ANNONS
Annons

Leica m8 fortfarande o.k?

Produkter
(logga in för att koppla)

Swebilbo

Aktiv medlem
Jag funderar lite på en Leica m8, ev en m9 nu när de börjar sjunka under 30 tusen på sina håll (Ebay framförallt).

Förr så fotade jag lite med voigthlanders mätsökakameror men sedan kom digitalkamerorna och tog över för mig. NU befinner jag mig "mellan" kameror och har börjat fundera lite på Leica. För foto osv av mina barn blir det säkert någon dslr, men för mitt fotonöje så vill jag ha en Leica.

Dels för att jag gillar känslan men också för att vi så ofta åker till Kina (min fru är Kinesiska) och gatofoto där är trevligt.

Nu till mina frågor om någon kan besvara dem:

1. Hur tycker ni Leica m8 står sig i dag jämfört med de spegellösa alternativen på marknaden (när de används med Leicaoptik).? Jag är medveten om brus på högre iso men det är o.k för mig.

2. Hur tror ni tillförlitligheten är på dem nu, de börjar ju bli lite till åren...

3. Förutom ebay, var tror ni man kan hitta en m8/m9?

4. Lämpligt pris för en m8 idag? Priserna varierar oerhört, en som bara gått 2000 exp kan säljas för 13 t, medans en som gått 13 t kan gå för 20 (priser från ebay). Vad är lämpligt pris idag för en m8 tycker ni?

5. Så till m9:an.... Problemet är att då blir det inte mycket över till optik... Kanske bara ett till den då..... Tycker ni som gått över från m8 till m9:an att de är värt det?

Tacksam för alla som kan, vill och orkar svara.

Tycker inte att 13k är i närheten av prisvärt, ens för en oanvänd, men det är inte riktigt min typ av kamera. Om man vill ha en liten kamera finns det ju en massa andra alternativ nu.

Nej, så är det ju.
Man kan ju fråga sig ifall just den funktionen är värd så många tusen jämfört med de funktioner man får i andra kameror. Jag blev positivt överraskad när jag testade en digital sökare men föredrar förstås spegelsökare.

Bildkvalitetsmässigt står sig M8 utmärkt fortfarande, så länge man håller sig till någorlunda låga ISO-tal och/eller accepterar brus vid höga ISO. Sensorn har förskjutna mikrolinser och hanterar mätsökarobjektiv mycket bättre än till exempel Sonys NEX-kameror. Enda vettiga alternativet är egentligen Ricoh GRD med M-modulen, men det är ju också en helt annan typ av kamera som dessutom har lite mindre sensor.

Jag har haft två M8 och det är fortfarande bland det trevligaste jag fotat med. Man glömmer snabbt dess begränsningar just för att den är så enkel och direkt. Du kan liksom inte göra mycket mer än ställa tid, bländare och fokus. That's it! Dessutom är kameran vacker, trevlig att hålla i och välbyggd. Sånt kan vara värt mycket om man har intresse för mekanik och design. Det må anses hur löjligt som helst, men det spelar roll för fotoglädjen.

Anledningen till att jag inte har M8 idag är främst för att jag vill kunna komponera så exakt som möjligt, och då vill jag kunna se genom objektivet. Men jag hade också grova problem med batterikapaciteten i kyla med det senaste exemplaret, vilket i och för sig nog berodde på trötta batterier.

Priset skulle jag sätta kring 10-13 tusen spänn. Jag sålde min för 13 och det var ett tag sen, men det finns som sagt fortfarande inte några likvärdiga alternativ förutom M9 som fortfarande ligger över eller runt 30 lök.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar