kan lösa dina exponeringsproblem.

Tack för tipset. Ska kolla om det finns i menyn.
 
Jag har för närvarande en kompaktkamera jag är ganska missnöjd med, en Casio
XR700. Det är framförallt exponeringen som som alltför ofta överexponerar.
Ofta med lång slutartid, med oskärpa som följd. Den har svårt med ljus
motiv mot lite mörkare bakgrund och att exponera i skugga. Jag
underexponerar ofta för detta. Problemet är att exponeringskompensationen
alltid går tillbaka till noll när kameran stängs av. Det blir tidsödande att
hela tiden mickla med detta.

Hur är det med PANASONIC DMC-LF1 respektive LEICA C DARK RED respektive
SONY DSC-RX100 II; går det att behålla inställd exponeringskompensation,
även om kameran stängs av- Även om dessa kameror skulle exponera bättre, så
vill jag ha den möjligheten.

Även tacksam för andra erfarenheter av Leica C. T ex är den värd sitt pris jämförts med Panasonic LF1.

Leica C och Panasonic LF1 är exakt samma kameror rent funktionsmässigt, även ifråga om bildkvalitet. Det enda som skiljer är att Leica finns i andra färgkombinationer som kan upplevas lite lyxigare, och att Leica kostar betydligt mer. Med andra ord är väl inte Leican direkt prisvärd. Det är däremot Panasonics kamera. Båda behåller exponeringskompensationen i minnet men ger oftast lagom ljusa bilder utan kompensation. Samma sak med Sony RX100 II. Den sistnämnda är överlägsen ifråga om bildkvalitet men kan möjligen upplevas som lite snårig att använda. Sony har inte helt fattat det där med användarvänlighet...
 
Leica C och Panasonic LF1 är exakt samma kameror rent funktionsmässigt, även ifråga om bildkvalitet. Det enda som skiljer är att Leica finns i andra färgkombinationer som kan upplevas lite lyxigare, och att Leica kostar betydligt mer. Med andra ord är väl inte Leican direkt prisvärd. Det är däremot Panasonics kamera. Båda behåller exponeringskompensationen i minnet men ger oftast lagom ljusa bilder utan kompensation. Samma sak med Sony RX100 II. Den sistnämnda är överlägsen ifråga om bildkvalitet men kan möjligen upplevas som lite snårig att använda. Sony har inte helt fattat det där med användarvänlighet...

Jag har känt på Sony RXII, men den är så rundad i formen att jag har svårt att få ett bra grepp om kameran. Blir som en tvål i handen. Verkar annars mycket bra.
 
Casios kameror brukar ha en särskild menyflik där man ställer in vilka funktioner som ska ligga kvar i minnet efter avstängning. T.ex. exponeringskompensation. Du kan ju kolla om din modell har den funktionen. Ett annat tips är att välja centrumvägd ljusmätning istället för flerfältsmätaren. Kan lösa dina exponeringsproblem.

Nej, jag kan inte se att den möjligheten finns i menyn.
 
Jag har känt på Sony RXII, men den är så rundad i formen att jag har svårt att få ett bra grepp om kameran. Blir som en tvål i handen. Verkar annars mycket bra.

Det finns både tredjepartsgrepp och ett orginaldito, som man klistrar på, som gör situationen klart bättre. Halvväska är en annan variant, som beroende på utförande ger en större eller mindre förbättring. I orginalutförande så håller jag med om att kameran är synnerligen tvålaktig, men jag har känt på den med ett aluminiumgrepp och då var den klart bättre.
 
jag har sammanfogat trådarna,bytt rubrik och flyttat till köpråd. Korspostning är inte tillåtet.

/Mod
 
Leica C och Panasonic LF1 är exakt samma kameror rent funktionsmässigt, även ifråga om bildkvalitet. Det enda som skiljer är att Leica finns i andra färgkombinationer som kan upplevas lite lyxigare, och att Leica kostar betydligt mer.

Samt andra servicevillkor, att Lightroom ingår i priset med Leica (licensnyckel hittas på Leicas hemsida om du registrerar ditt köp) och lite sånt. Men väger det upp prisskillnaden? Inte i mitt tycke...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.