ANNONS
Annons

Leica M6

Produkter
(logga in för att koppla)

Ghane

Medlem
Har fått ett riktigt habegär efter en analog leica. Tittat på m4-p (rätt pris på många) men känner att jag inte riktigt är duktig nog att ha en kamera utan ljusmätare. Därför har jag nu börjat titta på M6:eek:r.

Nu till frågan. Har fått erbjudande att köpa en M6 chrome som är tillverkad 1995. Kameran verkar (enligt bilderna) se nästintill oanvänd ut inga repor, skav mm. Oanvänd strap och originalkartonger med matchande nummer och garantikort. Ingen cla nyligen men alla slutartider funkar.

Säljaren vill ha 9500:- för kameran. Är det vettigt att betala det?

Jag skulle säga att det ligger i linje med vad du kan få en M6a för från en handlare. Det finns många i Europa. Fördelen är ju att du i princip alltid får garanti eller åtminstone återköpsrätt. Här är några som ger en bild av läget:

Leicashop i Wien. Jättebra affär, mycket kunniga. Har själv handlat flera gånger från dem.
http://www.leicashop.com/vintage_de/leica/leica-m-cameras.html

Red Dot i London. Även en kanonbutik. Har handlat ett par M-objektiv därifrån. Enda nackdelen är att de inte har ett system för onlineköp utan man måste föra över pengar.
http://www.reddotcameras.co.uk/247-m-bodies

Meister i Hamburg (finns även i Berlin). Har ännu inte handlat från dem men de räknas som en av Europas bästa.
http://www.meister-camera.com/hambu...rce_pi1[showUid]=0&tx_commerce_pi1[pointer]=2

Personligen skulle jag inte köpa en begagnad och flera år gammal kamera från en privatperson om inte priset var väldigt bra eller jag kände personen ifråga. Det är så enkelt att handla inom Europa idag att det inte finns anledning att ta risken att det går fel.

Philip

Tack för tipset! Meister hade faktiskt en nyservad chrome för samma pengar. Känns alltid bra att köpa av en handlare

Jag skulle säga att det ligger i linje med vad du kan få en M6a för från en handlare. Det finns många i Europa. Fördelen är ju att du i princip alltid får garanti eller åtminstone återköpsrätt. Här är några som ger en bild av läget:

Leicashop i Wien. Jättebra affär, mycket kunniga. Har själv handlat flera gånger från dem.
http://www.leicashop.com/vintage_de/leica/leica-m-cameras.html

Red Dot i London. Även en kanonbutik. Har handlat ett par M-objektiv därifrån. Enda nackdelen är att de inte har ett system för onlineköp utan man måste föra över pengar.
http://www.reddotcameras.co.uk/247-m-bodies

Meister i Hamburg (finns även i Berlin). Har ännu inte handlat från dem men de räknas som en av Europas bästa.
http://www.meister-camera.com/hambu...rce_pi1[showUid]=0&tx_commerce_pi1[pointer]=2

Personligen skulle jag inte köpa en begagnad och flera år gammal kamera från en privatperson om inte priset var väldigt bra eller jag kände personen ifråga. Det är så enkelt att handla inom Europa idag att det inte finns anledning att ta risken att det går fel.

Philip

Verkar finnas många nästan oanvända M6:eek:r som säljs av privatpersoner. Varför köpa minst lika dyrt för en i sämre skick av en handlare (kollade bara Wien-länken)? Är själv sugen på en M6:a men undrar om t ex en M4:a är ett klokare val, mera genuin Leica-kvalitet om man nu kan klara sig utan en inbyggd mätare vill säga?

Var själv inne på en M4 också. Mindre som kan rackla. Dock verkar senare modeller m4-2 och m4-p vara rätt lika m6 -ljusmätare. Verkar vara ganska varierat skick hos handlarna nu när jag kollat runt lite. Dock är det mer av en chansning att köpa privat, som ovanstående skrev har man garanti/returätt och det kan ju vara bra på en 20-30 år gammal kamera :).

Verkar finnas många nästan oanvända M6:eek:r som säljs av privatpersoner. Varför köpa minst lika dyrt för en i sämre skick av en handlare (kollade bara Wien-länken)? Är själv sugen på en M6:a men undrar om t ex en M4:a är ett klokare val, mera genuin Leica-kvalitet om man nu kan klara sig utan en inbyggd mätare vill säga?

Man gör ju som man vill. Jag håller mig till handlare. I min erfarenhet är skickbedömningarna hos Red Dot och Leicashop konservativa. Gäller även Newoldcamera i Milano förresten och Foto Prisma.

Jag har en M4 och en M6TTL och tycker de kompletterar varandra bra. M4 känns så där solid som M3 och M2 gör men med det inte sagt att M6an tycks ha av dålig byggkvalitet. Den är väldigt solid. M4-P och M4-2 är senare modeller. M4 var den sista no-compromise Leican.

Själv skulle jag nog "chansa" på att köpa en till det yttre oanvänd kamera av en privatperson än att köpa en med bruksspår hos en handlare, det är ju ändå en Leica vi pratar om :) Handlaren måste ju också tjäna pengar på affären så jag tror att man gör en bättre affär privat om man kan besiktiga kameran in situ och inte köpa på avstånd.

Leica M6 är det nog inget fel på, men vad är det som är så svårt med en kamera utan mätare? Det finns ju alldeles utmärkta behändiga lösa mätare att ha om halsen. Utan mätare i kameran kommer du automatiskt bli mer uppmärksam på om ljuset har ändrats sedan förra bilden du tog. Och i förlängningen kommer det ge dig erfarenheter som ger bättre bilder.

M6an är en superfin kamera. Jag tycker dock mer om ren sökare utan lysdioder. Jag tror du kommer att se mer av av det som händer, hur ljuset faller, om du inte störs av lysdioder. Min första Leica var en M4. (Sålde, ångrar!) Jag sålde min M6, har nu två M2or och en M4-P. De används alla men mest M2'orna. Jag hade i första hand skaffat en M4 eller M2, inte en M4-P eller M6, jag tycker man känner skillnad när man håller i dem och använder dem. Vill du kunna använda 28mm så hade jag skaffat M4-P.

Det är inte svårt att exponera med lös mätare. Skaffa en mätare för reflekterande ljus. Om du använder negativ film, svartvit eller färg, mät på insidan av handflatan i skugga, och ställ in det värdet. Om du använder diafilm mät på insidan av handflatan i sol ställ in det värdet eventuellt öppna ett steg.

Kör några rullar så ser du vad du gör för fel. Ändra och gör rätt. Det är enkelt. Och tänk på att James Nacthwey gärna använde autofokus i sina Nikon men inte inbyggd ljusmätare, för han ville ställa in ljuset själv. Och han plåtade krig och folk som sköt :)

Och om du vill lära dig mer om exponering och ljusmätning skaffa Ansel Adams bok "The negative" och läs.

Lycka till!

M6an är en superfin kamera. Jag tycker dock mer om ren sökare utan lysdioder. Jag tror du kommer att se mer av av det som händer, hur ljuset faller, om du inte störs av lysdioder. Min första Leica var en M4. (Sålde, ångrar!) Jag sålde min M6, har nu två M2or och en M4-P. De används alla men mest M2'orna. Jag hade i första hand skaffat en M4 eller M2, inte en M4-P eller M6, jag tycker man känner skillnad när man håller i dem och använder dem. Vill du kunna använda 28mm så hade jag skaffat M4-P.

Det är inte svårt att exponera med lös mätare. Skaffa en mätare för reflekterande ljus. Om du använder negativ film, svartvit eller färg, mät på insidan av handflatan i skugga, och ställ in det värdet. Om du använder diafilm mät på insidan av handflatan i sol ställ in det värdet eventuellt öppna ett steg.

Kör några rullar så ser du vad du gör för fel. Ändra och gör rätt. Det är enkelt. Och tänk på att James Nacthwey gärna använde autofokus i sina Nikon men inte inbyggd ljusmätare, för han ville ställa in ljuset själv. Och han plåtade krig och folk som sköt :)

Och om du vill lära dig mer om exponering och ljusmätning skaffa Ansel Adams bok "The negative" och läs.

Lycka till!

Om man ändå har lös mätare är det väl enklare att mäta infallande ljus, istället för reflekterat ljus från handen.

Photografica i Köpenhamn är också riktigt välsorterade på begagnat och har alltid inne mängder av Laica hus.

http://www.photografica.com

Bara pilla på fliken Brunt och rota runt, för övrigt en trevlig affär att kolla runt i om man har vägarna förbi/till Köpenhamn. Begegnatsortimentet är som på ett museum, fantastiskt vad de har grejer.

Drog en chansning och köpte kameran jag skrev om i början av tråden, den kändes rätt på bilderna och säljaren verkade ärlig. Han gick även ner några hundra på den. Så vi får väl se när den kommer hem. Återkommer med en rapport om så önskas :)

Grattis, M6:an är fin kamera och förutsatt att kameratypen passar dig kommer du säkert bli nöjd. Har använt en själv som huvudkamera i ett par år, fast just nu testar jag en M5:a som eventuell skall få ersätta den.

Kul! Grattis! Har faktiskt en M4:a från 1968, ville bara få till mer diskussion om gamla analoga Leicakameror kontra nyare typ M6 tidigare i tråden. Är dock sugen på en M6 också men får nog fundera lite till, får nöja mig med min Nikon F2 som inte heller är så pjåkig kvalitetsmässigt och dessutom så har den ju också inbyggd exponeringsmätare :) Återkom gärna Ghane med rapport om ditt inköp!

Grattis! Jätteroligt! Hör av dig när du fått den om vad du tycker om kameran. Och skulle du bli trött på att se lysdioder i säkaren kan du alltid plocka ut batterierna :)

Återkommer med en rapport när jag fotat lite med den. Väldigt tacksam för alla svar jag fått, det är verkligen ett superforum.

/Robin

Grattis, M6:an är fin kamera och förutsatt att kameratypen passar dig kommer du säkert bli nöjd. Har använt en själv som huvudkamera i ett par år, fast just nu testar jag en M5:a som eventuell skall få ersätta den.
Det vore ett intressant byte! Har du lust att berätta varför?

Absolut. Som sagt har jag använt M6:an i ca. två år och rent sakligt är det egentligen bara en sak jag saknar med den och det är självutlösare. Jag funderade först på att ersätta M6:an med en M4:a men jag tycker också att det är smidigt att ha tillgång till inbyggd exponeringsmätare, och då är M5:an egentligen det enda alternativet om jag vill ha tillgång till båda funktionerna. Så stötte jag på en M5:a till ett överkomligt pris och slog till. Tanken nu är att utvärdera om M5:an passar mig eller om jag ska behålla M6:an, vilket som är också tanken att med tiden kompletera med en M2:a som ljusmätarlös, klassisk, kamera.

Sen var jag även nyfiken på M5:an eftersom det verkar råda så mycket delade meningar om den, efter att ha kört igenom några rullar kan jag nog konstatera att de mest negativa av dem tillhör de som aldrig använt kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar